Kirjoittaja Aihe: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma  (Luettu 4588 kertaa)

Coppola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« : 24.02.07 - klo:20.57 »
 onko ubuntussa windowssin Ctrl+Alt+Del vastaavaa toimintoa? Mulla esim DVD-soitinohjelmat jää joskus jumittamaan niin että reset-nappi on ainut keino minkä olen keksinyt

jp1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #1 : 24.02.07 - klo:21.34 »
Olen käyttänyt "Force Quit Button"ia (pakota väärin toimiva sovellus sulkeutumaan), ainakin minulla se on toiminut hyvin.
Ota neuvoja vastaan pääasiassa vain heiltä, jotka ovat jo olleet siellä mihin sinäkin olet menossa.

IBM ThinkPad T41 Pentium M 745 / Ubuntu 8.04LTS & XP Pro
HP Omnibook xe3 / Xubuntu 8.04LTS & Win98E

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #2 : 24.02.07 - klo:21.45 »
onko ubuntussa windowssin Ctrl+Alt+Del vastaavaa toimintoa? Mulla esim DVD-soitinohjelmat jää joskus jumittamaan niin että reset-nappi on ainut keino minkä olen keksinyt

linuxissa prosessin voi tappaa hyvinkin monella tapaa. tuota nt-puolen ctrl+alt+del:llä avautuvaa task manageria vastanneet varmaan lähiten gnomen (olettaen, että käytät gnomea kun et viitsinyt aiheesta mitään kertoa) gnome-system-monitor. sieltä voi kaivaa halutun prosessin ja tappaa sen.

komentoriviltä prosessi on helppo tappaa lähettämällä sille haluttu signaali (lähinnä kaunis pyyntö sulkeutua → tappaa prosessi välittömästi väliltä) komennolla kill. hieman eri tavalla toimivina killall, pkill ja kumppanit.

graafisen puolen kliksutteluvaihtoehto on xkill jolle voi tehdä pikakuvakkeen jota klikkaamalla hiiren kursori muuttuu pääkalloksi ja ristissä oleviksi luiksi. sillä sitten klikataan haluttua ohjelmaa jonka seurauksena softa tapetaan.
Janne

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4016
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #3 : 24.02.07 - klo:23.05 »
Itse olen Kubuntun käyttäjänä ratkaissut asian niin, että sidoin Win+K-näppäimen Tapa ikkuna -toimintoon. Painamalla Win+K hiirikohdistin muuttuu pääkallomerkiksi, jonka jälkeen vain nakauttamalla tapetaan kiusaksi käynyt ikkuna.

Käy näin helposti: KDE:n asetuksista Näppäimistön pikavalinnat > Näppäinyhdistelmien teemat > Haku-kohtaan suodatus "Tapa", ja lopuksi määritellään Tapa ikkuna -toiminnolle haluttu pikanäppäin.

Löytyykös Gnomesta mitään vastaavaa? ;)
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Moraalinvartija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Xubuntu Edgy
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #4 : 24.02.07 - klo:23.33 »
Tämä ei varmaan auta sinua, mutta ainakin Xfce:ssä tuo on jo oletuksena asetettu Ctrl + Alt + Esc
...siltä varalta että joku olisi joskus kiinnostunut.
[Oscar Wilde -sitaatti]

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1290
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #5 : 25.02.07 - klo:00.51 »
Kubuntussa eli KDE:ssä on sellainen ominaisuus, että jos painaa hiirellä ikkunan oikeassa ylälaidassa ruksia ja varisinkin jos sitä painaa useamman kerran, ilmestyy kohta dialogi joka kysyy että tapetaanko se ikkuna kun se ei vastaa. Sitten on sellainen "karanneiden prosessien" paneelisovellus, joka osaa kertoa automaattisesti kun joku prosessi hyytyy (tunnistaa ja lopettaa rikkinäiset prosessit, jotka kuluttavat liikaa laskentatehoa). Siinä voi säätää sen tason, jolloin hälytys annetaan. Näin sen saa ilmoittamaan hyytyneistä prosesseista eikä hitaalla koneella tule turhia hälytyksiä paljon tehoja vaativista mutta kuitenkin toimivista prosesseista.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #6 : 25.02.07 - klo:01.14 »
Koodia: [Valitse]
killall ohjelman_nimiOn kelvannut minulle mainiosti.

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #7 : 25.02.07 - klo:15.21 »
Alt+F2 ja siihen nk. "Suorita"-ikkunaan:
Koodia: [Valitse]
xkill ja sitten merirosvologoksi muuttuneella kursorilla napsautat ikkunaa joka on kurinpalautuksen tarpeessa. Tällaista siis löytyi mm. 6.06 Dapperin mukana tulevasta "Ubuntukirjasesta", jonka voi avata kotihakemistossa sijaitsevan kansiolinkin kautta; "Examples" tai jotain.

Koodia: [Valitse]
killall ohjelman_nimiOn kelvannut minulle mainiosti.
Huom. Vaatii tiedon siitä, mikä on ohjelmaprosessin nimi (löytyy mm. ps -x yms). "killall firefox internet selain ohjelma"Yhdyssanavirheitä? Hyvä kun huomasit. siis ei ihan perusasetuksilla toimi.
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

osmankääpä

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #8 : 25.02.07 - klo:15.31 »
Kubuntussa eli KDE:ssä on sellainen ominaisuus, että jos painaa hiirellä ikkunan oikeassa ylälaidassa ruksia ja varisinkin jos sitä painaa useamman kerran, ilmestyy kohta dialogi joka kysyy että tapetaanko se ikkuna kun se ei vastaa.

Toimii myös Gnomessa

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #9 : 25.02.07 - klo:18.11 »
Vaikkapa yläpaneeliin voi liittää nappulan "Force quit" tai-mitä-se-nyt-olikaan-suomeksi.

mcduck

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 250
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #10 : 26.02.07 - klo:22.30 »
System/Administration/System Monitor (ei aavistustakaan miten tuo on suomennettu) lienee lähin vastine windowsin Ctrl-Alt-Deletellä aukeavalle ikkunalle. Ja jos haluaa niin saahan tuon Ubuntussakin aukeaman samalla näppäinyhdistelmällä:

1. paina Alt-F2 ja suorita ''gconf-editor'
2. selaa kohtaan apps/metacity/keybinding_commands ja kirjoita kohtaan 'command_1' arvoksi 'gnome-system-monitor'
3. sitten apps/metacity/global_keybindings ja kohdassa 'run_command_1' arvoksi '<Control><Alt>Delete'

Beryliä käyttävät tietenkin edellisen ohjeen sijaan lisävät tuon käskyn & näppäinyhdistelmän Beryl Settings Managerin kautta ;)

edit: xkill ei sitten muuten aina tapa koko ohjelmaa vaikka ikkuna ruudulta katoaakin.. killall toimiikin sitten jo oikein.
« Viimeksi muokattu: 26.02.07 - klo:22.33 kirjoittanut mcduck »
42

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #11 : 26.02.07 - klo:22.52 »
Tämä ei varmaan auta sinua, mutta ainakin Xfce:ssä tuo on jo oletuksena asetettu Ctrl + Alt + Esc

Sama oletus näyttää olevan myös KDE:ssä.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Kuinka tapetaan tilttiin mennyt ohjelma
« Vastaus #12 : 02.03.07 - klo:19.54 »

Itse törmäsin samaan ongelmaan Firefoxin kanssa. Jos syys on sama niin poista tiedosto ~/.mozilla/thunderbird/<profiilikansion nimi - yleensä arvottua sössöä>/.parentlock

En siis tiedä, mutta luulen, että thunderbirdin asetukset löytyvät piilokansiosta .mozilla, niin kuin firefoxinkin.