Kirjoittaja Aihe: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?  (Luettu 4297 kertaa)

AnttiLehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 161
    • Profiili
Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« : 14.02.07 - klo:22.52 »
En etsi siis Qcadia. Pidän kyseistä ohjelmaa hyvin kömpelönä ja vaikeana
oppia.
Mielessäni on jokin AutoCad tyyppinen ohjelma, jossa voin määritellä
"objektien" koon etukäteen.
Ohjeet tuohon QCadiin ovat myös huonot.

Onko siis mitään muuta pätevää Cad-ohjelmaa ubuntulle?
Antti Lehtinen

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #1 : 14.02.07 - klo:22.58 »
Kiinnostaa minuakin...
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

moonstone

  • Vieras
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #2 : 15.02.07 - klo:08.51 »

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #3 : 15.02.07 - klo:10.59 »
Tässäpä joitain linux/cad aiheisia linkkejä joihin törmännyt. Kaupallisia tuntuvat olevan nuo vähän paremmat ohjelmistot.

http://www.varicad.com/
http://pfrostie.freeservers.com/cad-tastrafy/

Ite en ole vielä "ammattitason" freeware/open source linux cadiin törmännyt, vaan empä nyt ole kaikki tuolla olleita kokeillutkaan.

Sakari Koivunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #4 : 01.03.07 - klo:22.47 »
En etsi siis Qcadia. Pidän kyseistä ohjelmaa hyvin kömpelönä ja vaikeana
oppia.
Mielessäni on jokin AutoCad tyyppinen ohjelma, jossa voin määritellä
"objektien" koon etukäteen.
Ohjeet tuohon QCadiin ovat myös huonot.

Onko siis mitään muuta pätevää Cad-ohjelmaa ubuntulle?

(Tämä tulee vähän myöhässä kun en ole muistanut piipahtaa foorumilla aikoihin, mutta laitetaan nyt varmuuden vuoksi jos tilanne on vielä aktiivinen..)

En valitettavasti osaa ehdottaa mitään parempaa cad-ohjelmaa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä jäit kaipaamaan Qcadin ohjeistuksessa? Mielestäni manuaali onnistuu tehtävässään ihan hyvin, alussa käydään perusteet läpi ja sen jälkeen tarkemmin eri toimintoja. Uskon, että kehitysporukkakin kuulisi mielellään miten ohjeistusta voisi parantaa. Kaipasitko tutoriaaleja vai suomenkielisyyttä vai kenties jotain muuta?

Minkä tyyppisiä kuvia piirrät cadilla? Taloja, sähköpiirustuksia, työpiirustuksia, levyosia leikkausta varten..? Kysyn siksi, että esimerkiksi sähkökuvat tai rakennusten pohjapiirustukset ovat minulle vierasta aluetta ja siellä voi hyvinkin olla erikoispiirteitä, missä Autocad on Qcadia luontevampi. Esimerkiksi mitoitukset ja täyttökuviot ovat sellaisia, mitä itse en tarvitse. Minulla ne vähät "oikeat" kappaleet ovat olleet levyosia laserleikkaukseen ja siinä Qcad ei ole joutunut häpeämään ollenkaan Autocadin rinnalla. Oikeastaan päin vastoin, koska Qcadin tiedosto on sellaisenaan valmis toimittajalle lähetettäväksi kun taas Autocadista joutuu kikkailemaan tallennusmuodon kanssa että saavat omassa camissaan auki. Kikkailu on turhan voimakas sana, eihän se ole muuta kuin "save as", mutta kuitenkin yksi ylimääräinen vaihe Qcadiin nähden.

En ole ihan samaa mieltä siitäkään, että Qcad olisi "hyvin kömpelö ja vaikea oppia" jos Autocadiin verrataan. Autocad tuntui sekin aikoinaan aika ärsyttävältä kun ensimmäisiä kertoja kokeilin. Se on totta, että Qcadissa on vähän erilainen käyttöliittymä, mutta mielestäni käyttöliittymä on itse asiassa varsin onnistunut. Esimerkiksi nurkkapyöristysten tekeminen on mukavan intuitiivista ja selkeää. Joissakin kohdissa Qcad varmaan tuntuu kömpelöltä, mutta muistaakseni näitä kankeita kohtia on Autocadissakin, jos siihen halutaan verrata.

Harmi jos Qcad ei tuntunut sopivan sinulle, mutta omissa satunnaisissa tarpeissani se on palvellut valtavan hyvin enkä ole kaivannut mitään korvaavaa ohjelmaa. Itse tosin käyttäisin mieluummin GTK-pohjaista ohjelmaa, mutta se nyt ei ole mikään varsinainen ongelma.. Toivottavasti löydät sopivan työkalun, mutta avoimen lähdekoodin cadit taitavat olla aika vahvasti Qcadin varassa. Muitakin projekteja on, mutta tuntuvat olevan monet vielä aika alkutekijöissään.

peran

  • Vieras
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #5 : 01.03.07 - klo:23.04 »
Itse kokeilin qcad:iä harrastemielessä taloni pohjapiirroksen tekoon, johon se kyllä soveltui kohtuullisen hyvin.

Ainoa, mikä jäi harmittamaan oli, että valmiit objektit oli tehty kahdella mittakaavalla.

Itse koen loogisemmaksi reaalimitoituksen l. kuva vastaa reaalimaailmaa 1:1.

Eräät objektit olikin tehty sille, mutta yleensä huomattavasti pienemmälle. Olisikohan ollut 1:10.
Siinä suhteessa olisi ainakin parannettavaa. Lisäksi olisi kiva jos pisteytys olisi mahdollista tehdä 10 järjestelmälle. Osittain se näyttää tosin niin toimivankin.

No, sain kuitenkin homman tehtyä, ja ei varmaan maallikon neuvot paljoa auta todellisia ohjelman tarvitsioita.

Nopeasti oppi kuitenkin tekemään kaiken haluamansa, joten monille se varmaan käykin.

Leko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 329
    • Profiili
    • taistop.kapsi.fi
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #6 : 04.03.07 - klo:19.10 »
"En ole ihan samaa mieltä siitäkään, että Qcad olisi "hyvin kömpelö ja vaikea oppia" jos Autocadiin verrataan. Autocad tuntui sekin aikoinaan aika ärsyttävältä kun ensimmäisiä kertoja kokeilin. Se on totta, että Qcadissa on vähän erilainen käyttöliittymä, mutta mielestäni käyttöliittymä on itse asiassa varsin onnistunut. Esimerkiksi nurkkapyöristysten tekeminen on mukavan intuitiivista ja selkeää. Joissakin kohdissa Qcad varmaan tuntuu kömpelöltä, mutta muistaakseni näitä kankeita kohtia on Autocadissakin, jos siihen halutaan verrata."

Tuossa lähimenneisyydessä jouduin taistelemaan autocadin kanssa jonkin verran. Pääsin käsityksen, että pelkällä perusohjelmalla ei vielä kukaan tositöitä tee. Se on alusta, jonka päälle rakennetaan kuori kunkin käyttäjäryhmän erityistarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan tämä tapahtuu lsp- ja dwg-kirjastojen avulla. Fiksummat sitten ottaa C:n avuksi. 

Tekniikan kenttä on niin laaja, ettei siihen  voi kaupasta yhtä työkalua ostaa.

Kysymys kuuluukin (vaikka ei se minua perskohtaisesti enää koskekaan), miten qcadin erityissovellukset tehdään, ja onko niitä jo olemassa. Itse tuohon ohjelmointipuoleen en ehtinyt tutustua, ikä loppui kesken.

Sakari Koivunen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #7 : 04.03.07 - klo:22.28 »
Tuossa lähimenneisyydessä jouduin taistelemaan autocadin kanssa jonkin verran. Pääsin käsityksen, että pelkällä perusohjelmalla ei vielä kukaan tositöitä tee. Se on alusta, jonka päälle rakennetaan kuori kunkin käyttäjäryhmän erityistarpeisiin. Yksinkertaisimmillaan tämä tapahtuu lsp- ja dwg-kirjastojen avulla. Fiksummat sitten ottaa C:n avuksi. 

Tekniikan kenttä on niin laaja, ettei siihen  voi kaupasta yhtä työkalua ostaa.

Kysymys kuuluukin (vaikka ei se minua perskohtaisesti enää koskekaan), miten qcadin erityissovellukset tehdään, ja onko niitä jo olemassa. Itse tuohon ohjelmointipuoleen en ehtinyt tutustua, ikä loppui kesken.

Kyllä sitä perusohjelmaakin tunnutaan jonkun verran käyttävän, mutta usein varmaan jatketaan toiminnallisuutta joko ostamalla lisäpaketteja tai tekemällä/teettämällä itse jotain. Jos noita esimerkkejäsi ajattelee, niin lsp-skriptejä vastaavien laajennusten teko onnistuu Qcadissa, siinä on skriptausominaisuudet (vaatii kylläkin muistaakseni professional-version Qcadista, hinta jotain 25€). Osakirjastot onnistuu tässä avoimessa yhteisöversiossakin ihan näppärästi. Qcadin osakirjastoa voi selailla on-line osoitteessa http://qcad.org/qcad_library.html ja omia kirjastoja luonnollisesti voi tehdä tarpeittensa mukaan. Jos toiminnallisuutta laajennetaan ihan "oikeasti ohjelmoimalla", niin voisi kuvitella että avoin ohjelma ei ainakaan häviä suljetulle. Eli sinänsä nämä onnistuvat Qcadissa kai aika samaan tapaan kuin Autocadilla, mutta esimerkiksi skriptauksen dokumentointi ja monipuolisuus on todennäköisesti Autocadissa parempi.

En tiedä millaisia erikoissovelluksia Qcadille on, koska oma käyttö tosiaan on paitsi aikamoisen satunnaista, myös hyvin yksinkertaista. Voisi myös kuvitella, että erikoissovelluksista ei pidetä netissä niin kovaa meteliä, koska ne tosiaankin ovat _erikois_sovelluksia, eikä sen tehnyt/teettänyt yritys välttämättä enää koe tarpeelliseksi jakaa sovellusta eteenpäin.

Jaune

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 481
    • Profiili
Vs: Kunnon CAD-ohjelmaa ubuntuun?
« Vastaus #8 : 07.05.07 - klo:20.10 »
Piruuttani kokeilin asentaa Acad2000 winen kautta ja muutaman virheilmoituksen kera(VBa ja joku dwf viewer ei toimi).

Eli jos pärjää "parivuotta" vanhemmalla AutoCadilla niin toimii ihan hyvin winen kanssa. Jossain vaiheessa noihin AutoCadeihin tuli vielä tiukempaa integraatiota windowssin kanssa, joten luulempa, että kylmiltään viimisimmät toimivat AutoCadit winessä on tuolla 2002:n seutuvilla.


Edit:
nyt jonkin aikaa tuota pyöriteltyäni totean että ei tuo ihan kympillä ilman säätämistä toimi. Ainakin ongelmia on työkalupalkkien lisäämisessä. Se avaa ne omaan ikkunaanasa joka on melko huteran oloinen ja sitä ei voi "parkkeerata" työkalupalkkeihin sivussa. Ja jos sen sulkee ruksista ja avaa myöhemmin Acad kaatuu. Eli ei tuosta nyt oikeen oikeisiin töihin ole... jollei nyt sitten jotain wippaskonsteja wineen jostain löydy.
« Viimeksi muokattu: 07.05.07 - klo:21.50 kirjoittanut Jaune »