En etsi siis Qcadia. Pidän kyseistä ohjelmaa hyvin kömpelönä ja vaikeana
oppia.
Mielessäni on jokin AutoCad tyyppinen ohjelma, jossa voin määritellä
"objektien" koon etukäteen.
Ohjeet tuohon QCadiin ovat myös huonot.
Onko siis mitään muuta pätevää Cad-ohjelmaa ubuntulle?
(Tämä tulee vähän myöhässä kun en ole muistanut piipahtaa foorumilla aikoihin, mutta laitetaan nyt varmuuden vuoksi jos tilanne on vielä aktiivinen..)
En valitettavasti osaa ehdottaa mitään parempaa cad-ohjelmaa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitä jäit kaipaamaan Qcadin ohjeistuksessa? Mielestäni
manuaali onnistuu tehtävässään ihan hyvin, alussa käydään perusteet läpi ja sen jälkeen tarkemmin eri toimintoja. Uskon, että kehitysporukkakin kuulisi mielellään miten ohjeistusta voisi parantaa. Kaipasitko tutoriaaleja vai suomenkielisyyttä vai kenties jotain muuta?
Minkä tyyppisiä kuvia piirrät cadilla? Taloja, sähköpiirustuksia, työpiirustuksia, levyosia leikkausta varten..? Kysyn siksi, että esimerkiksi sähkökuvat tai rakennusten pohjapiirustukset ovat minulle vierasta aluetta ja siellä voi hyvinkin olla erikoispiirteitä, missä Autocad on Qcadia luontevampi. Esimerkiksi mitoitukset ja täyttökuviot ovat sellaisia, mitä itse en tarvitse. Minulla ne vähät "oikeat" kappaleet ovat olleet levyosia laserleikkaukseen ja siinä Qcad ei ole joutunut häpeämään ollenkaan Autocadin rinnalla. Oikeastaan päin vastoin, koska Qcadin tiedosto on sellaisenaan valmis toimittajalle lähetettäväksi kun taas Autocadista joutuu kikkailemaan tallennusmuodon kanssa että saavat omassa camissaan auki. Kikkailu on turhan voimakas sana, eihän se ole muuta kuin "save as", mutta kuitenkin yksi ylimääräinen vaihe Qcadiin nähden.
En ole ihan samaa mieltä siitäkään, että Qcad olisi "hyvin kömpelö ja vaikea oppia" jos Autocadiin verrataan. Autocad tuntui sekin aikoinaan aika ärsyttävältä kun ensimmäisiä kertoja kokeilin. Se on totta, että Qcadissa on vähän erilainen käyttöliittymä, mutta mielestäni käyttöliittymä on itse asiassa varsin onnistunut. Esimerkiksi nurkkapyöristysten tekeminen on mukavan intuitiivista ja selkeää. Joissakin kohdissa Qcad varmaan tuntuu kömpelöltä, mutta muistaakseni näitä kankeita kohtia on Autocadissakin, jos siihen halutaan verrata.
Harmi jos Qcad ei tuntunut sopivan sinulle, mutta omissa satunnaisissa tarpeissani se on palvellut valtavan hyvin enkä ole kaivannut mitään korvaavaa ohjelmaa. Itse tosin käyttäisin mieluummin GTK-pohjaista ohjelmaa, mutta se nyt ei ole mikään varsinainen ongelma.. Toivottavasti löydät sopivan työkalun, mutta avoimen lähdekoodin cadit taitavat olla aika vahvasti Qcadin varassa. Muitakin projekteja on, mutta tuntuvat olevan monet vielä aika alkutekijöissään.