Assyihin suunnilleen viikko aikaa eikä Flugin puolelta ole tainnut kuulua mitään. Näyttää vähän siltä, että meidän pitää yrittää organisoida hommaa itse.
Eli helpdeskaaminen:
Ensinnäkin tarvitsemme vapaaehtoisia helpdeskaajia. Tässä ketjussa on jo muutamia henkilöitä lupautunut hommaan, joten uskoisin että tarvittava määrä (3-5 varmaan riittää, enempi parempi). Toivoisin, että kaikki halukkaat ilmoittaisivat vielä halustaan toimia helpdeskaajana (allekirjoittanut ilmoittautuu). Homma on tietysti vapaaehtoispohjaista, eli korvausta ei avustamisesta veloiteta mutta toisaalta hommia tehdään täsmälleen niin paljon kuin sattuu huvittamaan (tietysti mahdollisimman paljon
)
Toisaalta sitten pitää miettiä, miten organisoida ja markkinoida tukipalvelua. Kun
katsoo, kuinka paljon kiinnostusta Jaban "tukipalvelu" sai viime vuonna osakseen käsittääkseni melko olemattomalla markkinoinnilla, voidaan varmaan olettaa että tukipyyntöjäkin tulee melko paljon. Ja toisaalta koska auttajiakin on useampia (joista satunnainen osa aina päivystää), aloin miettimään eräänlaista tikettisysteemiä avunpyytäjille.
Idea siis olisi, että helpdeskausta haluava henkilö täyttää yksinkertaisen webbilomakkeen josta hänen tukipyyntönsä menee jonoon. Tämän jälkeen joku tukihenkilö voi ottaa listalta näitä tukipyyntöjä hoitaakseen ja käydä hoitamassa homman. Väsäsin pikaisesti esimerkkijärjestelmän:
http://heikki.dy.fi/assyt (käyttäjätunnus: demo, salasana: demo).
Miten teidän mielestänne tukipalvelun organisointi kannattaa järjestää?
Toisaalta puhelimitse toimiva päivystys olisi hieno. Jos nyt kuitenkaan emme saa flugilta prepaid-liittymiä, ei minusta olisi kohtuuton menoerä ostaa halvinta prepaid-liittymää ja laittaa se jonkun nurkasta löytyvään vanhaan kännykkään. Tätä puhelinta voisi sitten kierrättää helpdeskaajilla siten, että joku olisi aina päivystysvuorossa (tai sitten puhelin laitetaan kiinni, kun kukaan ei ehdi/jaksa päivystää).
Tukipalvelua pitäisi kuitenkin myös markkinoida, että assykävijät tietäisivät siitä. Tietysti voimme käyttää blogia ja vaikka Assemblyn irc-kanavaa, mutta mitä muuta? Tulostammeko muutamia mainospapereita joita kiinnittelemme käytävälle vai mitä (onkohan tämä edes sallittua)? Vai luotammeko vain puskaradioon blogin lisäksi?
Jos jollain on ehdotuksia muunlaiseen markkinointiin niin saa kertoa, mutta minusta meidän kannattaisi nyt keskittyä siihen, että saamme jonkinlaisen tukipalvelun toimimaan, sillä se olisi varmaankin tehokkain markkinointikeino. Tukipalvelun ohessa voidaan myös jakaa Ubuntun levyjä (onko jollain mahdollista tuoda suurempaa satsia, minulla on vain kymmenkunta levyä?).
Mutta Assyihin on tosiaan enää noin viikko aikaa, joten minusta hommaa pitää nyt potkia liikkeelle jos haluamme saada jotain järkevää aikaan, tässä kun alkaa tulemaan kiire. Jos FLUG on sittenkin mukana niin hyvä, mutta luultavasti ainakin tukipalvelu meidän täytyy pitkälti organisoida keskenämme. Toivoisin nyt, että kaikki halukkaat helpdeskaajat ilmoittautuisivat tähän viestiketjuun ja kertoisivat mielellään näkemyksensä siitä, miten tukipalvelut pitäisi järjestää ja järjestetäänkö jotain muuta markkinointia (markkinointitiimi?).
Edit. Tarkoitus siis on, että helpdeskaajat ilmoittautuvat tähän viestiketjuun eivätkä rekisteröidy demosysteemiini
EDIT2: Wikisivu käytössä suunnittelua ja ilmoittautumista varten:
http://www.ubuntu-fi.org/Wiki/AssemblyEDIT3: Nyt tikettisysteemillä on myös siisti ulkoasu, kiitos Petrille:
http://reaby.zapto.org/assyt/