Kirjoittaja Aihe: Compiz tänään?  (Luettu 6499 kertaa)

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Compiz tänään?
« : 14.02.07 - klo:02.02 »
Ohjeita tuon hienolta näyttävän Compizin asennukseen löytyy niin paljon että uusi Ubuntun (6.10) käyttäjä menee ihan päästään pyörälle.
Haluaisinkin siis nyt kysäistä että missä kyseisen projektin kanssa ollaan menossa tänään? Katselin että pakettien hallinnasta löytyy Compiz
mutta itse en ainakaan sieltä asentamalla saanut sitä toimimaan joten taitanee vieläkin olla vain kokeneille Linux käyttäjille...
Mistä siis löytyisi selkeät tätä päivää olevat ohjeet joiden mukaan perus käyttäjä voisi edes harkita sen käyttöön ottoa?

Nakkis

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 154
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #1 : 14.02.07 - klo:09.27 »
Käytännössä Compizin/Berylin asentaminen on vain näytönohjaimen ajurien asentamista ja konfigurointia. Loppu menee aivan Synapticin kautta beryl tai compiz pakettien asentamisen myötä.

Tärkein kysymys: mikä näytönohjain sinulla on?

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #2 : 14.02.07 - klo:12.23 »
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu

Noiden ohjeiden mukaan olen saanut dapperille, edgylle sekä feistylle laitettua. Todella simppeli homma jos omistaa nvidian näyttiksen.  8)

Stupido

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 176
  • Gutsy Gibbon
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #3 : 14.02.07 - klo:15.02 »
http://wiki.beryl-project.org/wiki/Install_Beryl_on_Ubuntu

Noiden ohjeiden mukaan olen saanut dapperille, edgylle sekä feistylle laitettua. Todella simppeli homma jos omistaa nvidian näyttiksen.  8)
Jostakin syystä minulle ei. Olen varmaan viisi kertaa yrittänyt asentaa Compizia tai Beryliä Dapperiin ja Edgyyn, enkä ole vielä kertaakaan onnistunut siinä. Beryl ei vain lähde päälle, mutta Compizia ei edes pysty asentamaan, kun se herjaa jostain riippuvuuksista. :( Noh ehkä Feistyn myötä voisi onnistuakkin.

Ubuntun käyttäjä jo vuodesta 2006.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #4 : 14.02.07 - klo:15.07 »
Mulla on NVIDIA 7800 GS agp, 256mb muistilla. Linux ei tunnista kyseistä korttia ainakaan laitehallinnan mukaan... Täytynee ruveta tutustumaan aiheeseen paremmin et saa homman pelittään. Oon asentanu kaikki ajurit pakettien hallinnasta joten täytynee keksiä jotain muuta et saa Ubuntun tunnistamaan mun kortin...

Kiitokset tähän astisista vastauksista.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #5 : 14.02.07 - klo:15.11 »
Lainaus
Jostakin syystä minulle ei. Olen varmaan viisi kertaa yrittänyt asentaa Compizia tai Beryliä Dapperiin ja Edgyyn, enkä ole vielä kertaakaan onnistunut siinä.

Noi oli ne ohjeet joilla sain itse toimimaan hyvinkin helposti:
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=263851

Tuolla suomeksi:
http://linux.fi/index.php/Beryl


Lainaus
Mulla on NVIDIA 7800 GS agp, 256mb muistilla. Linux ei tunnista kyseistä korttia ainakaan laitehallinnan mukaan... Täytynee ruveta tutustumaan aiheeseen paremmin et saa homman pelittään. Oon asentanu kaikki ajurit pakettien hallinnasta joten täytynee keksiä jotain muuta et saa Ubuntun tunnistamaan mun kortin...

http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#Nvidia

Tuon jälkeen voit kokeilla:
Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep direct
Jos lukee: "Direct Rendering: Yes" niin ajurit toimii.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #6 : 14.02.07 - klo:15.59 »
OK
Olen asentanut pakettien hallinnasta NVIDIAN glx ja nvidia-kernel-common paketit (moneen kertaan). Ja tässä on tulos kun yritän ohjeiden (suomenkielisten) mukaan suorittaa komennon:
Koodia: [Valitse]
:~$ sudo nvidia-glx-config enable
Password:
Error: unable to load nvidia kernel driver! Be sure to have installed
the nvidia driver for your running kernel.
Pitääkö ne jotenkin muuten vielä asentaa kuin pakettien hallinnasta? Ja mihin kerneliin se sitten ne asentaa jos ei siihen mistä ne asensin?
Koittaisin englannin kielisiä ohjeita mutta en tiedä mitä: Make sure you have both the Universe and Multiverse repositories enabled - kohta mahtaa tarkoittaa.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #7 : 14.02.07 - klo:16.02 »
Kokeilin myös näin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-glx nvidia-kernel-common
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu       
Luetaan tilatietoja... Valmis       
nvidia-glx on jo uusin versio.
nvidia-kernel-common on jo uusin versio.
The following packages were automatically installed and are no longer required:
  planner libgsf-gnome-1-114 gnome-desktop-environment libgoffice-0-common
  abiword-gnome dia-libs industrial-cursor-theme gtk2-engines-pixbuf
  gnome-office abiword-common gnumeric-common hylafax-client
  gnome-themes-extras fast-user-switch-applet dia-gnome gnome-backgrounds
  libgoffice-0-3 gnome-core dia-common gnumeric gtk2-engines-spherecrystal
  inkscape
Käytä komentoa 'apt-get autoremove' poistaaksesi ne.
0 päivitetty, 0 uutta asennusta, 0 poistettavaa ja 0 päivittämätöntä.
:~$ sudo nvidia-glx-config enable
Error: unable to load nvidia kernel driver! Be sure to have installed
the nvidia driver for your running kernel.

Mikähän mahtaa olla vikana kun ei nvidian ajurit ym suostu asentumaan???
« Viimeksi muokattu: 14.02.07 - klo:16.07 kirjoittanut Mellian »

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #8 : 14.02.07 - klo:16.24 »
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get remove nvidia-glx nvidia-kernel-common
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r` nvidia-glx nvidia-kernel-common
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg(valitse listalta sopivat resot, ajurikis "nvidia" ja anna mennä loput niin kuin ohjelma oletuksena tarjoaa)

Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-glx-config enable(en ole varma onko tämä enään tarpeellinen mutta eikait tuosta haittaakaan ole)

Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/gdm restart
« Viimeksi muokattu: 14.02.07 - klo:16.27 kirjoittanut lunatiC »

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #9 : 14.02.07 - klo:21.30 »
Tein viimeisten ohjeitten mukaan ja restart kohdat jälkeen ruutu pimeni ja jouduin odottelun jälkeen painamaan resettiä. Kun Ubuntu käynnisty uudelleen ruudussa vilahti NVIDIA:n logo mutta muuten en huomaa mitään muuta eroa kuin että resoluutio on nyt maksimissaan 1024-768 enkä saa sitä muutettua kuin alaspäin.
Täytyy myöntää et menee niin vaikeeks et vissiin tää on mulle liian vaikee käyttöjärjestelmä tai jotain ja palailen takas windowsiin ja kattelen joskus myöhemmin uudelleen... Kiitti kaikille avusta mut ei oo nyt aikaa ja intoa opetella viikko tolkulla koodikieltä et saa jotain tehtyä tällä systeemillä (tai nukun yön yli ja koitan sit uudelleen ku ei ota päähän...).

tomppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Debian4.0
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #10 : 14.02.07 - klo:22.26 »
Tein viimeisten ohjeitten mukaan ja restart kohdat jälkeen ruutu pimeni ja jouduin odottelun jälkeen painamaan resettiä. Kun Ubuntu käynnisty uudelleen ruudussa vilahti NVIDIA:n logo mutta muuten en huomaa mitään muuta eroa kuin että resoluutio on nyt maksimissaan 1024-768 enkä saa sitä muutettua kuin alaspäin.
Täytyy myöntää et menee niin vaikeeks et vissiin tää on mulle liian vaikee käyttöjärjestelmä tai jotain ja palailen takas windowsiin ja kattelen joskus myöhemmin uudelleen... Kiitti kaikille avusta mut ei oo nyt aikaa ja intoa opetella viikko tolkulla koodikieltä et saa jotain tehtyä tällä systeemillä (tai nukun yön yli ja koitan sit uudelleen ku ei ota päähän...).

Älä hyvä immeinen vielä luovuta. ;) Ei tartte koodi-kieltä osata pätkääkään. Pelkällä maalaisjärjellä pääsee jo pitkälle.

Se nvidian logo kielisi vähän sitä että ajurit olisi asennettu. :)

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Ja mitä tuohon resoluutioon tulee niin laitoitko varmasti ruksit niihin alle 1024*768 kohtiin?

edit:
Kuten aiemmin mainittiin niin:
Koodia: [Valitse]
glxinfo | grep direct

Jos lukee: "Direct Rendering: Yes" niin ajurit toimii.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #11 : 15.02.07 - klo:00.10 »
joo sain tuon korjattuu kun suoritin sen uudelleen, mut joka asennuksessa kaikki pikakuvakkeet paneeleissa aukenivat milloin missäkin vaikka olin lukinnut ne paneeliin. oon nyt omassa turvallisessa Win Xp ympäristössä koska: Koitin sitten maalaisjärjellä ottaa koko Compizin pois käytöstä ja nyt ei Ubuntu käynnisty enää ollenkaan vann käynnistys keskeytyy siniseen ruutuun jossa X.pavelimen käynnistys ei onnistu ilmoitukseen ja ei oo hajuakaan millä sen sais toimimaan. Käynnistys yritys aiempaan kerneliin johtaa samaan ruutuun. Et se mun maalaisjärjestä.

Menikö nyt sit Ubuntun uudelleen asennukseen  ?
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:02.26 kirjoittanut Mellian »

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #12 : 15.02.07 - klo:06.25 »
Lainaus
joo sain tuon korjattuu kun suoritin sen uudelleen, mut joka asennuksessa kaikki pikakuvakkeet paneeleissa aukenivat milloin missäkin vaikka olin lukinnut ne paneeliin.

Tuo meni multa vähän ohi..


Lainaus
Koitin sitten maalaisjärjellä ottaa koko Compizin pois käytöstä ja nyt ei Ubuntu käynnisty enää ollenkaan vann käynnistys keskeytyy siniseen ruutuun jossa X.pavelimen käynnistys ei onnistu ilmoitukseen ja ei oo hajuakaan millä sen sais toimimaan.

Pitäis vähän tietää minkä ohjeen mukaan olet compizia asennellut. Ja kuinka poistellut. X:n uudelleen konfigurointiin käy edelleen se sama tuttu komento rimpsu:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg
Koodia: [Valitse]
startx
Jos saat virheilmoituksia tuon "startx" komennon jälkeen niin kerro mitä virheilmoituksia se antaa.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #13 : 15.02.07 - klo:12.35 »
Sorry ei oo linuxin termit viel tutut joten yritän uudelleen. Eli työpöydän paneeleissa olevat kuvakkeet vaihtoivat paikkaa aina kun käynnistin Ubuntun uudelleen eli eivät pysyneen niillä paikoilla joille ne asetin (ja joilla ne pysyivät aiemmin).
Yritin asentaa X:n täällä esitettyjen ohjeiden mukaan ja poistaa tällä maalaisjärjellä kun sillä kerta pääsee niin pitkälle eikä sudoista tartte tietää yhtään mitään. Kiinaakin oppii helposti ihan vain maalaijärjellä. Ompa sitten iso liuta tyhmiä täällä foorumeilla kyselemässä neuvoa (viitaten tompan kommenttiin)

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #14 : 15.02.07 - klo:12.59 »
Sain ubuntun jälleen käynnistymään kun tein muutoksia (vikasietotilassa tai mikä nyt onkaan oikee termi) mutta edelleen paneelien kuvakkeet aukee oudoissa paikoissa. Esim. kello ja kirjudu ulos ovat keskellä ylä palkkia eikä oikeassa reunassa ja samoin muut  ohjelmien ym kuvakkeet ovat missä milloinkin kun käynnistän Ubuntun. Vaihda työtilojen välillä kuvakkeet ovat välillä keskellä alapaneelia eikä oikeessa reunassa jne. Muuten X näyttää toimivan
Koodia: [Valitse]
:~$ glxinfo | grep direct
direct rendering: Yes
mutta mulla ei oo oikeuksia käynnistää X-serveriä  ;D joten tätynee ottaa täydet oikeudet järjestelmääni. Vai onko jokin keino saada oikeudet X:n käynnistämiseen ilman että otan käyttöön root-oikeudet?
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:13.03 kirjoittanut Mellian »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #15 : 15.02.07 - klo:13.11 »
Kiinaakin oppii helposti ihan vain maalaijärjellä. Ompa sitten iso liuta tyhmiä täällä foorumeilla kyselemässä neuvoa (viitaten tompan kommenttiin)
Itse asiassa aika moni kiinalainen asustaa maaseudulla ja on oppinut kiinaa ihan maalaisjärjellä.

Tuo viittaus siihen, ettei mitään sudo komentoja tarvitse osata tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että niitä komentoja et tarvitse käyttäessäsi Ubuntua, tarvetta niihin tulee yleensä silloin kun jotain asennetaan tai säädetään systeeminlaajuisesti kuntoon.

X:n konffaus on aika hankalaa aloittelevalle käyttäjälle (ainakin vielä toistaiseksi, pitäisi tulla muutos jossain vaiheessa).  Näytönohjaimesi on myös melko uusi ja uudet nViDiAn ajurit tulevat Ubuntuun puolivuosittain, jolloin uudempien korttien omistajat joutuvat joko odottamaan seuraavaa versiota tai asentamaan ajurit NvIdIan sivuilta käsin (käsinasennusta en suosittele, koska siinä joutuu jatkossakin huolehtimaan siitä ajurista aina kernel-päivityksen yhteydessä)

Paneeleihin voi auttaa niiden asetusten nollaaminen:
Koodia: [Valitse]
gconftool-2 --recursive-unset /apps/panel
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #16 : 15.02.07 - klo:13.26 »
Joo en puhunutkaan kiinalaisista vaan itsestäni ja en osaa kiinaa... Joo ymmärrän mutta oli minulle yllätys että niinkin perus toimintoon kuin: kansion luomiseen muille osioille tarvitaan sudo komentoja ennen kuin pääkäyttäjäna saa niihin oikeudet. Ubuntun käyttöönotto ja käyttäminen on juuri niin helppoa kuin sanoit jos se löytää kaikki ajurit (tai ainakin tärkeimmät) jne. Täältäkin löytyy esimerkkejä joissa Ubuntua ei saa edes asennettua tai jos saa niin ei tunnista sitä taikka tätä joten yllätys yllätys tarvitaankin sudo sitä sudo tätä komentoja jolloin maalaisjärki uudella linux käyttäjällä tuntuu loppuvan kesken (ainakin kun lukee näitä foorumeita). Tiedän, ei oo Ubuntun vika, mutta fakta kuitenkin. ja kun kerran kysyin neuvoa nimenomaan X:n asennukseen niin oli mielestäni kumma että tulee kommentteja: kyllä maalaisjärjellä pärjää.. joten kiitos että tarkensit mitä sillä tarkoitettiin.
Kiitokset neuvoista
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:13.30 kirjoittanut Mellian »

Mellian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #17 : 15.02.07 - klo:13.40 »
Lainaus
Jos saat virheilmoituksia tuon "startx" komennon jälkeen niin kerro mitä virheilmoituksia se antaa.

Eli tälläista ilmoittelee startx komennon jälkeen:
Ekaks
Koodia: [Valitse]
startx
xauth:  creating new authority file /home/sensuroitu/.serverauth.5454

X: user not authorized to run the X server, aborting.
Couldnt get a file descriptor referring to the console

kokeilin uudestaan:
Koodia: [Valitse]
:~$ startx
xauth:  creating new authority file /home/sensuroitu/.serverauth.5914
xauth:  /home/sensuroitu/.Xauthority not writable, changes will be ignored
xauth:  error in locking authority file /home/sensuroitu/.Xauthority
xauth:  error in locking authority file /home/sensuroitu/.Xauthority
xauth:  error in locking authority file /home/sensuroitu/.Xauthority
X: user not authorized to run the X server, aborting.
xinit:  Server error.
xauth:  error in locking authority file /home/sensuroitu/.Xauthority
Couldnt get a file descriptor referring to the console
Joten koitan uudelleen kun olen ottanut käyttöön root-oikeudet olettaisin.
« Viimeksi muokattu: 15.02.07 - klo:13.42 kirjoittanut Mellian »

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #18 : 15.02.07 - klo:15.23 »
Kävinpä googlettelemassa ja tuollaisen topic:in löysin asian tiimoilta:
http://www.knoppix.net/forum/viewtopic.php?t=18085&highlight=

Kokeile vielä varmuuden vuoksi ihan vaan resettiä, mut jos ei auta niin sitten:

Lainaus
Edit file /etc/X11/Xwrapper.config:
Change this line:
allowed_users=console

to

allowed_users=anybody

This will let anybody to start X.

uggeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 351
    • Profiili
Vs: Compiz tänään?
« Vastaus #19 : 28.02.07 - klo:21.34 »
Luin eilenillalla ubuntuforumsilta, että Compiz tulisi ubuntu-desktop paketin "mukana" asennettuna oletuksena, mutta ei olisi oletuksena käytössä. Voittekos täällä vahvistaa tämän asian jotka käytätte jo Feistyä? Ja vaikka tuolta linkin takaa nyt jotain on luettavissakin, niin olisi toki mukava lukea tuosta kommentteja ihan kotimaisellakin. Ja mitä mieltä täällä ollaan siitä, että oletukseksi valittiin Compiz Berylin sijaan?

Itse en ole vielä testannut noista kumpaakaan, olen pärjännyt perinteiselläkin työpöydällä. Mutta mikäli tuo todella tulee helpoksi kytkeä päälle niin saatan toki testailla. Eniten varmaan uskoisin hyötyväni expose toiminnosta, sekä kuutiosta. Ok kuutio olisi ehkä lähinnä win-käyttäjille näytöstä varten kuten muut "wau" ominaisuudet. No en nyt kuitenkaan enempää kokeilematta ota kantaa tähän.
Linux: Be root
Windows: Reboot