Itse sain etsiskelyn jälkeen WLAN härpäkkeen toimimaan, kun latasin jonkun Acerin läppärille tehdyn modulin. Muistaakseni läppärini on juuri 1650G, mutta en nyt muista juuri yhtään minkä moduulin latasin. Sen verran muistelisin, että moduuli olisi periaatteessa tarkoitettu 1655G mallille ja silti pelitti.
Nopeasti googlasin ja tälläiseen törmäsin
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=207428 , joka muistikuvien mukaan voisi tosiaan olla oikea moduuli.
Itse tein sitten vielä bash-skriptit jotka ajan konsolista ja "echoon" moduulia, kuten tuolla linkissäkin on neuvottu. Kannattaa muuten tehdä SUDOna. Tosin siellä on ehdotettu moduulia tuonne etc/modules listaan lisättäväksi, mutta silloin WLAN käynnistyy aina bootissa. Minulla langaton ei ole aina päällä oletusarvoisesti vaan pitää erikseen kytkeä päälle ja pois.
En kyllä mitään MadWifi-ajureita tarvinnut, kuten tuolla linkissä, vaan tuo moduuli riitti mulle oikein hyvin. Eli noita ajureita liene tarvitsee, jos Ubuntu ei edes tunnista WLANia. Mulla ainakin WLAN-chip löytyy, mutta antenni on pois päältä, johon pitäis auttaa tuon moduulin asentaminen.
Yritän vielä muistella tarkemmin miten sain toimimaan, kunhan pääsen läppärille. Toivottavasti tuosta linkistä olisi kuitenkin apuja.