Kirjoittaja Aihe: Shoppailemassa, osa I (updated v1.01)  (Luettu 5545 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Shoppailemassa, osa I (updated v1.01)
« : 25.01.07 - klo:22.11 »
Olen ollut joulun alennusmyyntien jälkeen ostoksilla. Tosin ostettavana kohteena eivät ole olleet Stockmannin leipäkoneet tai Seppälän farkut, vaan pitkällisen suunnittelun ja määrittelytöiden perusteella rakennettava korkean käytettävyyden räätälöity kansainväliset toiminnot mahdollistava tietojärjestelmä.

Kuinka ollakaan, tämähän ei ole osoittautunut mitenkään yksinkertaiseksi jutuksi, mutta ne hankaluudet ja vaikeudet ovat olleet yllättäviä.

Arkkitehtuuriratkaisut ja teknologiakysymykset ovat minulle periaatteesta aivan sama, kun vain tarjottavien ratkaisujen avulla vältetään ns. "vendor lock in" -tilanteet sekä se, että järjestelmän skaalautuvuutta eivät kiusaa niin sanotut hankalat EULA (End User Licence Agreement) -ehdot. Koska räätälöinnin tuloksena on synnyttävä mittatilaustuote, niin olen pitänyt tärkeänä sitä, että olemme hankkimassa palvelua, eikä niinkään tuotetta.

Hankintaa tehdessä olen alusta pitäen kiinnittänyt huomiota toimittajan palvelualttiuteen, yleissivistykseen sekä tietoisuuteen eri mahdollisuuksien toteuttamisesta. On mielenkiintoista ollut huomata, että niin sanotut isot toimittajat, eivät tunne tai tue  "open source" filosofiaa ollenkaan. Useampi kuin kaksi kolmesta toimittajasta joutui pyytämään lisätietoa siitä, miten Open Officella tekemäni tarjouspyyntötiedosto avattaisiin. Arvatenkin en lähettänyt tarjouspyynnöstä .doc -tiedostoa, vaan yllättäen linkin Open Officen sivuille vinkkinä, että ladatkaapa sieltä. Ilmeisesti olivat ladanneet, mutta vahinkoa oli ehtinyt jo tapahtua. Muutamat ymmärsivät yskän mistä oli kysymys ja näin ollen keräsivät itselleen ilmaisia pisteitä tarjouskilpailun alkuvaiheessa. Pisteitä ei tullut niinkään siitä, että heillä olisi ollut Open Office asennus valmiina, vaan siitä että osoittivat asiantuntemuksensa ja viitseliäisyytensä selvittää miten dokumentin saisi auki. Yksi jopa ymmärsi lähettää lisäkysymyksiä OO-formaatissa, josta tuli ainakin sympatiapisteitä joilla voi olla merkitystä, mikäli ratkaisu on tasaväkinen.

Kuka haluaa valita sellaisen toimittajan, jota pitää neuvoa niinkin yksinkertaisissa asioissa kuin tiedoston avaaminen? Ja tiedosto ei ollut ihan mikä tahansa tiedosto, vaan arvokas mahdollisuus hankkiutua monivuotiseksi strategiseksi partneriksi ja hovitoimittajaksi. Mitähän muita yllätyksiä näiden "kavereiden" kanssa tulee? Siitä voin kirjoittaa myöhemmin jos yhteisöllä on kiinnostusta lukea.

Saatan olla ikävä ihminen, mutta minun palkkalistoillani moiset kaverit eivät olisi enää duunissa. Tai jos olisivat, tehtäväkuvat päivitettäisiin "sopivampiin"1 toimiin.


1= sopivampi toimi voisi olla ns. "corporate yes man". Katso Stanley Bingin kirjasta "100 Bullshit Jobs...And How to Get Them", sija 29.

« Viimeksi muokattu: 28.01.07 - klo:21.47 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

igor_2

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 751
    • Profiili
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #1 : 25.01.07 - klo:22.26 »
Kiinnostaa tokkiisa! Kertoile miten juttu kehittyy.

E.K.Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 736
    • Profiili
    • Sähköaivoilua
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #2 : 25.01.07 - klo:22.44 »
Olen näitä tapauksia lukenut varmaan 10^10 kertaa mutta aina ne saa nauramaan :D
Kerro toki lisää, minä ainakin haluan kuulla kuinka tuossa sitten oikein loppujen lopuksi käy.

lunatiC

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 459
    • Profiili
    • http://www.hurjatmopoilija.com/
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #3 : 26.01.07 - klo:16.18 »
Kiinnostaa kovasti. Eikös tässä muuten olisi loistavaa blogi ainesta?

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #4 : 26.01.07 - klo:16.34 »
Aivan mahtava avaus  ;D
Totta kai lisää, lisää.
Niin ja sitten vielä kerro lisää  :D
Poistuu taka vasemmalle - - -

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #5 : 26.01.07 - klo:18.00 »
Kiinnostaa kovasti. Eikös tässä muuten olisi loistavaa blogi ainesta?
Ja varsinkin Ubuntu-blogi ainesta!
alias vililikku

Fa1r

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 221
  • Reply #1!
    • Profiili
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #6 : 28.01.07 - klo:20.20 »
Epäilemättä tuli jo todettua tässä, että kiinnostaa kiinnostaa, mutta minäpä sanon vielä omasta puolestanikin.

Kiinnostaa.

Ja eiköhän muuta kuin odottelemaan, millaista jatkoa on luvassa.
What you don't know can hurt you, only you won't know it.
--$(fortune)
Elastisen Linux-biisi

Stargazers

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 549
    • Profiili
Vs: Shoppailemassa, osa I
« Vastaus #7 : 28.01.07 - klo:20.52 »
Täytynee todeta itsekin että olen kiinnostunut kuulemaan lisää aiheesta :)

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Shoppailemassa, osa I (updated v1.01)
« Vastaus #8 : 29.01.07 - klo:15.53 »
Kerro lisää, kerro kerro! :D
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.