Kirjoittaja Aihe: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen  (Luettu 6545 kertaa)

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« : 16.01.07 - klo:00.33 »
Elikkä nyt pitkän "kuivaharjoittelu" kauden jälkeen haluisin ihan oikeesti alkaa käyttämään Ubuntua, mutta sepäs ei onnistunutkaan nii helposti ku kuvittelin. Oon koittanu nyt asentaa sitä Dapperin 32- ja 64bittisillä sekä Edgyn molemmilla versioille, mutta kummillaki se päättyy aina samalla lailla.

32-bittisillä se alkaa ensiks lataamaan sitä, mutta sitte tulee ruutuun se kuuluisa "Uncompressing Linux....ok Booting the kernel" eikä siitä liiku. Oon koittanu niitä käynnistyt paremetrejä(oikea sana?), mutta niillä ei ole vaikutusta. Itse asiassa sinne tulee vaan yks uus rivi jossa lukee muistaakseni "unknow command = noapic".

Sitten 64-bittisillä tulee molemmilla samanlaiset ilmoitukset joista luulis saavan edes jonkulaista johtolankaa mistä kiikastaa.
[17179574.124000] PCI: JMB36x: Enbaling dual function on 0000:02:00.0
[17179574.144000] PCI: Cannot allocate resource region 0 of device 0000:02:00.0
[17179574.144000] PCI: Cannot allocate resource region 1 of device 0000:02:00.0
[17179574.144000] PCI: Cannot allocate resource region 2 of device 0000:02:00.0
[17179574.144000] PCI: Cannot allocate resource region 3 of device 0000:02:00.0
[17179574.144000] PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/0 (0000b000 !=00000000)
[17179574.144000] PCI: Error while updating region 0000:02:00.0/2 (0000b008 !=00000000)
Oon kans näillä koittanu noita käynnistys parametrejä, mutta samat hommat kans tämän kans.

Koneesta löytyy melko uutta tekniikkaa, mutta oon kyllä lukenu sivuilta että pitäis toimia tälläkin kokoonpanolla. Eli tommosta osaa ois:
geforce 7900GS 512mb
core2duo e6300
MSI S775 IP965
1gb 533mhz muistia
LG:n joku halppis dvd+-rom ja joku vanha samsungin cd-r/rw-asema
SEAGATE NL35 250GB SATA3GB
überkeyboard
Logitech MX510 hiiri

Nyt katkes kyllä ajatus ihan totaalisesti ku aloin noita osia tohon miettimään, mutta kyselkää vaan kaikkea mitä haluutte vielä tietää nii koitain parhaimman mukaan vastata. En todellakaan oo mikään hyvä Linuxejen kanssa ja toivonki että teillä on halua ja innostusta opastaa mua kohti Linux tietä.

Miro

E: Niin sehän tietenki unohtu mainita että kaikki noi on tehty desktop levyillä. En haluis alternate asennuksella sitä laittaa ku meinasin että laitan kaikki ihan tyhjäks ennen ku asennan Ubuntun. Nii sitte jos formatoi ennen ku koittaa sillä alternatella ja ei toimikkaan niin ei ookkaan sitte mitään käyttistä koneella. Ja windowsiin ei sitte enään huvita yhtään palata.
« Viimeksi muokattu: 16.01.07 - klo:00.42 kirjoittanut SlaMina »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #2 : 16.01.07 - klo:07.29 »

Näyttää tutulta, kysyin samaa asiaa viime kesänä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=4280.msg30439#msg30439

Minullekin tuli tuo sama ilmoitus, mutta vain siinä tapauksessa että olen asentamassa sitä Fujitsu-Siemensin läppäriin. En tiedä mitä se tarkoittaa, sulla on ilmeisesti osista kasattu pöytäkone?

Oletko kokeillut mitä muut distrot sanovat? Minulle asentui Open Suse siihen ilman herjoja. Tosin langaton verkkokortti ei toiminut.
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #3 : 16.01.07 - klo:11.02 »
Pitää koittaa USB-tikulta asentaa, en eilen ehtinyt koittaa.

OpenSuSEa oon kyllä kans harkinnu,mutta aattelin jos sais kuitenki Ubuntun jollain konstilla toimimaan. Se ois kuitenki mieliuisempi.

E: Niin ja unohin vastata tohon Sorkkaraudan kysymykseen eli en oo koittanu muilla distroilla
« Viimeksi muokattu: 16.01.07 - klo:14.56 kirjoittanut SlaMina »

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #4 : 16.01.07 - klo:16.55 »
Koitin nyt asentaa sitä usb-tikulta, mutta en osannu sitä syslinuxia käyttää tai laittaa sitä boottaamaan. En edes kunnolla tajunnut mitä siinä pitää sitten tehä ku lataa sen syslinuxin. Pitääkö se asentaa jotenki vai mitä. Jos koittaa nyt laittaa command promptiin sen "syslinux -s F:"  tulee seuraavanlainen varoitusikkuna "C:\Users\Miro\syslinux.exe is not a valid Win32 application." ja siitä kun painaa Ok tulee command proptiin "Access is denied."

Kun painaa sieltä alkuperäisestä syslinux kansiosta sitä syslinux.exeä välähtää nopeasti command prompt jossa lukee "Usage: syslinux.exe [-sfma] <drive>: [bootsecfile]".

Tarvisin nyt kyllä ihan kädestä pitäen opastusta tässä ku ei oo oikeestaan hajuakaan mitä pitää tehä.

Miro

E: Niin ja sehän unohtu mainita että mulla on nyt Windows Vista jos se jotain vaikuttaa.
« Viimeksi muokattu: 16.01.07 - klo:16.56 kirjoittanut SlaMina »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #5 : 16.01.07 - klo:17.37 »
E: Niin ja sehän unohtu mainita että mulla on nyt Windows Vista jos se jotain vaikuttaa.
Saattaa hyvinkin vaikuttaa, saisikohan sen jollain runas loitsulla kierrettyä, tuskin kumminkaan. cmd.exe:n oikealla korvalla klikkaamista ja sitä kautta administraattorin oikeuksilla ajamista voi kokeilla jos onnistuu.

Oletko muuten varma, että sen usb-aseman asematunnus on tuo F: ?

Sitten googlella löytää jotain tällaista: http://www.tech-archive.net/Archive/WinXP/microsoft.public.windowsxp.general/2006-11/msg08231.html
Sinultakin mahdollisesti saattaa löytyä tuo intel desktop utilities (jos se tulee noiden emolautojen mukana) ja sen uudelleen asentaminen saattaa siis korjata noiden usb-asemien käyttöongelmia.

Jos taas usb-asemien mbr:n ylikirjoittaminen on tarkoituksella estetty miltä tahansa ohjelmalta Vistan uusien hienojen turvamekanismien avulla niin vika saattaapi olla siellä. 

Sitten muita konsteja on ubuntun asennus toisella koneella sen koneen levylle SATA-levyjen kanssa en kylläkään osaa sanoa toiminnasta mitään, toivottavasti joku niiden suhteen valaistunut osaa sanoa, että vaikuttaako se UUID siellä fstabissa nyt positiivisesti vai negatiivisesti siihen lopputulokseen.

En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #6 : 16.01.07 - klo:18.10 »
Sen usb-aseman tunnus on E, mutta oon tietenki sen muistanu vaihtaa aina noihin komentoihin.

Mikäli ymmärstin kunnolla ton linkin minkä Kannisto laitto niin siellä ne ei pääsy ollenkaan sille usb asemalle. Mä kyllä pystyn laittamaan tiedostoja tolle mun asemalle, mutta tolla command promtilla sinne ei voi niitä asentaa. Mitähän tiedostoja sinne asemalle pitää sitte laittaa että se syslinux toimii.

Oon kans koittanu tota cmd:tä koittanu ajaa adminina, mutta samat jutut tulee.

Nyt on opensuse levyllä ja aattelin sitä koittaa, mutta jos sekään ei toimi nii pitää varmaan ettiä joku avulias kaveri kenen koneella voin asentaa ubuntun mun kovalevylle.

SharkMachine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Kubuntu Edgy Eft
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #7 : 16.01.07 - klo:18.22 »
E: Niin ja sehän unohtu mainita että mulla on nyt Windows Vista jos se jotain vaikuttaa.
Saattaa hyvinkin vaikuttaa, saisikohan sen jollain runas loitsulla kierrettyä, tuskin kumminkaan. cmd.exe:n oikealla korvalla klikkaamista ja sitä kautta administraattorin oikeuksilla ajamista voi kokeilla jos onnistuu.
Juuri tänään asensin onnistuneesti Kubuntun Vistan päälle... Vista romukoppaan ja heti!

Mulla oli ainakin ongelma saada Kubuntun asennus käynnistymään toisella koneella. Mutta se ratkesi vaihtamalla kovalevyjen jumpperien paikkaa. (Aika nirso, jos CMOS Setup tunnistaa kovot, mutta Kubuntu ei tykkää jos jumpperit ei ole ns. oikein)

Ja kokemuksesta voin sanoa, että ÄLÄ asenna 64 bittistä. Mulla meni täysin hermo siihen kun yritin sitä vääntää kannettavalla. Vaikka 64bit linuxit toimivat yleensä aika hyvin, niiden kanssa on silti omat ongelmansa. Säästyt paljolta päänvaivalta kun käytät 32bit versiota.
How do I shot web?

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #8 : 16.01.07 - klo:18.58 »
Vista romukoppaan ja heti!

No senhän takia mä koitanki tässä saada jotain linuxia asennettua.

En varma oo, mutta onko S-ATA kovoissa jumppereita? En ainakaan tossa ku katoin vähän nii löytäny ainakaan. Ja eikö CMOS näy siinä kun käynnistää koneen? Siinä ainakin näkyy toi mun kovo.

Onko näin että ei kannata asentaa 64 bittistä käyttistä? Jos 32-bittisellä tosiaan pääsee helpommalla nii asennan sitte kyllä sen ku en muutenkaan osaa säätää noita.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #9 : 16.01.07 - klo:19.16 »
En varma oo, mutta onko S-ATA kovoissa jumppereita? En ainakaan tossa ku katoin vähän nii löytäny ainakaan. Ja eikö CMOS näy siinä kun käynnistää koneen? Siinä ainakin näkyy toi mun kovo.

Onko näin että ei kannata asentaa 64 bittistä käyttistä? Jos 32-bittisellä tosiaan pääsee helpommalla nii asennan sitte kyllä sen ku en muutenkaan osaa säätää noita.
Se sun ongelmasi lukee siinä ensimmäisessä linkissä jonka annoin. Core2duo emoilla, joissa on tuo sinun SATA-controllerisi ei onnistu asennus ide-cd asemalla jonkun yhteensopivuusongelman takia.
Vaihtoehdot Linuxin asennukseen on netboot, usb asennus, jonkin myöhemmin ilmestyneen linuxin asentaminen (suse voi olla sellainen) tai sata-pohjaisen cd-aseman hommaaminen (jälkimmäisen toimivuudesta ei tietoa).

Sinuna kokeilisin vielä jonkun kaverin koneella laittaa sitä usb-tikkua boottaavaksi, jos SuSEn asennus ei onnistu. SuSE on ihan mukava distro itse ainakin aikoinaan tykkäsin niistä konfigurointi työkaluista (yast & sax) kun siirryin win-puolelta Linuxeja ihmettelemään.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #10 : 17.01.07 - klo:22.01 »
Nonii nyt sain sitten ubuntun käynnistettyä usb-tikulta. Mutta nytte on semmonen ongelma että en saa mun kovalevyä näkymään, eli ei voi asentaa ubuntua.

Oon koittanu ettiä kaiken maailman mounttaus ohjeita, mutta aina tulee vaan että "special device xxxxxxxx does not exist". Siinä kans ku koittaa alkaa asentamaan tätä siitä työpöydän kuvakkeesta niin se näyttää vaan sen usb tikun, että siihen asennettais.

peran

  • Vieras
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #11 : 17.01.07 - klo:22.05 »
ilmeisesti tämä ei näytä kovalevyäsi?
Koodia: [Valitse]
sudo fdisk -l
Jos ei näytä, en voi auttaa.  :(

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #12 : 17.01.07 - klo:22.14 »
Ei näytä ei.

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        3643      990704    b  W95 FAT32

Tommosta vaan näyttää, eli toi on se usb tikku. Oiskohan että SATA ajurit ei oo jotenki kohallaan ku tää on Dapperi. Että jos Edgyä koittais asentaa tähän?

SharkMachine

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4
  • Kubuntu Edgy Eft
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #13 : 17.01.07 - klo:22.23 »
Onko näin että ei kannata asentaa 64 bittistä käyttistä? Jos 32-bittisellä tosiaan pääsee helpommalla nii asennan sitte kyllä sen ku en muutenkaan osaa säätää noita.

No ekaks vähän kokemuksia Fedora Core 6:sen 64bit versiosta (pöytäkoneelle).
- 1. Eipäs ollutkaan Flashiä Firefoxiin 64bittisenä. Piti säätää 32bit Firefox (no tämä on vielä tosin aika helppoa)
- 2. Kyllä nvidian glx-ajurit asentu ihan mukavasti, mutta kun opengl-pelejä käynnisti, niin meni takaisin loginruutuun (poikkeuksena itg pc winellä). Tässä 32bit Kubuntussa on lähteny toimimaan jo 5 peliä ilman lisäsäätöjä.

Sitten Kubuntu 6.10 64bit (läppärille)
- 1. HIRVEÄ säätäminen, että saisi Madwifin (wlan-ajurit) toimimaan... eikä onnistu. 32bit version asennuksen jälkeen lähti toimimaan 10 minuutin säätämisen jälkeen
- 2. Värit on jotenkin oudosti sekaisin, eikä atin glx-ajureiden asennus korjannut, mutta 32bit Kubuntun asennus kyllä

Eli näin summa summarumina vois sanoa, että 64bit versiot tuovat vain turhaa lisäsäätämistä.
How do I shot web?

peran

  • Vieras
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #14 : 17.01.07 - klo:22.26 »
Ei näytä ei.

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1               1        3643      990704    b  W95 FAT32

Tommosta vaan näyttää, eli toi on se usb tikku. Oiskohan että SATA ajurit ei oo jotenki kohallaan ku tää on Dapperi. Että jos Edgyä koittais asentaa tähän?

Edgyä kehiin vaan ja toivoa parasta. ;)

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #15 : 17.01.07 - klo:22.36 »
Aattelin vielä varmistaa että noi USB-boottaus ohjeet toimii Edgyssäki ku siinä lukee että ne ohjeet on Dapperille.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #16 : 18.01.07 - klo:00.54 »
Noniin koitin sitte äsken tota Edgyä, mutta samat virheet tuli ku cdltäki käynnistäettäessä. Ei auttanu mitkään käynnistyt parametrikään.

Mitäs luulette että toimisko toi jos jostain saisin hommattua jollain toisella liitännällä olevan kovon. Vai mitä ratkasuja tähän vois olla. Kai se pitäis nyt jotenki saada asennettua ku sen kerran käyntiinki saa.

Nyt alko kyllä oikeen kunnolla himottamaan toi ubuntu ku sitä sai koittaa jos vähän tossa, että ois kiva saada se mahollisimman pian ihan kunnollaki käyttöön.

E: Niin ja sitä vielä että voisko alternate asennus olla se sana tässä? Että jos se sillä sitte haluis asentaa sen suoraan.
« Viimeksi muokattu: 18.01.07 - klo:01.16 kirjoittanut SlaMina »

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #17 : 18.01.07 - klo:12.48 »
Hän ottaa romputtimen irti koneesta. Sitten kun Ubuntu on asennettuna hakee uudemman kernelin (jos edgyssä ei ole tarpeeksi uutta niin kernel.orgista löytyy) ja voi sen asentamisen jälkeen laittaa romputtimen takaisin kiinni.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

SlaMina

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #18 : 19.01.07 - klo:00.17 »
No niin,

Otin cd-aseman irti koneesta ja koitin käynnistää edgyä, samat virheet tuli. Sitte käynnistin takas dapperille.

Mihin meinasit että asennan tän? Ku tää ei näytä mun kovalevyä. Koitin äsken tällä live cdllä kääntää kerneliä mutta loppu tila kesken.

Tiiän että tää kuulostaa helpolta teille, mutta mulla ei oo hajuakaan mitä tässä pitäis tehä ja oisin tosi kiitollinen jos voisitte auttaa mua tässä.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Nyt tarvittais apua Ubuntun asennukseen
« Vastaus #19 : 19.01.07 - klo:00.39 »
No niin,

Otin cd-aseman irti koneesta ja koitin käynnistää edgyä, samat virheet tuli. Sitte käynnistin takas dapperille.

Mihin meinasit että asennan tän? Ku tää ei näytä mun kovalevyä. Koitin äsken tällä live cdllä kääntää kerneliä mutta loppu tila kesken.

Tiiän että tää kuulostaa helpolta teille, mutta mulla ei oo hajuakaan mitä tässä pitäis tehä ja oisin tosi kiitollinen jos voisitte auttaa mua tässä.
Meinasin, että alkais kovot näkymään kun sen cd-aseman irrottaa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.