Osaiskohan joku neuvoa, miten Maemo Mapperin karttavarastoihin ladattuja tiedostoja voisi yhdistää?
Eli tilanne on se, että olen ladannut maasto-karttalohkoja karttapaikka.fi:stä. Koska lataaminen ei onnistu lisenssi-rajoitteiden takia, kuin laitteen sisäiselle muistille, niin olen ladannut karttoja useana eri tiedostona, jotka olen siirtänyt SD-kortille omiin hakemistoihinsa. Olen ohjelmaan jokaiselle karttalohkolle tehnyt oman karttavaraston, jossa lähteenä on kyseisen alueen nls.db karttatiedosto, omassa hakemistossaan, SD-kortilla.
Juttuhan toimii näinkin, mutta karttalohkoihin on pakko ottaa reilusti lomitusvaraa, ettei reuna-alueella tule ongelmia. Tällä systeemillä reuna-alueella täytyy vaihtaa karttavarastoa, mikä hankaloittaa reittisuunnitelman ja reittijäljen käyttöä. Nämä lomituksethan vievät myöskin turhaan tilaa kortilta, jonka tiedostojen mahdollinen yhdistäminen vapauttaisi.
Uskoisin, että jollakin systeemillä tiedostot voisi yhdistää, mutta oma tietämys ei taas kerran riitä.
Toinen ihmettelyn aihe on uutta karttavarastoa luodessa täytyy valita karttavaraston tyypiksi SQLite 3, tai GDBM, aiemmassa ohjelmaversiossa valintaa ei joko ollut, tai sitten se oli erilainen. Voiskohan joku kertoa mitä nämä tarkoittaa ja mitä merkitystä näillä on? Onko toinen paikallinen ja toinen erillisellä palvelimella oleva?
Quiotehz
Itsellä myös oli vaihtoehtoina miniläppäri/810. Käyttöni on lähinnä uutistenluku ja sähköpostin käyttö ja hieman Maemo Mapper/Gps käyttö maastossa ja vesillä. Autonavigaattorina vain jonkun kerran kokeillut, sekä Kartta, että Maemo Mapperilla ja molemmat tuntuvat hyvin toimivan.
Gps lukitus tuntuu välillä hitaalta n.5-10min, mutta kyllä senkin kanssa juttuun tulee, kun käynnistää Gepsin ajoissa.
Laitteen vähäisistä resursseista johtuen vaatii välillä asennetta, kun selaimen käyttö joillakin sivustoilla tahmaa. Tähän käsittääkseni odotettavissa jatkossa parannusta Fennecin ja Adblockin mahdollistamana. Samoista kevyistä laiteresursseista johtuen laite on hiljainen ja vähävirtainen.
Kaiken kaikkiaan hyvin täyttänyt ja ylittänytkin odotukset. Mikäli haluaa pitkää akun kestoa, niin laitetta ei kannata sammutella. Suomenkielisiä foorumeita ei liikaa löydy. Itselläni miniläppärin hankinta odottaa luultavasti aikaa, kun niitä alkaa saamaan Arm-prosessoreilla, ellei akuuttia tarvetta tule ennen sitä.