Kirjoittaja Aihe: Nokia N800 / N810  (Luettu 180226 kertaa)

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #380 : 24.11.08 - klo:22.59 »
"Flasheri" on se ohjelma, joka "fläshää" laitteeseen sen .bin päätteisen tiedoston="imagen"

Itse en ole koskaan sammuttanut laitetta kokonaan fläshäyksen yhteydessä, olen vaan laittanut laittteen "fläshäys-tilaan" ja käynnistänyt flasherin. Hitto mikä termiviidakko :D

No kerro sinä tarkemmin miten sinä sen teet, mun kun on aina pitänyt sammuttaa ensin ko laite ja Janne ja 'LarsLeevi' (Lestadius ;) ) tekevät omalla tavallaan.
Saatais siis ainakin kolme-neljä erilaista tapaa näkyviin, joista vois valita.
Mulla nimittäin on tuottanut aina tuskaa saattaa N8xx siihen päivitystilaan.


niin tarkoitin, että käynnistän laitteen uudelleen, mutta teen sen ennen flasherin käynnistämistä
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

LassiLeevi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #381 : 24.11.08 - klo:23.49 »
"Flasheri" on se ohjelma, joka "fläshää" laitteeseen sen .bin päätteisen tiedoston="imagen"

Itse en ole koskaan sammuttanut laitetta kokonaan fläshäyksen yhteydessä, olen vaan laittanut laittteen "fläshäys-tilaan" ja käynnistänyt flasherin. Hitto mikä termiviidakko :D

No kerro sinä tarkemmin miten sinä sen teet, mun kun on aina pitänyt sammuttaa ensin ko laite ja Janne ja 'LarsLeevi' (Lestadius ;) ) tekevät omalla tavallaan.
Saatais siis ainakin kolme-neljä erilaista tapaa näkyviin, joista vois valita.
Mulla nimittäin on tuottanut aina tuskaa saattaa N8xx siihen päivitystilaan.


No, itte kun tuota joutuu parhaimmillaan työmaalla flässäilemään pari-kolme kertaa päivässä, niin kyllä virtoja kytkemättä on onnistunut. Jos ei tuo työasema-ubuntu ole ollut "tilassa", niin muuta ongelmaa ei ole ollut.


klo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #382 : 25.11.08 - klo:08.59 »
No nyt on Diablo saatu.  Kiitos kaikille.

1. Maemo-Mapperin 2.5.2-OS2008 kieli vaihtui englanniksi, saanko suomea takaisin, miten?

2. Sovellutusten hallinnassa on maemoplazer 1.0.5 mitä sillä voi tehdä?

3. Latasin ennen Diabloa aikas paljon Suomen maastokarttoja siirrettävälle muistikortille, kuinka saan ne jälleen
käyttöön?

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #383 : 25.11.08 - klo:16.50 »
Maemo mapperin karttalähteiden hallinnassa voi valita maastokarttojen tallennuskohteen, valitset siihen kansion, jossa kartat on.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

pumo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 140
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #384 : 25.11.08 - klo:20.37 »
2. Sovellutusten hallinnassa on maemoplazer 1.0.5 mitä sillä voi tehdä?

google auttaa
http://maemoplazer.garage.maemo.org/

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #385 : 26.11.08 - klo:00.07 »
Mulla nimittäin on tuottanut aina tuskaa saattaa N8xx siihen päivitystilaan.

olen kuullut, että se on vähän kinkkistä. mulle kävi niin, että mä olin flashäillyt 770:aa ja N800:aa lukemattomia kertoja, ennen kuin minä edes vahingossa kuulin päivitystilan olemassaolosta :)

kertaakaan en ole vielä kokeillut.
Janne

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #386 : 02.12.08 - klo:11.31 »
Mielnkiintoni vaan senkun voimistuu, kun Nokia julkaisee uusiaan, jotka alkavat muistuttaa kovasti sitä, mihin kuvittelin N810:n seuraajan kehittyvän, kun tiedossa (?) on, että esim gsm olis vihdoin edes jossain (datasiirto?) muodossa tulossa mukaan.
Tarkoitan tän päivän julkistusta, N97, joka on puhelin 'kaikilla herkuilla' eikä siis suinkaan N810:n seuraaja, mutt paljolti 'saman oloinen' - niin näytöltään kuin näppäimistöltään, ym... http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/12/16929&sort=false Hieno puhelin ...mutt 'pikkusen' tyyris...  :'( 

Eli millaiseksikohan N810:n seuraaja muokkautuu tässä viimeisten (?) kk:sien aikana? olis kiva kuulla tai paremminkin nähdä.
Niitä jo 'vanhoja' uudistuksia ei tarvi kerrata... nehän on jo 'kaikkien' tiedossa.

« Viimeksi muokattu: 02.12.08 - klo:23.32 kirjoittanut jake »
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #387 : 04.12.08 - klo:19.16 »
Android (se uudempi) toimii n810:ssa  :P

Upea se on, mutta vaatii vielä hiukan tappelua nokian suljettujen bt/wlan ajureiden kanssa sekä tietysti virransäästössä...

http://www.youtube.com/watch?v=33vIr6ovpmU
http://www.internettablettalk.com/forums/showthread.php?t=25329
http://www.nthcode.com/pubs/porting-android-to-a-new-device-p2.html
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=246840
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

klo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #388 : 09.12.08 - klo:07.31 »
Lainaus
Maemo-Mapperin 2.5.2-OS2008 kieli vaihtui englanniksi, saanko suomea takaisin, miten?

Niin, Diablon tullessa se vaihtui.   Eikö siis enää saa MM:a suomenkielellisenä?

klo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #389 : 23.12.08 - klo:09.53 »
Mitähän pahaa olen nyt tehnyt kun Maemo Mapper ei näy ja Joulukin on tulossa.
N810:ssä on Diablo 1:5.2008.47-7 ja MM 2.5.2-os2008 ja m-m-topomaps-fi 0.10-1 kaikki asennettu Sovhallin kautta.
MM näkyy asennetuissa ja Muut-valikossa, josta sen voi klikata avautumaan. Mutta työpöydälle tulee vain laatikko:
"Maemo-Mapper ladataan" joka häviää hetken kuluttua ja ohjelmaa ei näy missään?  Eli ei aukene, ei.

Mikä nyt neuvoksi?   (Et pääsis mehtään)

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #390 : 23.12.08 - klo:13.03 »
sama vika täällä  :( kun konsolista kokeilee niin lysähtää Segmentation Fault.. Kokeilen josko flashaaminen auttaisi.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

klo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #391 : 24.12.08 - klo:07.41 »
Löytyihän se Maemo Mapper lopultakin kun latasin koko Diablon uudelleen.  Hävettää vain kun se piti tehdä Windows-puolella ku en osannu Ubuntulla.

MM katosi ilmeisesti kun en uskonut akun tyhjenemisen varoitusta vaan käytin Mapperia virran loppumiseen asti. Kannattaa siis sulkea ajoissa.

Kiva karkki: Sovhallinnasta  speedometer-nopeusmittari.

klo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 46
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #392 : 26.12.08 - klo:12.27 »
Olisi kiva lähettää kaverille maastokarttakohteesta kuva sähköpostilla.

Kuinka otan 810:stä kuvaruutukaappauksen?

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #393 : 18.01.09 - klo:22.34 »
Siihen on parikin ohjelmaa joista itse käytän "load-applet":ia.
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

quiotehz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #394 : 27.03.09 - klo:16.12 »
Morjesta!

Alkoi kiinnostaa tämä Nokia 810 vaihtoehtona miniläppärille eli olisi hienoa jos joku osaisi valaista tietämätöntä näissä parissa jutussa:

1 ) mitkä ohjelmat tuohon laitteeseen käy, linuxille tarkoitetut vai jotkun ihan omat?
2 ) onko siinä ohjelmaa jolla voi muokata word tiedostoja tai lukea niitä?
3 ) onko laitteeseen saatavilla irc-clienttiä?
4 ) pyöriiko tavalliset avi leffat tökkimättä?
5 ) gps - hidas vai tarpeeksi nopea esim. autonavigaattoriksi?

EDIT: kuinka kauan laitteessa kestää akku? Oletetaan että katsoo täydellä akulla yhden leffan ja sitten satunnaista käyttöä viikko - onko realistinen?

Quiotehz kiittää ja kumartaa  ;D
« Viimeksi muokattu: 27.03.09 - klo:16.22 kirjoittanut quiotehz »

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #395 : 27.03.09 - klo:16.34 »
- mitkä ohjelmat tuohon laitteeseen käy, linuxille tarkoitetut vai jotkun ihan omat?

Maemo on rakennettu debianin päälle ja aikalailla sille on softaa portattu.
Nokian ohjelmiston mukana tulee pakettienhallinta, jonka avulla softien asentaminen on helppoa.


- onko siinä ohjelmaa jolla voi muokata word tiedostoja tai lukea niitä?

Ei, mutta jos haluat moista hommaa tehdä, voit käyttää debiania chroot-yhmpäritössä. Tällöin käytössäsi on esim. OpenOffice tai abiword, joista ensiksi mainittu on järkyttävän hidas.
Kunnon Dokumenttieditorit sun muut softat saat myös asentamalla laitteeseen Merin tai Ubuntun, näistä ubuntu vaatii kuitenkin melkoista säätöä, tämä lisäksi niissä ei toimi äänet, GPS, ja akkuakin kuluu melkoisesti.

Mer on maemon ja ubuntun sekoitus, eli käytössäsi on Ubuntun laajat softavarastot ja Maemon sormiystävällinen käyttöympäristö. Mer on kuitenkin vielä aika lapsen kengissä, joten postailen tänne kun ensimmäiset loppukäyttäjälle tarkoitetut versiot saadaan aikaiseksi.


- onko laitteeseen saatavilla irc-clienttiä?

Kyllä, suosittelen XChatia


- pyöriiko tavalliset avi leffat tökkimättä?

Ei ihan mutta melkein... (Mplayer melkein pystyy siihen) jos haluat katella leffoja, täytyy niitä kuitenkin konvertoida.


- gps - hidas vai tarpeeksi nopea esim. autonavigaattoriksi?

Uusimmalla softaversiolla GPS:än lukkiutuminen on parhaimmillaan alle minuutti. Useimmiten operaatio vie kuitenkin pidempään, 2-5 min. Mukana tulevasta karttaohjelmanta en itse oikein pidä, mutta "Extrat" pakettilähteestä löytyy "Maemo-Mapper", joka toimii mainiosti.


EDIT: kuinka kauan laitteessa kestää akku? Oletetaan että katsoo täydellä akulla yhden leffan ja sitten satunnaista käyttöä viikko - onko realistinen?

Ei.
Jos katsot täydellä akulla ensin 2 tunnin leffan, riittää satunnaisella (luet uutiset ja katot sähköpostin vaikka 20 min välein) käytöllä akkua loppupäiväksi. Jos taas vaikka käytät laitetta 2tuntia päivässä, on kesto ehkä 2-3 päivää. Riippuu ihan käytöstäsi. Mutta viikko leffan jälkeen on aika epärealistinen. Mottona on se että kun laite on käyttämättömänä, (mutta kuitenkin päällä) ei se vie virtaa juuri mitään, mutta jatkuvassa käytössä virtaa riittää saman verran kuin miniläppäreissä, 2-6 tuntia. Tässä laitteessa käytön raskaus vaikuttaa merkittävästi. Jatkuva asentelu tai leffan katselu vie julmetusti akkua verrattuna esin taustalla auki olevaan XChatiin, joka ei merkittävästi vaikuta akun kestoon.

EDIT: Laitteeseen on kyllä saatavilla tehoakku, joka kuulemani mukaan vähintään tuplaa akun keston.
« Viimeksi muokattu: 27.03.09 - klo:16.37 kirjoittanut meizirkki »
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

jake

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1262
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #396 : 27.03.09 - klo:21.23 »
sen verran on pakko kommentoida, vaikka äskeinen vastaaja onkin melkoinen velho 810:n kanssa, että GPS-navigaattori toimii hienosti ainakin autokäytössä.
Olen sen kanssa sen verran liikkunut mulle tuntemattomissa maisemissa Suomessa ja rajojen ulkopuolellakin.
Kävelyistä ja maastossa möyrimisistä en tiedä, kun pysyttelen mieluummin 'kaidalla polulla' ;) ja liikun paljon ...autolla...
Kaikille avoin standardi antaa mahdollisuuden valita itselle sopivin ohjelmisto käyttöön.
Millään taholla ei ole oikeutta pakottaa muita käyttämään jotain tiettyä sovellusta tietojen vaihdossa.
"Valitsin siis avointa standardia noudattavat sovellukset, esim: OpenOffice, Firefox ja tiett

quiotehz

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #397 : 29.03.09 - klo:21.28 »
Kiitos hyvistä vastauksista  :)

Eli jos maltillisesti n.20min / päivä laitetta käyttää niin näyttää jo viikon tavoite kirkkaammalta?

Mites sitten toinen seikka, laitteessa kun ei ole 3G:tä niin on varmaan mahdollista että laitan puhelimeen (N73)
mokkulan kortin ja bluetoothin kautta käytän sitten mokkulan nettiä?

EDIT: mites nämä huhut 3G versiosta? Onko mitään tietoa meinaako sieltä uusi laite tulla piankin?
« Viimeksi muokattu: 29.03.09 - klo:21.40 kirjoittanut quiotehz »

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #398 : 29.03.09 - klo:21.50 »
Kylla, bluetoothin kautta saat yhteyden, Seuraava malli RX-51, jossa on 3G on ennustettu ensi kesaksi
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

koomikko

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 103
    • Profiili
Vs: Nokia N800 / N810
« Vastaus #399 : 30.03.09 - klo:11.53 »
Osaiskohan joku neuvoa, miten Maemo Mapperin karttavarastoihin ladattuja tiedostoja voisi yhdistää?

Eli tilanne on se, että olen ladannut maasto-karttalohkoja karttapaikka.fi:stä. Koska lataaminen ei onnistu lisenssi-rajoitteiden takia, kuin laitteen sisäiselle muistille, niin olen ladannut karttoja useana eri tiedostona, jotka olen siirtänyt SD-kortille omiin hakemistoihinsa. Olen ohjelmaan jokaiselle karttalohkolle tehnyt oman karttavaraston, jossa lähteenä on kyseisen alueen nls.db karttatiedosto, omassa hakemistossaan, SD-kortilla.

Juttuhan toimii näinkin, mutta karttalohkoihin on pakko ottaa reilusti lomitusvaraa, ettei reuna-alueella tule ongelmia. Tällä systeemillä reuna-alueella täytyy vaihtaa karttavarastoa, mikä hankaloittaa reittisuunnitelman ja reittijäljen käyttöä. Nämä lomituksethan vievät myöskin turhaan tilaa kortilta,  jonka tiedostojen mahdollinen yhdistäminen vapauttaisi.

Uskoisin, että jollakin systeemillä tiedostot voisi yhdistää, mutta oma tietämys ei taas kerran riitä.


Toinen ihmettelyn aihe on uutta karttavarastoa luodessa täytyy valita karttavaraston tyypiksi SQLite 3, tai GDBM, aiemmassa ohjelmaversiossa valintaa ei joko ollut, tai sitten se oli erilainen. Voiskohan joku kertoa mitä nämä tarkoittaa ja mitä merkitystä näillä on? Onko toinen paikallinen ja toinen erillisellä palvelimella oleva?


Quiotehz

Itsellä myös oli vaihtoehtoina miniläppäri/810. Käyttöni on lähinnä uutistenluku ja sähköpostin käyttö ja hieman Maemo Mapper/Gps käyttö maastossa ja vesillä. Autonavigaattorina vain jonkun kerran kokeillut, sekä Kartta, että Maemo Mapperilla ja molemmat tuntuvat hyvin toimivan.

Gps lukitus tuntuu välillä hitaalta n.5-10min, mutta kyllä senkin kanssa juttuun tulee, kun käynnistää Gepsin ajoissa.

Laitteen vähäisistä resursseista johtuen vaatii välillä asennetta, kun selaimen käyttö joillakin sivustoilla tahmaa. Tähän käsittääkseni odotettavissa jatkossa parannusta Fennecin ja Adblockin mahdollistamana. Samoista kevyistä laiteresursseista johtuen laite on hiljainen ja vähävirtainen.

Kaiken kaikkiaan hyvin täyttänyt ja ylittänytkin odotukset. Mikäli haluaa pitkää akun kestoa, niin laitetta ei kannata sammutella. Suomenkielisiä foorumeita ei liikaa löydy. Itselläni miniläppärin hankinta odottaa luultavasti aikaa, kun niitä alkaa saamaan Arm-prosessoreilla, ellei akuuttia tarvetta tule ennen sitä.