Kirjoittaja Aihe: Kuka kehittää Linux -ohjelmia?  (Luettu 2008 kertaa)

Sorkkarauta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 988
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
Kuka kehittää Linux -ohjelmia?
« : 03.01.07 - klo:10.14 »
Olen tuumannut, että kuka näitä Linux -ohjelmia kehittää kun tuntuu että käyttäjiä on vain pienehkö osa Windowsiin nähden? Siitä huolimatta sovelluksia löytyy vähän joka lähtöön ja ne ovat verrattain korkeatasoisia. Perustuuko tämä ohjelmistokehityksessä vallitsevaan avoimuuteen vai mikä muu voisi olla taikana? Ovatko keskivertokäyttäjät sitten enemmän ohjelmointiin taipuvaisia kuin Wintoosan maailmassa?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Kuka kehittää Linux -ohjelmia?
« Vastaus #1 : 03.01.07 - klo:10.39 »

Olen tuumannut, että kuka näitä Linux -ohjelmia kehittää kun tuntuu että käyttäjiä on vain pienehkö osa Windowsiin nähden? Siitä huolimatta sovelluksia löytyy vähän joka lähtöön ja ne ovat verrattain korkeatasoisia. Perustuuko tämä ohjelmistokehityksessä vallitsevaan avoimuuteen vai mikä muu voisi olla taikana? Ovatko keskivertokäyttäjät sitten enemmän ohjelmointiin taipuvaisia kuin Wintoosan maailmassa?


Ainakin omassa tuttu/irc kaveri piirissä ollaan aika hyvin taipuvaisia ohjelmointiin ja myös linuxin käyttöön. Tosin asiaan vaikuttaa se, että kyseiset
henkilöt ovat itseni mukaan lukien pitkän linjan nörttikoodareita muinaisilta amiga ajoilta.

Silti, koska linux ympäristössä asioita kannattaa hoitaa komentorivin ja edelleen scriptien kautta, voi tällainen tietenkin herättää kiinnostusta
varsinaiseen ohjelmointiinkin. Scriptaus kun on yksinkertaista ohjelmointia sekin.


janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Kuka kehittää Linux -ohjelmia?
« Vastaus #2 : 03.01.07 - klo:12.42 »
Olen tuumannut, että kuka näitä Linux -ohjelmia kehittää kun tuntuu että käyttäjiä on vain pienehkö osa Windowsiin nähden?

palvelinpuolella käyttäjiä on sitten jonkin verran enemmänkin ;)

Siitä huolimatta sovelluksia löytyy vähän joka lähtöön ja ne ovat verrattain korkeatasoisia.

tämä on kyllä ihan totta ja samalla jokaista toimivaa softaa kohden on lukuisia hyvättyjä/kuolleita/huonoja/keskeneräisiä softia. toki repoihin on valittu ne parhaiten toimivat, joten tuota kokonaista paljoutta on välillä vähän hankalakin hahmottaa.

Perustuuko tämä ohjelmistokehityksessä vallitsevaan avoimuuteen vai mikä muu voisi olla taikana?

tämä on yksi syy. joku voi alkaa kehittämään ohjelistoa omaan tarpeeseensa, joku toinen näkee tämän sovelluksen olevan itselleen mekein täydellinen jos siinä olisi ominaisuus X. koska lähdekoodi on vapaata, hän voi toteuttaa kyseisen ominaisuuden itse tai pyytää jotain toista toteuttamaan sen. näin homma helposti etenee ja tuloksena on hyvä ja monipuolinen softa.

eric raymond on kirjoittanut aika hyvän jutun open source kehityksestä nimellä The Cathedral and the Bazaar:
http://catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/

tuo on suositeltavaa luettavaa melkein kaikille ;)

tietysti on olemassa myös kunnianhimoisia projekteja jotka alkavat suoraan kunnianhimoisin tavoittein, kuten nyt vaikka linux tai gnu jotka sitten lopulta pätyivätkin täydentämään toisiaan.

lisäksi kehityksessä on mukana yrityksiä joko sponsoroimassa kehitystä tai tekemässä sitä itse. lähinnä yritykset ovat tietysti sellaisia jotka hyötyvät itse taloudellisesti open source softan käyttämisestä ja haluavat kehittää sitä edelleen ja mahdollisesti halaumaansa suuntaan.

Ovatko keskivertokäyttäjät sitten enemmän ohjelmointiin taipuvaisia kuin Wintoosan maailmassa?

ehkä noinkin. toisaalta voi olla niinkin, että juuri tuon avoimen lähdekoodin vuoksi monet ohjelmointiin taipuvaiset ovat taipuvaisia myös linuxin suuntaan.
Janne