Aikanaan ostin IBM NetVistan. Ihan hyvä peli. Myöhemmin annoin sen pojan perheelle, vaikka huollan sitä itse. Alunperin värkissä oli WindowsME, sitten asensin siihen WindowsXP:n, nykyään
muistia on 520 Mb ja prosessori on Pentium 1 Ghz, näytönohjain on joku vanhahko ATI 32 Mb:n muistilla. Olen kai kokeillut jotain liveCD:tä, joten linuks löytänee tarvittavat osat laitteesta.
Windows XP:n olen jonkun kerran asentanut uudelleen kuten sille pitää tehdä. Nyt kone on taas alkanut sotkea nettiyhteyden ja ohjelmia. Aikaisemmin se pyöritti oikein hyvin useita pelejä, mm. autopelejä ja on edelleen suosittu perheessä, jossa tosin vanhemmilla on työpaikoilta kannettavat.
Aion tehdä koneelle järjestelmän peruspuhdistuksen eli formatoida ja osioida 30 Gigan kovalevyn. Yhteen osioon tulee WindowsXP tai 98 ja toiseen joku linuks. Tarkoitus on, että nettihommat tehdään vain linuksella, ehkä myös tekstinkäsittely.
Linuks ehkä silloin selviäisi 5 Gigalla?
Nyt minulla on omassa koneessa Suse Linux Enterprice Desktop 10, joka tuntuu oikein hyvältä. Erityisesti sen jatkuva päivittäminen sujuu tosi helposti. En tosin pysty arvioimaan, ovatko kaikki tarjotut päivitykset edes välttämättömiä, mutta teen ne kuitenkin, varmuuden vuoksi. Systemi lienee kuitenkin liian järeä ja levytilaa vievä NetVistaan.
Olisin kiitollinen arviosta, mikä linuks kannattaisi pieneen tilaan ja vanhaan NetVistaan laittaa. Puppy Linux? Simply Mepis? Ubuntu 5.10 tai 6.06?
Minua kiinnostaisi kovasti
toinen vaihtoehto, jossa asentaisin vain jonkun linuksen ja Windows-pelit ajettaisiin joko Winellä tai VMware Playerin vieras-Windowssilla kuten Windows98-kloonilla, jonka olen jo tehnyt minulla olevalla Evaluation VMware Playerillä (tosi hyvä ja hieno ohjelma, siitä voisi maksaakin). VMware Player toimii ainakin Ubuntu 6.06ssa ja 6.10ssä "experimental". Useille peleille Windows98 on parempi kuin XP. Ajettavat pelit ovat vanhahkoja, joskin SIMssit ovat välttämättömiä. Mielipiteitä?
Minulla on kokemusta linuksista eläkeläisukkelina noin 1 1/2 vuoden ajalta. Kokemukseni mukaan Linuksen ylläpito on vaikeampaa kuin Windowssin ylläpito. Windowssiin voi ostaa kunnon viirustorjunnan ja muun tarpeellisen estotauhkan samalla euromäärällä kuin mitä valuu kassaan jos mummin kanssa käymme marketissa ja hankimme viikonlopuksi kuvuntäytettä ja vähän viemistä lapsillekin. WindowsXP:n päivitys hoituu automaattisesti. Välillä se paakkuuntuu ja uudelleen asennus tarvitaan, mutta se menee helposti. Vaikka kehuin edellä Windowssia, silti pitäisin linusta parempana nettiympäristönä.
Mutta se ylläpito - useita distroja olen kokeillut. Toistaiseksi vain SLED10:ssä päivitys pelaa helposti. Homman pitäisi toimia hiukan jo kalkkeutuneen ukin taidoin siihen saakka kun nyt 12 vuotias Joonas tehtävän ottaa. Velvollisuuksien siirtoa kovasti auttaisi tämä suomenkielinen porukka täällä, joilta Joonas voisi kysyä neuvoa