Kirjoittaja Aihe: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?  (Luettu 7252 kertaa)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« : 27.12.06 - klo:15.22 »
Aikanaan ostin IBM NetVistan. Ihan hyvä peli. Myöhemmin annoin sen pojan perheelle, vaikka huollan sitä itse. Alunperin värkissä oli WindowsME, sitten asensin siihen WindowsXP:n, nykyään muistia on 520 Mb ja prosessori on Pentium 1 Ghz, näytönohjain on joku vanhahko ATI 32 Mb:n muistilla. Olen kai kokeillut jotain liveCD:tä, joten linuks löytänee tarvittavat osat laitteesta.

Windows XP:n olen jonkun kerran asentanut uudelleen kuten sille pitää tehdä. Nyt kone on taas alkanut sotkea nettiyhteyden ja ohjelmia. Aikaisemmin se pyöritti oikein hyvin useita pelejä, mm. autopelejä ja on edelleen suosittu perheessä, jossa tosin vanhemmilla on työpaikoilta kannettavat.

Aion tehdä koneelle järjestelmän peruspuhdistuksen eli formatoida ja osioida 30 Gigan kovalevyn. Yhteen osioon tulee WindowsXP tai 98 ja toiseen joku linuks. Tarkoitus on, että nettihommat tehdään vain linuksella, ehkä myös tekstinkäsittely. Linuks ehkä silloin selviäisi 5 Gigalla?

Nyt minulla on omassa koneessa Suse Linux Enterprice Desktop 10, joka tuntuu oikein hyvältä. Erityisesti sen jatkuva päivittäminen  sujuu tosi helposti. En tosin pysty arvioimaan, ovatko kaikki tarjotut päivitykset edes välttämättömiä, mutta teen ne kuitenkin, varmuuden vuoksi. Systemi lienee kuitenkin liian järeä ja levytilaa vievä NetVistaan.

Olisin kiitollinen arviosta, mikä linuks kannattaisi pieneen tilaan ja vanhaan NetVistaan laittaa.  Puppy Linux? Simply Mepis? Ubuntu 5.10 tai 6.06?

Minua kiinnostaisi kovasti toinen vaihtoehto, jossa asentaisin vain jonkun linuksen ja Windows-pelit ajettaisiin joko Winellä tai VMware Playerin vieras-Windowssilla kuten Windows98-kloonilla, jonka olen jo tehnyt minulla olevalla Evaluation VMware Playerillä (tosi hyvä ja hieno ohjelma, siitä voisi maksaakin). VMware Player toimii ainakin Ubuntu 6.06ssa ja 6.10ssä "experimental". Useille peleille Windows98 on parempi kuin XP. Ajettavat pelit ovat vanhahkoja, joskin SIMssit ovat välttämättömiä. Mielipiteitä?

Minulla on kokemusta linuksista eläkeläisukkelina noin 1 1/2 vuoden ajalta.  Kokemukseni mukaan Linuksen ylläpito on vaikeampaa kuin Windowssin ylläpito. Windowssiin voi ostaa kunnon viirustorjunnan ja muun tarpeellisen estotauhkan samalla euromäärällä kuin mitä valuu kassaan jos mummin kanssa käymme marketissa ja hankimme viikonlopuksi kuvuntäytettä ja vähän viemistä lapsillekin. WindowsXP:n päivitys hoituu automaattisesti. Välillä se paakkuuntuu ja uudelleen asennus tarvitaan, mutta se menee helposti. Vaikka kehuin edellä Windowssia, silti pitäisin linusta parempana nettiympäristönä.

Mutta se ylläpito - useita distroja olen kokeillut. Toistaiseksi vain SLED10:ssä päivitys pelaa helposti.  Homman pitäisi toimia hiukan jo kalkkeutuneen ukin taidoin siihen saakka kun nyt 12 vuotias Joonas tehtävän ottaa. Velvollisuuksien siirtoa kovasti auttaisi tämä suomenkielinen porukka täällä, joilta Joonas voisi kysyä neuvoa ;)


erggi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 44
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #1 : 27.12.06 - klo:15.48 »
 :)

Ainakin omat kokemukseni 5.10 versiosta alkaen on se, että päivittäminen on idioottihelppoa. Epätekninen veljenikin sanoi, että sepä oli helppoa kun näytin miten päivitetään. Oikeastaan hän teki sen itse, sanoin vain että aluksi että paina yläpalkkiin tullutta punertavaa nappia.




Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #2 : 27.12.06 - klo:15.57 »
Varmastikin ubuntu 6.06 kannattaa asentaa(pitkä tuki, aloittelijaystävällinen). Ja sitten asentaa openbox-työpöydän, niin johan sujuu. openoffice saattaa olla liian raska (ainakin omalle 800 MHz 390 MB RAM), joten ehkä jokin toinen kevyempi tekstinkäsittelyohjelma on paikallaan. Selaimeksi swiftfox firefoxin tilalle.

Kyllä pyörii.

Speque

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 258
  • Ubuntu Hardy Heron
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #3 : 27.12.06 - klo:17.03 »
Kevyeksi tekstinkäsittelyohjelmaksi Abiword on oikein hyvä, siihen saa nykyään suomenkielisen oikoluvunkin tuolla olevien ohjeiden mukaan:

http://www.lemi.fi/voikko/asennus-deb.html

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #4 : 27.12.06 - klo:17.39 »
Meidän kotona pyöritetään 400MHz Pentiumissa 256MB keskusmuistilla ja 10 gigan kiintolevyllä, standardi Ubuntu 6.06:tta ja OpenOfficekin jaksaa pyöriä. Käyttö on sujuvaa, kunhan ei yritä pitää useaa käyttäjää auki yhtä aikaa. Itse käyttis haukka noin 2,5 gigaa, swap-osion koko 2 kertaa keskusmuisti eli teidän tapauksessa työtilaa jäisi 5 gigan kakusta alle 2 gigaa. Jos se riittää niin siitä vaan, enemmällä tietysti pärjää paremmin. ;D, Kuten mainittu keveämpiäkin vaihtoehtoja on. Ilman ylimääräistä asentelun vaivaa se kevyempi vaihtoehto voisi olla Xubuntu 6.06.
Mitä standardimpana pitää asennuksensa, sitä helpompaa on ylläpito.

Terveisin
Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #5 : 29.12.06 - klo:08.48 »
Olen käynyt keskustelua "Mitä vanhaan NetVistaan" monessa nettiporukassa. Tämä ubuntujengi vaikuttaa kaikkein aktiivisimmalta ja muutenkin mukavalta :)

Tekisi mieli asentaa Kubuntu. Tosin vähäiset kokemukset Debian-pohjaisista distroista ovat olleet ikäviä. Simple Mepis aikaisempi ja 6 ovat molemmat seonneet kun yritin virittää kombinaatiota nVidia GF 6200 - ViewSonic VA902-2. Aikanaan Ubuntu 5.jotain jumittui eikä nettiyhteydestä ollut tietoakaan.

Minulla on paksu kirja "Debian GNU/Linux 3.1". Riittäisikö se? Olisiko joku muu hyvä Ubuntuopas Suomesta saatavissa (luottokorttia ei ole kun vaimo kieltää :-[)?

Ubuntun (Kubuntun?) hiekkamyrsky tms. teema on ikävä. Onko kiva ulkonäkö konfiguroitavissa ???

juyli

  • Vieras
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #6 : 29.12.06 - klo:09.57 »
Minulla on paksu kirja "Debian GNU/Linux 3.1". Riittäisikö se? Olisiko joku muu hyvä Ubuntuopas Suomesta saatavissa (luottokorttia ei ole kun vaimo kieltää :-[)?

Vantaan Tikkurilan kirjastoon on hankittu The official Ubuntu book / Benjamin Mako Hill ... [et al.]
http://www.helmet.fi/search*fin/Xubuntu&m=&l=&Da=&Db=&b=&SORT=D/Xubuntu&m=&l=&Da=&Db=&b=&SORT=D&SUBKEY=ubuntu/1%2C9%2C9%2CB/frameset&FF=Xubuntu&SORT=D&4%2C4%2C
Tuon varmaankin saisi tilattua omasta kirjakaupasta, jos sen ostaa haluaa.
Kyllä tuolla Debian-kirjalla tosin pärjää Ubuntunkin kanssa. Ubuntuhan on vain
kosmeettisesti muokattu ja konfiguroitu Debian.


Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #7 : 29.12.06 - klo:10.51 »
Minulla on paksu kirja "Debian GNU/Linux 3.1". Riittäisikö se? Olisiko joku muu hyvä Ubuntuopas Suomesta saatavissa (luottokorttia ei ole kun vaimo kieltää :-[)?
http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

noonas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 115
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #8 : 29.12.06 - klo:12.50 »
Ubuntun (Kubuntun?) hiekkamyrsky tms. teema on ikävä. Onko kiva ulkonäkö konfiguroitavissa ???

(K)Ubuntuun on saatavissa runsaasti eri teemoja. Valmiiksi asennettujen teemojen lisäksi netistä löytyy lisää.
http://www.gnome-look.org/ tarjoaa teemoja ja muuta mukavaa Gnome-ympäristöön ja http://www.kde-look.org/:ista silmäniloa KDE:lle.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=431.0 Tuolta taasen löydät kuvina ubuntulaisten työpöytiä ja sen, miten muokattavissa ubuntun ulkonäkö on.

Terveisin noonas

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #9 : 29.12.06 - klo:16.17 »
Tekisi mieli asentaa Kubuntu. Tosin vähäiset kokemukset Debian-pohjaisista distroista ovat olleet ikäviä........
Minulla on paksu kirja "Debian GNU/Linux 3.1". Riittäisikö se? Olisiko joku muu hyvä Ubuntuopas Suomesta saatavissa (luottokorttia ei ole kun vaimo kieltää :-[)?

Vaikka olen vanha ATK-hemmo, niin silti en saanut Debian 3.1.:tä boottaamaan (, joskaan k.o. kirjaa ei ollut), sen sijaan Ubuntu lähti samassa raudassa toimimaan heittämällä. Eli suhtautuisin varauksella k.o opuksen antiin, joskin debian-pohjaisen linux-järjestelmän perusteista se antanee hyvää pohjatietoa. (K)(X)Ubuntu-asennuksissa kannattaa tukeutua ensisijaisesti mainitun suomenkielisen wikikirjan, foorumien ja netistä ja ubuntusta itsestään löytyvään ubuntu-dokumentaation varaan.

T: Jallu59
vielä linux-newbie (n. 1v. Ubuntua & Xubuntua)
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #10 : 29.12.06 - klo:16.55 »
Hei vaan :)
Asensin Ubuntu 6.06:n Linux Format lehden DVD:ltä. Hyvin asettui valmiille osiolle ja Windows ja SLED10 ovat valintana Grubissa, hienoa.

DVD oli jostakin kesän lopulta, joten päivityksiä valui tuntikausia Netistä ja aina välillä pysähtyi. Mutta ei se mitään kun 1. kerran asensin SLED10:n meni 10 tuntia turhaa yritystä  >:(   Jostain syystä 512 Mb:n laajakaistani pätkii ja imurointi katkeaa juuri linuksien kanssa, mutta Ubuntun päivittäjä tms. osasi ottaa homman uudestaan eli lopulta koko hoito tuli kotiin.

Minulla on melko uusi Linux Formatin DVD, missä on päivityksiä 6.06 Ubuntuun. Mitenkähän päivitykset sen avulla tehtäisiin, jolloin ei jäisi niin rutosti imuroitavaa. Varsinainen tulikoehan on n. viikon päästä kun laitan toisen Ubuntun NetVistaan ::)

Muuten asennus meni hyvin, mutta vaikka DVD:llä piti olla Kubuntukin niin Ubunttu minulle tuli. Pitää vissiin opetella työpöytätyypin vaihto. Sitä varten varmaan pitää ladata taas lisää tauhkaa Netistä?

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #11 : 29.12.06 - klo:18.21 »
Minulla on melko uusi Linux Formatin DVD, missä on päivityksiä 6.06 Ubuntuun. Mitenkähän päivitykset sen avulla tehtäisiin, jolloin ei jäisi niin rutosti imuroitavaa. Varsinainen tulikoehan on n. viikon päästä kun laitan toisen Ubuntun NetVistaan ::)

Muuten asennus meni hyvin, mutta vaikka DVD:llä piti olla Kubuntukin niin Ubunttu minulle tuli. Pitää vissiin opetella työpöytätyypin vaihto. Sitä varten varmaan pitää ladata taas lisää tauhkaa Netistä?
Veikkaan, että silt' DVD:ltä asentuu suoraan päivittynyt versio (tai no siis melkein) ubuntusta. Jos puolestaan haluaa kubuntun, niin silloin pitää asentaa paketti kubuntu-desktop, joka asentuu parhaiten komennolla (sovellukset->apuohjelmat->pääte)
Koodia: [Valitse]
sudo aptitude install kubuntu desktop
Tuo komento haluaa minulla ladata hieman yli 200 MB tavaraa netistä - vaikkakin osa paketeista minulla jo on asennettuina. Epäilen, että siinä saattaa jokunen tunti vierähtää, kun noita paketteja ladataan.

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #12 : 30.12.06 - klo:07.45 »
Osoittautui, että Gnomen voi vaihtaa KDEksi  kirjautumispaneelin vasemmasta alanurkasta! Näinhän se onnistuu monissa distroissa. KDE on varmasti tutumpi ympäristö Windowssiin tottuneille, joten täytyy sitä käyttää, vaikka Gnomesta pidän enemmän. Mutta mitäpä ukki ei tekisi pojan, pojanpoikien, pojantyttären ja miniän :-* hyväksi.

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #13 : 30.12.06 - klo:08.14 »
Osoittautui, että Gnomen voi vaihtaa KDEksi  kirjautumispaneelin vasemmasta alanurkasta! Näinhän se onnistuu monissa distroissa. KDE on varmasti tutumpi ympäristö Windowssiin tottuneille, joten täytyy sitä käyttää, vaikka Gnomesta pidän enemmän. Mutta mitäpä ukki ei tekisi pojan, pojanpoikien, pojantyttären ja miniän :-* hyväksi.

KDE:n työpöytä asentuu mielestäni kaikkein helpoimmin Synapticista asentamalla Kubuntun. Sen jälkeen voi vasemmasta alanurkasta valita Gnome tai KDE. Olen muuten samaa ikäluokkaa, tosin vähän aikaisempaa painosta. Imuroin myöskin aikanaan 512 nopeudella. Se on noin neljän tunnin homma.

wilhelmi

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #14 : 30.12.06 - klo:09.09 »
KDE:n työpöytä asentuu mielestäni kaikkein helpoimmin Synapticista asentamalla Kubuntun.
Näin juuri ei pidä tehdä. JOs näin tekee, niin kubuntun pois saaminen on kovan työn alla. Siksipä suosittelen komentoa
sudo aptitude install kubuntu-desktop
ja kaiken tuon poisto tapahtuu:
sudo aptitude remove kubuntu-desktop

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #15 : 30.12.06 - klo:09.50 »

Minkä takia Kubuntu täytyy saada pois? Voihan Gnomea käyttää silti, jos haluaa. Graafiset asennukset pakettivarastoista ovat mielestäni alkajille helpompia.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #16 : 30.12.06 - klo:10.13 »
On, mutta jos päättääkin, ettei halua kubuntua, niin poisto on paljon siistimpää. Enkä usko, että tuon komennon kopioiminen päätteeseen tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia - ja ainahan me voimme neuvoa siinä.

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #17 : 30.12.06 - klo:10.25 »

Sovitaanko, että kummatkin ohjeet ovat täysin käyttökelpoisia.

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #18 : 30.12.06 - klo:10.38 »
Tietenkin ovat. Minulle vain on neuvottu, että kubuntu- xubuntu ja ubuntu-desktop pakettien asentamiseen kannattaa neuvoa käyttämään aptitudea, eikä apt-getiä(synaptic).

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Ubuntuko vanhaan NetVistaan?
« Vastaus #19 : 30.12.06 - klo:10.45 »

Kyllähän minä käytän aptitudea. Asensin aikanaan Kubuntun Synapticista ja käytän sitä. Ei ole tullut mieleenkään sen poistaminen. Oppihan tässä ainakin konekirjoitusta.