Minulla on 78 vuotias sisar, jolle tytär opetti sähköpostin käyttöä kädestä pitäen. Minullekin tuli tervehdys. Siitä innostuivat hankkimaan mummille mikron ja laajakaistan. Yritin vinkua linuksen eduista, mutta ostivat pakettimikron WindowsXP:llä. Palomuuri ja virustorjunta viritettiin "ilmaisista" ohjelmista.
Tuloksena on mikro, jota systeri pelkää. Yrittää välillä käyttää, mutta mitään ei tule kun säikkyy. Vähän päästä aukeaa jokin kumma ikkuna, joka kysyy ties mitä. Jotenkin mikro menee aina "rikki" ja vävypoika kutsutaan korjaamaan. Kiva mies, mutta minun sukupolveni ihmiset ei mielellään muita vaivaa.
Sisko on entinen kirjastonhoitaja. Kerkesi eläkkeelle ennen kuin tietokoneet valtasivat kirjastot. Käyttää hakua kun vieressä on informaatikko, joka neuvoo. Hesassa on lukuisia kursseja eläkeläisille. Siskokin on parissa käynyt. Ei hän mitään oppinut. Kouluttajien on mahdotonta ymmärtää ja vaikka ymmärtäisivät eivät millään ehdi neuvoa ihmistä, joka ei tajua yksinkertaisia perusasioita, ikkunoita, paneelien nappuloita, hiiren painikkeita. Kuitenkin kyseessä on nainen, joka vieläkin on yhdistysaktiivi, toimittaa runokirjaa, ravaa konserteissa ja teatterissa jne.
Tein hänelle yksinkertaisia harjoitustehtäviä ikään kuin työpöytäsulkeista, "napsauta ikkunan oikeassa yläkulmassa olevaa miinusmerkkiä ..." tapaan. Mutta ei hän niitä tee, ovat tylsiä. Sitten kun yrittää jotain hauskempaa, heti omituista tapahtuu.
Valmiiksi asennettu ja sopivasti konfiguroitu linuks ja Gnome-työpöytä olisi selkeä järjestelmä käyttää. Henkilölle, jolla ei ole Windowskokemusta pitäisi antaa mikro, johon on valmiiksi asennettu linuks. Ei ole mitään syytä aloittaa Windowssilla. Sitten kun taidot kasvaa ja jos löytyy Windows-ohjelma, joka on välttämätön, sitten voidaan asentaa toiseksi käyttikseksi Windows. Ellei ajeta kloonia VMware Playerillä.
Missään nimessä aloittelijalle ei saa työntää Windows mikroa ilman kunnollista ostettua suojaohjelmaa. Toki osaava henkilö pärjää ilmaisella kamalla. Minulla on kokemusta tietokoneista vuosikymmenien ajalta. Silti minulla on WindowsXP:ssä ostettu nettisuoja. Linuks on sitten eri juttu, sitä opiskelen ja siihen tuhlaan aikaani. Se on kivaa
Pitkän vuodatuksen kirjoitin. Ihmettelette, miksen käy laittamassa systerini mikroa kuntoon. Ehkä kerran vuodessa voin pikaisesti pistäytyä siellä. Muuhun ei ole mahdollisuutta.