Kirjoittaja Aihe: Seniori Ubuntu ?  (Luettu 7118 kertaa)

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Seniori Ubuntu ?
« : 25.12.06 - klo:23.58 »
Tuli tässä mieleen ku tuolle isä vaarille opetin Ubuntun käyttöä että yks versio ubuntusta voisi olla vanhemmalle väelle suunnattu seniori ubuntu, kuitenkin se on koko ajan kasvava mahdollinen käyttäjä ryhmä.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #1 : 26.12.06 - klo:00.06 »
Mitä siinä senioriubuntussa olis erilaista? Työpöytäapletti joka muistuttas lääkkeiden otosta? Eiköhän vanhemmat ihmiset käytä konetta samoihin asioihin kuin muutkin ikäpolvet yleensä, surffailuun yms. :)

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #2 : 26.12.06 - klo:08.57 »
Tuli tässä mieleen ku tuolle isä vaarille opetin Ubuntun käyttöä että yks versio ubuntusta voisi olla vanhemmalle väelle suunnattu seniori ubuntu, kuitenkin se on koko ajan kasvava mahdollinen käyttäjä ryhmä.

Vilkaise tämän uutiskoosteen toiseksiviimeistä juttua, saattaa olla että löydät hyviä vinkkejä: http://ubuntu-fi.org/blog/2006/uutisia-ja-lainauksia-viikko-47/

Jos intoa on niin tee ihmeessä, ongelma vaan voi olla että kun ikäihmistenkin tarpeet voivat olla moninaisia eli uskoisin että ihan ok ratkaisu on kustomoida jokaiselle omansa. Värit, tekstien ja ikoneiden koot jne jne jne.

Mutta tuon uutisen takaa löytyvistä linkeistä löytyy hyviä vinkkejä.

r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #3 : 26.12.06 - klo:15.48 »
Niin kyllähän jokaiselle oman Ubuntun saa viritettyä tarpeiden mukaan, mutta suomi on harvaan asuttu maa ja monella vanhuksellakaan ei ole opastajaa aina olan takana. Hyviä lisämausteita voisi olla selkeät opasteet ja käyttöjärjestelmän käyttöä opettavat ominaisuudet, virtuuali opet ja selkeitä informaatio viestejä. Kuitenkaan ne ei saisi olla häiritseviä. Asennuksen yhteydessä voisi kone tehdä kaiken automaatisesti sähköpostitiliä myöten mauno.mato@seniorubuntu.org . Myös on hyvä' miettiä mitä palveluita eläkeläiset käyttävät verkkopankki, sähköposti ehkä jotain webbikauppoja ja seurakunnallisia ilmoituksia. Voisiko esimerkiksi verkkopankkien käyttöä helpottaa käyttöjärjestelmällä ? Pientä innoatiivisuutta ja rohkeutta ajatella... 

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #4 : 26.12.06 - klo:16.20 »
Eikö näitä juttuja voisi integroida jo olemassa oleviin Ubuntu -järjestelmiin? Gnome tietääkseni panostaa aika paljon noihin käytettävyysjuttuihin ja KDE varmaan myös. Pitäisikö vanhusten voida asentaa järjestelmä ilman esitietoja, vai riittääkö vain käytön ja mahdollisesti lisäohjelmien asentamisen helppous?

Jos asentamista ei tarvitse ihan dementikkotasolle tehdä, niin minusta mitään Kubuntuun tai Edubuntuun verrattavaa puolierillistä jakelua ei kannattaisi tehdä. Mieluummin vain kannattaisi vain varmistaa, että vähintään tärkeimmät jutut on helppo asettaa toimimaan huononäköisiä ja vähän kömpelömpiäkin ihmisiä palvelevasti. Esimerkiksi oletusteemasta voisi olla valmiina hieman isompia fontteja käyttävä versio. Käyttäjätunnusta luotaessa olisi vaikka kätevä ilmoittaa, jos joku käyttäjä sitten näitä heille sopeutettuja asetuksia tarvitsee.

Selkeät opasteet ja opetusjutut taasen ovat semmoisia, että niistähän olisi hyötyä kaikille aloitteleville Linux -käyttäjille. Niissäkin toki voitaisiin ottaa käyttöön eritasoisille käyttäjille tarkoitettuja profiileja.

Ongelmanahan tämmöisessä on varsinkin Suomessa lokalisoinnin tarve. Englantia ei pahemmin kestäisi käyttää. Tämän takia tarvittaisiin käytännössä Suomi -spesifinen asennuslevy, kun ei ole suomalaisia käännöksiä pahemmin tähänkään mennessä laitettu noille Ubuntun cd:ille. Suomessa taas on aika vähän potentiaalisia tekijöitä näin isolle projektille.

Minusta ainakin siis olisi fiksumpi toteuttaa idea Ubuntun pakettivarastoista asennettavalla (meta)paketilla, joka sisältäisi sitten ne erikoishelpotetut toiminnot (jos ne siis eivät cd:lle mahdu), samoin kuin suomen kielipaketit siihen (jotka muutenkin joudutaan muulle järjestelmälle hakemaan erikseen).
[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #5 : 26.12.06 - klo:16.56 »
Varmaankin voin sanoa kuuluvani noihin senioreihin ikäni puolesta.
Ammattilaisena tietokoneitten parissa työskelleenä olen hiukan erikois asemassa, mutta ajatustapani lienee yhteneväinen muitten ikä ihmisten kanssa.
Varmmaan käyttöjärjestemän ja ohjelmien asennus on ensimmäinen vaikeus.
Kun ohjelmat on saatu toimimaan, on hyvät mahdollisuudet vakaaseen jatkoon, sillä kaikenlaisten uusien ohjelmien kokeilut jäävät vähemmälle kuin nuoremmilla käyttäjillä.
Vanhempi väestö on kiinnostunut esim. sukututkimiksista ym. perinne hommista. Pankki hommelit ja netistä ostot on kai myös milenkiintoisia asioita. Jotkut toisivat esille kirjallisia taitojaan.
Kuitenkin suurin osa senioreista on ihan sitä samaa kompuutterin käyttäjä massaa kuin muutkin.
Pelaaminen tosin jää vanhemmilta ehkä lähinnä pasianssi asteelle.
Poistuu taka vasemmalle - - -

wilhelmi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 110
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #6 : 26.12.06 - klo:16.58 »
Tuli tässä mieleen ku tuolle isä vaarille opetin Ubuntun käyttöä että yks versio ubuntusta voisi olla vanhemmalle väelle suunnattu seniori ubuntu, kuitenkin se on koko ajan kasvava mahdollinen käyttäjä ryhmä.
Miksi tarvittaisiin senioreille erikoista Ubuntua? Olen luultavasti huomattavasti iäkkäämpi teitä muita, ellen vanhin. Aloin harrastaa Linuxia pari vuotta sitten. Sain silloin englanninkielisen Suse 9.1 version. Sanakirjan avulla, kirjaston kirjoista sekä postituslistoilta sain pikkuhiljaa asioita selville. Tänä vuonna nuori soittajakaveri yllytti Ubuntuun ja antoi asennusCd:n. Nyt 6.10 Edgy Eft version latasin alusta alkaen, poltin levykuvan ja asensin. Kaikki minun lataamani ohjelmat toimivat. Nuotinkirjoituskin sujuu Rosegardenilla. Susella ei saatu NoteEditin tulostusta toimimaan vaikka miehissä yritettiin. Ubuntu on helppo ja tekee pakettiasennukset  automaattisesti esim. Suseen verrattuna. Voihan olla, että vanhoille tarvitaan jotakin erikoista, minä  olen 75-vuotias.  Hyvää Uutta Vuotta kaikille
wilhelmi                                                             

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #7 : 26.12.06 - klo:18.15 »
Meillä näyttää wilhelmin kanssa olevan saman tyyppisiä harrastuksia  :D
Olen juuri rakentelemassa toiselle koneelle Studio 64 distroa.
Tuota musiikki puolta en edellä maininnut, koska se ei varmaan ole niitä yleisimpiä ikä ihmisten harrastuksista.
Olen samaa mieltä siinä, että seniorit eivät tarvitse mitään erillistä käyttistä, kyllä se perus Ubuntu käynee.
Eikä meillä nyt niin suurta ikäeroa ole wilhelmi (5 v.)  ;)
Poistuu taka vasemmalle - - -

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #8 : 26.12.06 - klo:23.38 »
Näin nörtti tautia sairastavana nuoren sukupolven edustajana on usein vaikea hahmottaa mikä koneen käytössä on vanhemmalle väestölle vaikeaa ja mitä on vaikea oppia. Näemmä sellaisia asioita on vähän. Poweri nappulan löytyminen ei olekkaan enää suurin haaste.

 :) Keskustelusta voi jo nyt päätellä että Ubuntussa on jo paljon sellaista hyvää että kaikki voivat oppia sitä käyttämään, suurin ongelma kai onkin sen uuden tuominen winukan ja matikkataulun tilalle. Ennakko luulojen poistaminen  "linux on vaikea" onkin oma osansa sinänsä. Eli ehkei seniorit tai muut vähemmän kompuuterin kimpussa tahkoavat tarvitse mitääm muuta erikoista kuin paljon rohkaisua tarttua Ubuntu levyyn kaksin käsin kiinni.... :: 8)

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #9 : 30.12.06 - klo:16.10 »
Minulla on 78 vuotias sisar, jolle tytär opetti sähköpostin käyttöä kädestä pitäen. Minullekin tuli tervehdys. Siitä innostuivat hankkimaan mummille mikron ja laajakaistan. Yritin vinkua linuksen eduista, mutta ostivat pakettimikron WindowsXP:llä. Palomuuri ja virustorjunta viritettiin "ilmaisista" ohjelmista.

Tuloksena on mikro, jota systeri pelkää. Yrittää välillä käyttää, mutta mitään ei tule kun säikkyy. Vähän päästä aukeaa jokin kumma ikkuna, joka kysyy ties mitä. Jotenkin mikro menee aina "rikki" ja vävypoika kutsutaan korjaamaan. Kiva mies, mutta minun sukupolveni ihmiset ei mielellään muita vaivaa.

Sisko on entinen kirjastonhoitaja. Kerkesi eläkkeelle ennen kuin tietokoneet valtasivat kirjastot. Käyttää hakua kun vieressä on informaatikko, joka neuvoo. Hesassa on lukuisia kursseja eläkeläisille. Siskokin on parissa käynyt. Ei hän mitään oppinut. Kouluttajien on mahdotonta ymmärtää ja vaikka ymmärtäisivät eivät millään ehdi neuvoa ihmistä, joka ei tajua yksinkertaisia perusasioita, ikkunoita, paneelien nappuloita, hiiren painikkeita. Kuitenkin kyseessä on nainen, joka vieläkin on yhdistysaktiivi, toimittaa runokirjaa, ravaa konserteissa ja teatterissa jne.

Tein hänelle yksinkertaisia harjoitustehtäviä ikään kuin työpöytäsulkeista, "napsauta ikkunan oikeassa yläkulmassa olevaa miinusmerkkiä ..." tapaan. Mutta ei hän niitä tee, ovat tylsiä. Sitten kun yrittää jotain hauskempaa, heti omituista tapahtuu.

Valmiiksi  asennettu ja sopivasti konfiguroitu linuks ja Gnome-työpöytä olisi selkeä järjestelmä käyttää. Henkilölle, jolla ei ole Windowskokemusta pitäisi antaa mikro, johon on valmiiksi asennettu linuks. Ei ole mitään syytä aloittaa Windowssilla. Sitten kun taidot kasvaa ja jos löytyy Windows-ohjelma, joka on välttämätön, sitten voidaan asentaa toiseksi käyttikseksi Windows. Ellei ajeta kloonia VMware Playerillä.

Missään nimessä aloittelijalle ei saa työntää Windows mikroa ilman kunnollista ostettua suojaohjelmaa. Toki osaava henkilö pärjää ilmaisella kamalla. Minulla on kokemusta tietokoneista vuosikymmenien ajalta. Silti minulla on WindowsXP:ssä ostettu nettisuoja. Linuks on sitten eri juttu, sitä opiskelen ja siihen tuhlaan aikaani. Se on kivaa  :)

Pitkän vuodatuksen kirjoitin. Ihmettelette, miksen käy laittamassa systerini mikroa kuntoon. Ehkä kerran vuodessa voin pikaisesti pistäytyä siellä. Muuhun ei ole mahdollisuutta.


Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #10 : 30.12.06 - klo:17.08 »
Vähän päästä aukeaa jokin kumma ikkuna, joka kysyy ties mitä. Jotenkin mikro menee aina "rikki"
Noita kummia ikkunoita ei onneksi Linuxissa ole. Olisin varmaan jo unohtanut sellaisten olemassa olon, mutta muun perheen käytössä oleva XP ei anna unohtaa :D

Kouluttajien on mahdotonta ymmärtää ja vaikka ymmärtäisivät eivät millään ehdi neuvoa ihmistä, joka ei tajua yksinkertaisia perusasioita, ikkunoita, paneelien nappuloita, hiiren painikkeita
Tämä on surullista ja väärin, tuntuu yleensäkin oleva aika yleistä, että ne jotka osaavat enemmän, niitä myös neuvotaan enemmän :(
(tämähän ei liity millään tavalla tähän foorumiin)

Henkilölle, jolla ei ole Windowskokemusta pitäisi antaa mikro, johon on valmiiksi asennettu linuks. Ei ole mitään syytä aloittaa Windowssilla.
Täsmälleen samaa mieltä, eipä olisi Windows taustaa sekoittamassa Linuxin oppimista.

Minulla on kokemusta tietokoneista vuosikymmenien ajalta.
Minulla ei ole monen vuoden kokemusta tietokoneista yleensäkään, olin monta vuotta ilman konetta, nyt on ollut kone aktiivisessa käytössä melkein 2 vuotta, netti reilun vuoden ja Ubuntu vuoden (ainoa Linux, jota olen käyttänyt) ja peruasiat osaan Ubuntulla hoitaa, Windowsia en tarvitse enkä kaipaa.

Ihmettelette, miksen käy laittamassa systerini mikroa kuntoon.
En ihmettele :)


Tulipa tässä samalla harjoiteltua tuota lainausta :)

Linux user # 406601

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #11 : 30.12.06 - klo:20.38 »
Valmiiksi  asennettu ja sopivasti konfiguroitu linuks ja Gnome-työpöytä olisi selkeä järjestelmä käyttää. Henkilölle, jolla ei ole Windowskokemusta pitäisi antaa mikro, johon on valmiiksi asennettu linuks. Ei ole mitään syytä aloittaa Windowssilla.

Linuks on sitten eri juttu, sitä opiskelen ja siihen tuhlaan aikaani. Se on kivaa  :)
Jokin minua ärsyttää sanassa linuks. Voisitteko kaikki oppia sen, että se on Linux, ei linuks! ;D
alias vililikku

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #12 : 30.12.06 - klo:22.23 »
Jokin minua ärsyttää sanassa linuks. Voisitteko kaikki oppia sen, että se on Linux, ei linuks! ;D
Anteex
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

peran

  • Vieras
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #13 : 30.12.06 - klo:22.38 »
Jokin minua ärsyttää sanassa linuks. Voisitteko kaikki oppia sen, että se on Linux, ei linuks! ;D
Anteex

Repesin.  ;D

Minna S

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1053
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #14 : 30.12.06 - klo:22.40 »
Mut sehän LINUX eikä LINUKS :) ja se siitä pilkun viilauksesta.

Linux user # 406601

peran

  • Vieras
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #15 : 30.12.06 - klo:22.50 »
Mut sehän LINUX eikä LINUKS :) ja se siitä pilkun viilauksesta.

 Vaikka repesinkin aikaisempaan, niin huudetaan kuitenkin tälle yksi JOO ääni lisää (epä?)selvennykseksi kannastani.

Siis Linux se siis on, ja sitä olisi hyvä käyttää.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #16 : 31.12.06 - klo:10.40 »
Jokin minua ärsyttää sanassa linuks. Voisitteko kaikki oppia sen, että se on Linux, ei linuks! ;D
Anteex
Ei kun Anteeksi ei Anteex. Asterix ei Asteriks, Linux ei linuks. ;D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Linux
http://en.wikipedia.org/wiki/Linux
http://linux.fi/index.php/Etusivu
http://www.linux.org/

Eli kyllä se on Linux. Ja nyt loppui minun pilkun viilaus (ehkä).
alias vililikku

Zhraelyn

  • Vieras
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #17 : 31.12.06 - klo:10.43 »
Niin mikä se olikaan?  :D ::)

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #18 : 31.12.06 - klo:18.52 »
Niinpä. Jos on huolimaton voi herneitä syödessä ruoka livahtaa nenään  ;D
Poistuu taka vasemmalle - - -

fossiili

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 785
    • Profiili
Re: Seniori Ubuntu ?
« Vastaus #19 : 31.12.06 - klo:19.40 »
Kai minun pitää lopettaa yritykseni kirjoittaa linuks Linuxks... k...x siis Linuxin sijasta. Kun aloitin linusteluni eikun linuxittelun (?) luin Netistä listaamani pitkän ohjeen "Windowssista Linukseen". Kirjoittajaa en valitettavasti muista eikä ko.  namiska löydy paperikasoistani. Mieleeni jäi, että kirjoittaja, tosi monia distroja asentanut ja konffannut, suositteli kirjoittamaan suomalaisittain "linuks".

Sitten on vielä ongelma, kirjoittaako linux vai Linux. Windows on kai tuotenimi, siis nimi kuten vaikkapa Ford.  Mutta linuxet tai linux distro ilmauksissa "linux" on yleisnimi Unixista (vai unixista)  ::)

luenpa urakalla muutaman Asterix-sarjiksen, ehkä X tarttuu lopulta korvaani. Yritän.