Kirjoittaja Aihe: 3d hukassa  (Luettu 3713 kertaa)

Sorkkarauta

• Käyttäjä
  • locked interfaces an' formats sucks fe real rank.
    • Profiili
3d hukassa
« : 10.12.06 - klo:20.46 »
Termos! Epäilenpä että 3D-asetukset ovat pielessä, kun näytönsäästäjät tökkii pahasti. Voisiko joku ystävällisesti neuvoa, mitenkähän asian saisi kuntoon? Kortti on ATI9200. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että ne ovat kyllä toimineet joskus.

Sitten on vielä tuollainen virheilmoitus, kun yritän ajaa komentoa 'dpkg-reconfigure x'.

Package `x' is not installed and no info is available.
Use dpkg --info (= dpkg-deb --info) to examine archive files,
and dpkg --contents (= dpkg-deb --contents) to list their contents.
/usr/sbin/dpkg-reconfigure: x ei ole täysin asennettu

Vaikka kyllä se on asennettu, kun GUI toimii ihan jees 3d härpäkettä lukuunottamatta.
« Viimeksi muokattu: 10.12.06 - klo:21.51 kirjoittanut Sorkkarauta »
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Ville Pöntinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Re: 3d hukassa
« Vastaus #1 : 10.12.06 - klo:22.33 »

Tarkista käyttämäsi komento...

Itse olen käskenyt sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg. Ellei ollut typo, niin tuo voi auttaa.

Sorkkarauta

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.12.06 - klo:20.46 »

Tarkista käyttämäsi komento...

Itse olen käskenyt sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg. Ellei ollut typo, niin tuo voi auttaa.

Mitenköhän voisi asentaa X:n uudestaan?
Ubuntu iz da community developed, linux-based operatin system dat iz snoop fe laptops, desktops an' servers. hit contains all da applications yous need - da web browsa, presentashun, bit hof papa an' spreadsheet software, instant messagin an' much more.

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #3 : 12.12.06 - klo:23.11 »
Linuxin uudelleenasentaminen ei auta mitään, kyllähän sinä sen tiesitkin. Linux on konfausta konfauksen jälkeen... Voit tietty yrittää ajamalla uudestaan ja uudestaan komentoa 
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop tai jos käytät kde:tä
apt-get install --reinstall kubuntu-desktop
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

kingi89

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Kingi.tk
« Vastaus #4 : 15.12.06 - klo:15.14 »
Suosittelen itse komentoa glxinfo , näyttää onko Direct Rendering päällä vai ei (pitäisi olla)... Jos tulee seuraavaa (itselläni tulee) niin sitten ei oo kaikki kunnossa sillä puolella:

riku@kserver-desktop:~$ glxinfo
name of display: :0.0
Xlib:  extension "XFree86-DRI" missing on display ":0.0".
display: :0  screen: 0
direct rendering: No

Sorkkarauta

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.12.06 - klo:21.16 »
Linuxin uudelleenasentaminen ei auta mitään, kyllähän sinä sen tiesitkin. Linux on konfausta konfauksen jälkeen... Voit tietty yrittää ajamalla uudestaan ja uudestaan komentoa 
sudo apt-get install --reinstall ubuntu-desktop tai jos käytät kde:tä
apt-get install --reinstall kubuntu-desktop

Mjooo.... olen pikkuisen eri mieltä, tämä vika tullut ihan omaa syystäni koska 3D toimi pitkän aikaa. Olen ilmeisesti onnistunut säätämään jotenkin jossakin, täytyy rehellisesti tunnustaa. Ajattelin kyllä hommata uuden kortin XGL kuorrutuksia varten. Olisiko kenties NVidian kortit parempia kuin ATI:n? Käsittääkseni näin on.

Tonde

• Käyttäjä
  • Feisty Fawn
    • Profiili
« Vastaus #6 : 15.12.06 - klo:22.20 »
Jos 3d ei toimi, ainoa tiedosto, jolla sitä säädetään on /etc/X11/xorg.conf. xorg.confin tilan saa palautettua alkuperäisasetuksille, jos ajaa komennon sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg. Se siis vastaa ehkä parhaiten "X:n uudelleenasentamista". Tiedon, onko 3d päällä saa tosiaan tuolla glxinfolla. Jos glxinfo tulostaa, "direct rendering no", niin xorgin ja atin ajureiden uudellenkonfaaminen auttaa. Omistan itse Nvidian kortin, niin Atista en osaa kertoa mitään.
« Viimeksi muokattu: 15.12.06 - klo:22.38 kirjoittanut Tonde »
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Sorkkarauta

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.12.06 - klo:00.01 »
Jos 3d ei toimi, ainoa tiedosto, jolla sitä säädetään on /etc/X11/xorg.conf. xorg.confin tilan saa palautettua alkuperäisasetuksille, jos ajaa komennon sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg. Se siis vastaa ehkä parhaiten "X:n uudelleenasentamista". Tiedon, onko 3d päällä saa tosiaan tuolla glxinfolla. Jos glxinfo tulostaa, "direct rendering no", niin xorgin ja atin ajureiden uudellenkonfaaminen auttaa. Omistan itse Nvidian kortin, niin Atista en osaa kertoa mitään.

Väliaikatieto: "No ATI fglrx device was found in the file: '/etc/X11/xorg.conf'"

Hmm... asiaa tutkitaan.

Sorkkarauta

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.12.06 - klo:00.33 »

Väliaikatieto: "No ATI fglrx device was found in the file: '/etc/X11/xorg.conf'"

Hmm... asiaa tutkitaan.

Vastailen itselleni, kai sekin on jokin merkki orastavasta hulluudesta. Jos jokin löytää tästä jotain niin hyvä. Kävin nimittäin asentamassa osoitteesta http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Dapper_Installation_Guide#Method_1:_Installing_Dapper.27s_Included_Driver_.288.25.18.29
tehtyjen ohjeiden mukaan ja kas kummaa. Ajurit alkoivatkin löytymään. Sen lisäksi Sovellukset->Apuohjelmat valikossa ollut ATI:n työkalu on saanut uusia ominaisuuksia jota ennen ei ollut. Tosin niistä en nyt löydä mitään hyötyä. Edelleenkin perusongelma on tämä 'direct rendering: no' joka pitäisi saada muutettua 'yes' -tilaan.

tuke81

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.12.06 - klo:21.39 »
Eli sinulla lienee dapperi? Siinä olevassa ajurissa on tuo pikku bugi noilla vanhemmilla atin korteilla(ollu juttua foorumillakin). Eli kattos antaako komento dmesg | grep fglrx api-erroria? Jos antaa kato siitä linkistäs se ykkös tavan troubleshooting, eli hae vanhempaa library tiedostoa ja jos se ei auta linkitä dri oikeaan paikkaan.
Miksi tehdä jotain helposti, kun sen voi tehdä vaikeastikin...