Päätteessäkin voi itse helposti määritellä pikanäppäimet noille, ihan vaan valikoista: Muokkaa -> Pikanäppäimet. Itse olen kuitenkin tyytynyt käyttämään noita ctrl + shift + (x,c,v) -näppäimiä, koska esim. Nano, Pico, Pine ja Emacs ovat määritelleet ctrl + (x,c,v) -näppäimille muut toiminnot ja jotain noista tulee kuitenkin melkein päivittäin käytettyä.
ctrl+c tekee päätteessä jotain ihan muuta kuin pastettaa, sen on oletuksena tarkoituskin lähettää signaali ajossa olevalle ohjelmalle. ikävää toki, että graafisella puolella on sittemmin otettu käyttöön sama näppäinyhdistelmä tarkoittamaan jotain aivan muuta.
aika moni aloittelija ei käsitä, että linuxissa on parikin 'leikepöytää'. primary selection ja tämä mitä windowsin kanssa on totuttu käyttämään. koska primary selectionista ei tiedetä, ei niitä myöskään osata käyttää ja saadaan aihetta valittaa. voi toki olla, että kaikki eivät pidä primary selectionsta, mutta ainakin itselläni se on ensimmäinen mitä huomaan kaipaavani joutuessani windows-koneelle. se vaan on niin kätevä.
ja siis kerrataan se primary selection nyt vielä tässäkin säikeessä (toivottavasti sitä ei ole jo käsitelty)...
primary selection toimii siten, että se kopioi kaiken mitä hiirellä maalataan. tämä tapahtuu automaattisesti käyttäjän huomaamatta. painamalla hiiren keskinappia, järjestelmä liittää automaattisesti viimeeksi maalatun tekstin hiiren kursorin alla olevaan ikkunaan. selainten kanssa tämä on viety vielä vähän pidemmälle, sillä niissä voi klikata hiiren keskinapilla netteiselaimen 'sisältöaluetta' (siis sitä johon sivu renderöidään) jolloin selain lataa automaattisesti primary selectionista löytyvän URLin. valitettavasti ainakin dapperissa ko. ominaisuus oli pois päältä firefoxissa ja edgyssä tuo on pois päältä ainakin epiphanyssä.