alkuperäistä kysyjää tuskin enää kiinnostaa, mutta kirjoitellaan nyt varoituksena muille aloittelijoille jotka eivät jostain syystä näe tarpeelliseksi lukea ohjeita kysymysten kysymiseen tai kuunnella vinkkejä jotka liittyvät heidän ongelmaansa.
1.asensin ubuntu linuxin
2.heti kun linux asennettu koitin saada nettiä päälle ( enkä onnistunut siinä )
tähän mennessä kaikki oli mennyt kuten olisi voinut olettaakin, mutta...
3.menin takasin windowsiin ja kävin hakeen asuksen kotisivuilta ainoat linux ajurit jota sai K8n4-e malliin.
tässä vaiheessa mentiin jo metsään. windows-tapa toki on, etsiä ajureita ympäri nettiä, mutta linuxin puolella niin tehdään äärimmäisen harvoin. sitä paitsi usein valmistajien tarjoamat binääriajurit ovat auttamattoman vanhentuneita ja sidottuja jonkin tietyn jakeluversion tiettyyn kerneliin.
ajurien metsästämiseen liittyvä toinen virheaskel oli tietysti kuvitelma, että tämä on ainoa oikea tapa hoittaa homma, ja muita mahdollisuuksia ei kannata edes harkita/kuunnella.
4.en saanut asennettua ajureita koska ne olivat .rpm paketteja ja sitten Chipset kansiossa oli tiedostoja mm.makefile, tähän kansioon koitin pistää (sudo make install) , (make install) ja paria muuta install komentoa
sitten tultiinkin foorumille ja kysyttiin kysymys "Miten toimii makefile" joka oli itse valitun ongelmaratkaisukeinon suorittamisen kuluessa eteen tullut ongelma. oieka otsikko olisi varmastikin ollut "Verkkokortti ei toimi" ja sen yhteydessä olisi tullut antaa käytössä olevasta raudasta tarvittavat tiedot ongelman ratkaisemiseksi aivan kuten kysymysohjeissa on opastettu.
ainoa raudasta kerrottu tieto on emolevyn malli, mikä tietysti tarkoittaa, että kysyjän mielestä vastaajan tulisi surffailla ympäri nettiä etsimässä tarvittavaa tietoa netistä, vaikka hän itse voisi antaa se varsin helposti. itse en ole moiseen hommaan useinkaan jaksanut ryhtyä joskin olen toisinaan yrittänyt tietojen pumppaamista kysyjältä, kuten kävi tämänkin säikeen kanssa.
5.Laitehallinta kuiten sanoo että ethernetsovitin on jossain koneessa mutta se ei ilmeisesti osaa sitä kunnolla paikantaa kun ei näy verkkoasetuksissa kun Modeemin kuva, ettei ole verkkokorttia näkösällä ollenkaan. siinä varmasti se vika on kun EI saa toimiin oikealla tapaa verkkokorttia ku ei taho tunnistaa sitä oikein(integroitu kortti)
niinpä, tosin jos näen kristallipallostani oikein, tämä kyseinen laitehallita ei osaa näyttää juuri mitään merkittäviä tietoja laitteista. sen sijaan jo useaan kertaan mainittu
lspci osaisi listata valmistaja ja piirisarjatiedot kaikista pci-väylässä olevista laitteista siten kuin piirit itse ne ilmoittavat (ja kyllä tämä koskee myös pci-väylässä olevia ingroituja laitteita). tämän tiedon perusteella pystyisi päättelemään mikä ajuri koneeseen pitäisi ladata, miten voisi tarkistaa onko se jo ladattuna ja mitä laitteistossa pitäisi säätää.