Fedora on tällä hetkellä enemmän minun mieleeni tiukemman asenteensa ei-vapaita ohjelmia kohtaan vuoksi.
Pakon sanelema asia. On huomioitava kunkin maan lainsäädäntö. Jakelujen mukana ei voi tarjota
tekijänoikeuksin tai muuten patentoituja ohjelmia tai niiden ohittamiseen tarkoitettua softaa.
Periaate on ollut aivan sama myös Debianissa.
Fedorassa ei myöskään helppokäyttöisyyttä nostettu aivan yhtä korkeaan asemaan kuin Ubuntussa, vaikka on sekin helppo käyttää.
Tuosta olen aivan erimieltä. Fedorassa (kuten jo aikanaan RedHatissa) on kaikki välineet
ns. "helppokäyttöisyyteen". Debian, johon Ubuntu nimenomaan perustuu, on aina
tukeutunut siihen, ettei tavan käyttäjä pääse sotkemaan turvallista ja vakaata systeemiä.
Vain Ubuntu-yhteisön aktiivinen opastus on tehnyt Ubuntusta "helppokäyttöisen", jonka
tittelin alle ei Debiania ole koskaan ollut tarkoituskaan liittää.
Esimerkiksi SELinux -laajennukset ovat oletuksena käytössä. Lisäksi esimerkiksi kerneli päivittyy yleensä uusimpaan versioon jo vakaaksi julistetuissakin versioissa, ainakin jonkin aikaa. Fedora Core 5:ssa taitaa ainakin olla jo 2.6.18.
RH/FC nimenomaan tarjoaa uusinta uutta. Ei niin hätiköiden kuin Ubuntu (perustuu osin jopa Debian unstableen).
RedHat Linux-jakelijana on nimenomaan vanhin kaupallinen Linux-jakelija. Tulot tulevat siis aivan muualta kuin
meidän "siipeilijöiden" lompakosta.
Molemmat kuitenkin mukavia distroja omalla tavallaan. Kannattaa käyttää sitä itselle sopivampaa tai sitten vaikka vain jompaakumpaa...
Jeps. Luulenpa, että Fedora Core/Red Hat -käyttäjien ei tarvitse liiaksi hehkutella omaksi valitsemaansa jakelua.
On olemassa vain hyviä Linux-jakeluja, ja kussakin niistä on omat vahvuutensa. Yksi on jäänyt mainitsematta:
SlackWare. (Ei minun valintani hyljätä Gnome asennusvalinnoista
)
Nimim. "Ubuntu-käyttäjä jo Wartystä"