Kirjoittaja Aihe: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua  (Luettu 83917 kertaa)

Qwerty

  • Vieras
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #80 : 25.10.06 - klo:09.12 »
2) Flash ja mp3. Mitä vaihtoehtoja meillä oikeasti on. Siis ogg tietty, mutta flashille vastinetta?

Samaa mieltä kuin Timo ja Mikkohuo. ogg on ehdoton valinta ensisijaiseksi formaatiksi. Toki mp3 ja Flash rinnalla jos ei tilan kanssa ole ongelmaa.

http://ubuntuvideo.com/ nyt esimerkkinä, missä mielestäni menty metsään...

Ja tsemppiä kaikille projektiin. Kuulostaa hyvältä!
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:10.52 kirjoittanut Qwerty »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #81 : 25.10.06 - klo:10.11 »
1) rhk:n ehdotus blogin ja podcastin yhdistämisestä - tärkeä ja hyvä pointti. Jos ei kuitenkaan tehdä hätiköityä päätöstä yhdistämisestä/erillään pitämisestä, mielipiteitä ilmoille siis! Itse olen hiukan erillisiin päin, mutta mielipiteeni on vielä hiukan raakile... pitää vielä tuumata asiaa rauhassa.

Ei, ei tehdä hätiköityjä mutta vaikuttaisi että jos mitään päätöstä ei tehdä niin ne pysyvät erillään.. Eli ei hätiköityä mutta pöydälle tämä pitäisi tässä vaiheessa ottaa. Jos nyt vielä vähän argumentoin, erillinen tarkoittaa yhtä 'ylimääräistä' mainostettavaa ubuntu-osoitetta, tuplarekisteröintejä käyttäjille kommentteja varten, tuplafeedin tilaamista, ....

2) Flash ja mp3. Mitä vaihtoehtoja meillä oikeasti on. Siis ogg tietty, mutta flashille vastinetta? upotettu player olisi kyllä nykyaikaa. Toisaalta, mitä mieltä olette, voisiko flash+mp3 elää tuossa sivussa joka tapauksessa, eli mehän voisimme osoittaa avointa mieltä ja tukea kaikkea? Tästä päästään jo sitten vaikka kuinka pitkään keskusteluun siitä miten avoin ja suljettu softa elävät nykymaailmassa rinnakkain ja että onko realistista olettaa avoimen olevan kaikkien valinta... no joo, toisaalta kyse on Ubuntu-porukan jutuista, joten avoin on siinä mielessä luonnollinen ykkösvaihtoehto.

Näkisin että feed on nykyaikaa. Eli ogg ja mp3 - feedit. Periaatteessa sivuilla voi olla upotettu soitin mutta luullakseni niitä kuuntelee lähinnä satunnaiskävijät sen kerran ja jos kiinnostuu niin lähtenee feedeihin (riippuu tietty siitä että tietääkö mitä feedit on..). mp3 tosiaan jotta kaikki kannettavatkin soittimet niitä ymmärtää (itse olen onnellinen samsungin ogg-kykyisen soittimen omistaja ;)

3) logo 760x200 pikseliä (tuossa valitussa Kubrick-teemassa, ellen erehdy) - patskumaster on kiinnostunut tekemään - antaa palaa, mutta heittäkää ideoita! itse olen ubuntublogi.wordpress.com :sta löytyvän ajatuksen kannalla eli logo, nimi ubuntu-fontilla ja gradientti vaaleasta tummempaan (tuolla käytössä muistaakseni EAC77E -> 806D45, jotakuinkin kuitenkin 1,2 * alkuperäiset rgb-arvot -> 0,95 * alkuperäiset rgb-arvot), mutta sehän on vain yksi hassu mielipide ja raati ratkaisee tietenkin! Ilo muuten kuulla, että Ubuntun väriteemasta halutaan pitää kiinni.
Logokilpailu tänne & wikiin. Ja helpontahan tämäkin olisi jos olisi vain yksi saitti (sis. blog ja podcast eli esim. se loudblog) jonka ulkoasua suunnitella ja jonka ulkoasun säätämisen rajoituksien kanssa tapella..


4) Ulkoasu muuten, eli varmaankin mahdollisimman sama foorumin kanssa. Itse olen sitä mieltä, että tuo vakio on linkkien väriä jne. pikkujuttuja lukuunottamatta kaikessa yjsinkertaisuudessaan mainio. Asmolla nyt Radio Ubuntussa hiukan turhan vaalea fontti (tämä on välimerkkijuttuja juu...).
MIelestäni ei _mahdollisimman_ sama. Saa se erottua mutta mielestäni värimaailma voisi mukailla tätä ja jotain samaa logiikkaa noissa nappuloissa eli ehkä lähinnä tehdä tuosta yläpalkista juurikin 'ubuntu-fi - sivuston päänavigointi' josta pääsee kaikkialle. Hmm, puhunko itseäni pussiin.. Tuo yläpalkki olisi hyvä olla kaikissa samanlainen mutta muuten voi mukautua.1

5) Vakkariblogaajat:
Heikki ilmoittautunut, voisiko Mikko olla kiinnostunut kirjoittamaan aloitusjutuksi hiukan Ubuntu-yhteisön alkutaipaleesta ja sen sellaista? Ehdotan siis aloitusjutuksi katsausta lähihistoriaan ja aatteeseen. Tätä voisitte pidempään mukana olleet miettiä yhdessäkin? Aloituksesta ei kannata mielestäni ottaa paineita, laitetaan homma kunnolla käyntiin kun ollaan valmiita ja siltä tuntuu - nyt näyttää siltä, ettei siihen niin kauan mene kuitenkaan.

Aiheita tuleville jutuille voi varmaan heitellä johonkin forum-threadiin tai wikiin? Niin blogin kuin podcastin aiheita/aiheiksi.

Mitäs muuten sanotte, jos blogattaisiin omilla nimillä EtunimiSukunimi? Tämä siis koskisi vakkareita. Tuntuisi tavallaan rehdiltä ja toisi tavallaan luonnollista vastuullisuutta hommaan, joskaan en usko, että vastuuttomuudesta tulisi ongelmaa muutenkaan.

Toimii. Ja mielestäni voisi olla hyvä viitata kaikki keskustelut tänne forumille, esim. jokaista blogiviestiä ja podcastia kohti suoraan oma thread pystyyn jossa kommentointi.

Ja hei, iso juttu, noista rekisteröinneistä oli puhetta: onko olemassa jotain bridge - komponenttia jolla SMF- käyttäjät voi käyttää suoraan loudblogia tai wordpressiä?? Olisi aika bueno niin ei tarvitsisi rekisteröityä mihinkään uudelleen..


6) Freelancerit:
Otan käyttöön Freelancer-nimisen käyttäjän, jolla julkaisen freelancereiden kirjoitukset, kirjoittajan nimi tai nimimerkki (itse valittavissa) tulee kirjoituksen loppuun. Kuulostaako siedettävältä? Aloitetaan kiinnostuneiden kartoitus ja minulle voi laittaa yksityisviestiä asian tiimoilta.

Kaikki tällaiset säädöt petaavat peliä siihen suuntaan että castin ja blogin yhdistäminen vaikeutuu kun kukaan ei halua tehdä säätöjä uudestaan.. Toivoisin keskustelua asiasta!

8 ) Lisenssiasia, miksi Suomessa (anteeksi, en millään ehtinyt lukea lisenssiä läpi enkä miettiä tätä loppuun asti) ei voi lisätä musiikkia. Siis jos musiikki ei ole teoston alaista ja tekijän lupa on kysytty? ilmeisesti CC-lisenssistä siis johtuu... eli tekijän matsku on sitten automaattisesti kanssa saman lisenssin alla, jos sitä tulee mukaan? Lisäksi, olisiko tuo CC "Nimi mainittava - Sama lisenssi" poissa laskuista? Jos vaikka tulee niin hyvää matskua, että siitä voisi joku haluta jossain Ubuntu-projektissa palan käyttää? Ja miksei tulisi?

Löytyyhän CC - musiikkia jota käsittääkseni saa käyttäää!?


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #82 : 25.10.06 - klo:11.23 »
MIelestäni ei _mahdollisimman_ sama. Saa se erottua mutta mielestäni värimaailma voisi mukailla tätä ja jotain samaa logiikkaa noissa nappuloissa eli ehkä lähinnä tehdä tuosta yläpalkista juurikin 'ubuntu-fi - sivuston päänavigointi' josta pääsee kaikkialle. Hmm, puhunko itseäni pussiin.. Tuo yläpalkki olisi hyvä olla kaikissa samanlainen mutta muuten voi mukautua.1

Se mitä aion teemalle tehdän on nimenomaan periaatteessa sivuun yläosaan liittyvää, jotta saadaan tuttu navigointi ym. käyttöön. Muuten voi toki miettiä vapaamminkin miltä haluaa blogin näyttävän.

Saatan täältä konferenssistakin tehdä muutoksia blogin ulkoasuun (tein jo), älkää hätääntykö jos joku näyttää kauhealta, kokeilen vain :)

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #83 : 25.10.06 - klo:12.37 »
Kävin tässä läpi aikaisempia viestejä ja pääsin kasata agendaa tähän mennessä puhuttaneista asioista.

Kommentoin näitä numeroiden mukaan, katsokaa edeltä varsinaiset kysymykset.

1)

Pidetään ne erillään. Minun on helpompaa ja yksinkertaisempaa hallita nettiradiota, kun se sijaitsee omalla palvelimella, johon minulla on täydet oikeudet. Nebula, jolta ostan LAMP-palvelut, hoitaa niiden (Linux, Apache, jne) päivitykset; minulle jää vain Loudblogin mahdolliset päivitykset; seuraan sen postituslistaa jne.

RSS-syötteet saa linkattua Wordpressiin:

http://www.arkki.info/radioubuntu/podcast.php

2)

RSS-syötteessä jokainen tekee valinnan oman valinnan; lataako podcast-ohjelmaansa ogg- vai mp3-tiedoston.



Eräs tällaisenkin yhteisön toiminnan kulmakiviä on valinnan vapaus: saan valita vapauden tai orjuuden, kuten MadDog sen kiteytti Linux 15 vuotta-seminaarissa.

3)

Näistä voitaisiin tehdä speksit:

Perus-css-asetukset
Väriskaalat
Käytössä olevat logot
Jne

4)

Näitä voi viilata yhtenäisillä css-tiedostoilla.

5)

Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä. Oma mielipide reilusti omalla nimellä.

6)

OK.

7)

OK.

8 )

Tarkoitin oikeastaan sitä, että Radio Ubuntu ei voi olla Suomen lainsäädännöllä ja Teoston järkyttävillä hinnoilla mikään oikea iltapäiväradio.

Sieltä tulisi vain puheohjelmia ja korkeintaan täysin omaa tuotantoa olevia äänikollaaseja tyyliin "The Beatles: Revolution 9".

http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_9

Minulla sopii kyllä kaikista väljin CC-lisenssi, mihin Timo viittasi - joka siis vastaa käytännössä GPL-lisenssiä.

"Nimi mainittava-Sama lisenssi 2.0

Sinulla on vapaus:

    * kopioida, levittää, näyttää ja esittää teosta
    * valmistaa jälkiperäisiä teoksia
    * käyttää teosta kaupallisiin tarkoituksiin"

http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.fi

Uudempi - http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/

--

Mutta hei! Onko kukaan kiinnostunut tuottamaan ohjelmia Radio Ubuntuun - siis hankkimaan haasteltavia, haastattelemaan, äänittämään, tekemään ogg/mp3-tiedostoja jne?

Jos se on vain yksin minun varassani, niin se ei toimi.

Nähtävästi blogiin on tunkua, mutta onko tälle puolelle?

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:16.24 kirjoittanut Asmo Koskinen »

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #84 : 25.10.06 - klo:13.26 »
Pikakomentti:

Tuo rhk:n ehdotus blogin ja podcastin yhteydestä on mielestäni hyvä, mutta jos se koetaan syystä tai toisesta hankalaksi toteuttaa, niin sitten vaan erilleen. Kyllähän blogiinkin voi laittaa jutuiksi tiedotteet uusista podcasteista.

Mitä tulee blogin ulkoasuun, niin pitäisin parhaana, että se sulautuisi mahdollisimman hyvin Ubuntu Suomen sivuille.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #85 : 25.10.06 - klo:16.09 »
Kiirekiire, pitää lähteä töihin, laitoin muutaman kommentin nyt kuitenkin taas:

Ja ehdotan itsekkin, että kirjoittajat esiintyvät omilla nimillään samoin perustein. Tosin en pidä tuosta nimen kirjoittamisesta ilman välilyöntiä (EtunimiSukunimi) jota esimerkiksi Ubuntu Wiki kylläkin suosittelee (se ei taida tukea välilyöntejä nimissä?).
Jep, lisätään välilyönti jos se vain onnistuu. Luen Wordpressin dokkarit tänään illalla, jotta tiedän mitä voi tehdä ja mitä ei. Mutta blogaus tehdään siis koko nimillä ellei vastustusta hyvin perusteluin tule.

Siis kyllähän CC-lisenssin alaista musiikkia saa lisätä kunhan itse podcastin lisenssi on yhteensopiva musiikin lisenssin kanssa.
Teostovapaata musiikkiahan on vaikka kuinka, mikseri.net tulee ensimmäisenä mieleen. En sitten yhtään tiedä millä lisenssillä tuolla oleva tavara keskimäärin on

Ei, ei tehdä hätiköityjä mutta vaikuttaisi että jos mitään päätöstä ei tehdä niin ne pysyvät erillään.. Eli ei hätiköityä mutta pöydälle tämä pitäisi tässä vaiheessa ottaa. Jos nyt vielä vähän argumentoin, erillinen tarkoittaa yhtä 'ylimääräistä' mainostettavaa ubuntu-osoitetta, tuplarekisteröintejä käyttäjille kommentteja varten, tuplafeedin tilaamista, ....
Tuossa on kyllä pointtia, mutta vasta-argumentoin hiukan. Periaatteessa meidän kannattaa mielestäni mainostaa keskitetysti ubuntu-fi.org:ia, josta tiet vievän sitten kaikkialle. Meillä on joka tapauksessa näitä alakategorioita oltava.

Komppaisin toistaiseksi vielä tuota Heikin kommenttia siitä, että olisi mukavan selkeää, että blogissa olisi blogausta ja radiossa podausta. Eli molemmissa olisi sitä juttua sitten vähän vähemmän tietty, mutta selkeän yksinkertaisesti. Voisiko muuten tehdä sellaisen hybridifeedin (sori, feedien tekniikka vielä hiukan hukassa), joka yhdistäisi molempien jutut esim. julkaisuajan mukaan rimpsuksi? Eli meillä olisi kolme feediä yhteensä, blog, pod ja bpldodg :)

Näkisin että feed on nykyaikaa. Eli ogg ja mp3 - feedit. Periaatteessa sivuilla voi olla upotettu soitin mutta luullakseni niitä kuuntelee lähinnä satunnaiskävijät sen kerran ja jos kiinnostuu niin lähtenee feedeihin (riippuu tietty siitä että tietääkö mitä feedit on..). mp3 tosiaan jotta kaikki kannettavatkin soittimet niitä ymmärtää (itse olen onnellinen samsungin ogg-kykyisen soittimen omistaja ;)
Odotinkin tätä kommenttia, siis, että feedit ovat nykyaikaa. Kuitenkin, olivat ne sitten vain satunnaiset kävijät tai eivät, jotka sieltä sivulta kuuntelevat, on ensivaikutelma hyvin tärkeä. Ihminen on melko laiska otus ja jos siellä on soitin, mistä klikata soitto soimaan, niin se auttaa huomattavasti. Muuten voi jäädä oggi tai ämpäri lataamatta ja kiinnostus lopahtaa. "Jos siihen tarvitaan käyttöohje, niin se on liian vaikea."

MIelestäni ei _mahdollisimman_ sama. Saa se erottua mutta mielestäni värimaailma voisi mukailla tätä ja jotain samaa logiikkaa noissa nappuloissa eli ehkä lähinnä tehdä tuosta yläpalkista juurikin 'ubuntu-fi - sivuston päänavigointi' josta pääsee kaikkialle. Hmm, puhunko itseäni pussiin.. Tuo yläpalkki olisi hyvä olla kaikissa samanlainen mutta muuten voi mukautua.
Yläpalkki on tosiaan tärkeä olla - Timo näkyykin jo kokeilevan sitä tuolla blogin puolella. Mielestäni tuo yläpalkkinavigointi riittää sitomaan wikin, foorumin, blogin, radion, jne... mutta asiasta sietää toki argumentoida lisää.

Aiheita tuleville jutuille voi varmaan heitellä johonkin forum-threadiin tai wikiin? Niin blogin kuin podcastin aiheita/aiheiksi.
Wikiin voisi laittaa aihepörssin pystyyn.

Toimii. Ja mielestäni voisi olla hyvä viitata kaikki keskustelut tänne forumille, esim. jokaista blogiviestiä ja podcastia kohti suoraan oma thread pystyyn jossa kommentointi.
Hmm... Hessun Kahvilassa se on tehty noin. Ja toimii. Vai toimiiko? Itse en jaksanut alkaa rekisteröityä sinne (jep...) ja toisaalta satunnaiset lukijat lukevat kommentointia luultavasti mieluummin itse blogista (otan esimerkiksi Tero Lehdon Linuxin jäljillä -blogin).

Ja hei, iso juttu, noista rekisteröinneistä oli puhetta: onko olemassa jotain bridge - komponenttia jolla SMF- käyttäjät voi käyttää suoraan loudblogia tai wordpressiä?? Olisi aika bueno niin ei tarvitsisi rekisteröityä mihinkään uudelleen..
Hyvä pointti, onko kellään tietoa?

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #86 : 25.10.06 - klo:18.14 »
Ja hei, iso juttu, noista rekisteröinneistä oli puhetta: onko olemassa jotain bridge - komponenttia jolla SMF- käyttäjät voi käyttää suoraan loudblogia tai wordpressiä?? Olisi aika bueno niin ei tarvitsisi rekisteröityä mihinkään uudelleen..
Hyvä pointti, onko kellään tietoa?

Loudbot on jonkinlainen liima, mutta se ei taida tukea juuri tätä foorumia:

Loudbot 1.10:

    * Supports Loudblog 0.51 and
    * Drupal 4.7.3
    * Geeklog 1.4.0
    * Joomla 1.0.10
    * Mambo 4.5.4
    * Serendipity 1.0
    * WordPress 2.0.4

http://ektoras.agora.sonnexh.com/cms/technology/loudbot-110.html

Pitää testata tuota vielä tänään oman Wordpressini kanssa.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #87 : 25.10.06 - klo:19.18 »
(Asmon kommentit kohtin 1-8)
komppaan kaikessa :)

Mutta hei! Onko kukaan kiinnostunut tuottamaan ohjelmia Radio Ubuntuun - siis hankkimaan haasteltavia, haastattelemaan, äänittämään, tekemään ogg/mp3-tiedostoja jne?

Jos se on vain yksin minun varassani, niin se ei toimi.

Nähtävästi blogiin on tunkua, mutta onko tälle puolelle?
Kiinnostusta minulla on, mutta pitaa olla muutakin. Eli aikaa ja kykya. Kuten aiemmin taisin sinulle kirjoitellakin, niin olen kiinnostunut osallistumaan hommaan kunhan jotain annettavaa on. Nyt on ollut kiiretta sen verran, etta alitajunta ei ole ehtinyt tyoskennella taman kimpussa. Ideoita lahetyksiksi olisi jo jotain melkein heittaakin. Annan kuitenkin hiukan kypsya viela :)

Koitan hoitaa nyt blogin speksausta myohemmin tanaan, jotta minulla olisi joku konsepti esitella arvon raadille (johan tuossa aiemmin oli jotain ideoita esilla eika taman tarvitse mielestani niin hirvittavan tarkkaa olla  - kunhan saadaan vahan linjattua, etta mita ja miten lahdetaan tekemaan. Ideoita vain ilmoille ja katsotaan sitten mita meilla on kasassa. Aihealueiden valintaa (http://ubuntu-fi.org/blog/?page_id=2) voisi ainakin kommentoida.
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:19.27 kirjoittanut Jussi Nykänen »

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #88 : 25.10.06 - klo:20.03 »
Koitan hoitaa nyt blogin speksausta myohemmin tanaan, jotta minulla olisi joku konsepti esitella arvon raadille

Otin Gimpin pipetillä tuosta blogista hiekanruskean heksakoodin. Jätin tarkoituksella vähän erinäköiseksi.

Avatkaa Firfoxiin rinnakkain välilehdille - blog ja podcast.

Otsikon tausta - tasa- vai liukuväri?
Otsikon teksti - musta vai valkoinen?
Teksti - musta vai väri?

Muut taustavärit ovat minusta OK - valkoinen ja harmaa.

Jos logoja (blog ja podcast) syntyy, niin laittakaa tulemaan, niin lisätään.

Flash-soittimen väriä en vielä oikein keksinyt, mistä se tulee. Jätin myös RSS-napit vielä alkuperäisiksi (Kubrik).

Napit ovat nyt ruskeita.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 25.10.06 - klo:21.07 kirjoittanut Asmo Koskinen »

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #89 : 25.10.06 - klo:20.42 »
Tekstin väri mieluiten joku ruskea, mutta tuo Ubunturadon ruskea on liian haalea.
alias vililikku

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #90 : 25.10.06 - klo:21.21 »
Ubunturadon ruskea on liian haalea.

Nyt se on sama kuin foorumin tumman ruskeat raidat.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #91 : 25.10.06 - klo:21.37 »
Ubunturadon ruskea on liian haalea.

Nyt se on sama kuin foorumin tumman ruskeat raidat.

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
Nyt on hyvä.  ;)
alias vililikku

Daily

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #92 : 26.10.06 - klo:01.47 »
Nyt alkaa kommenteista päätellen hieman näyttää siltä, että tästä tehdään pienen piirin juttu ja viitataan kintaalla windows ja mac käyttäjille. Suljetaan vielä Flash ja mp3 pois koska se sotii ideologiaa vastaan. Vähän nyt jarrua. Ehkä liian jyrkät asenteet/aatteet olisi syytä heittää romukoppaan ja tehdä ubuntu-blogia oikeasti kaikille. Ideologioiden tuputtaminen noin yleensäkin on minun mielestä aina hieman kyseenalaista ja se tuskin on se päällimmäinen syy jonka vuoksi kovinkaan moni siirtyy ubuntuun.

Blogi ja podcastit ovat hyvä idea yhdessä (sitenhän podcastit syntyivätkin). Blogi varmasti selviää yksinkin, podcastit tuskin. Voi lisäksi olla vähän liian kunnianhimoista lähteä tuottamaan podcasteja n kappaletta per viikko. Mikäli niitä julkaistaan pari kuukaudessa ne sopivat mitä mainioimmin itse blogiin. Mitä podcastien jakeluun tulee niin mp3 on varmasti paras (lue: suosituin/tuetuin) formaatti siihen, ogg ja muita voi tarjoilla sitten lisänä niille, jotka niiden päälle ymmärtää. Flash on tekniikkana lähes ainoa, joka mahdollistaa podcastien kuuntelun suoraan sivuilla, joten sen hyljeksintää vain suljetun formaatin vuoksi myös kummeksun. Flash 9 on myös aivan nurkan takana linuxille (beta jo julkaistu) ja Adobe on käsittääkseni jatkossa sitoutunut kehittämään playeriä windowsin ja macin lisäksi myös linuxile. Oikeaoppisesti sivuille sisällytettynä flashin sijasta voidaan niitä tukemattomille selaimille tarjota pelkästään linkkiä mp3-tiedostoon.

Blogialustana Worpress on erittäin hyvä valinta ja sille löytyy myös podcast plugin nimeltään PodPress, jonka avulla blogin ja podcastien yhteensovittaminen voi olla ehkä hieman helpompaa kuin Loudblogilla.

Mitä ulkoasuun tulee on blogissa mielestäni tärkeää säilyttää tietty blogimaisuus, eikä integroida sitä liian tiiviisti muuhun sivustoon. Wordpressin Kubrik teemaa varioimalla pääsee varmasti jo pitkälle.

Tässä mun kaksi senttiä näin innokkaana blogien lukijana, podcastien kuuntelijana, sekä tuoreena Ubuntun käyttäjänä.

[edit]
Ainiin piti vielä mainita, että niin hienolta kuin Asmon intro Radio Ubuntusta kuullostikin on se nimenä hieman harhaanjohtava. Radio ja podcast ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Ubuntu Podcast olisi nimenä huomattavasti parempi. ;D [/edit]
« Viimeksi muokattu: 26.10.06 - klo:02.04 kirjoittanut Daily »

juminy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 500
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #93 : 26.10.06 - klo:04.36 »
Nyt alkaa kommenteista päätellen hieman näyttää siltä, että tästä tehdään pienen piirin juttu ja viitataan kintaalla windows ja mac käyttäjille. Suljetaan vielä Flash ja mp3 pois koska se sotii ideologiaa vastaan. Vähän nyt jarrua. Ehkä liian jyrkät asenteet/aatteet olisi syytä heittää romukoppaan ja tehdä ubuntu-blogia oikeasti kaikille. Ideologioiden tuputtaminen noin yleensäkin on minun mielestä aina hieman kyseenalaista ja se tuskin on se päällimmäinen syy jonka vuoksi kovinkaan moni siirtyy ubuntuun.
Monihan täälläkin on toivonut, että ogg ja mp3+flash tulisivat käyttöön. Tässä on tietty pieni ideologinen ongelma, mutta näkisin, että maailma ei ole täydellinen ja haluamme me kai tarjota juttumme myös suljettujen formaattien käyttäjille. Pääasia, että meillä on se avoin mukana. Mitäs sanotte open source -gurut, olenko minä liian lepsu?

Blogi ja podcastit ovat hyvä idea yhdessä (sitenhän podcastit syntyivätkin). Blogi varmasti selviää yksinkin, podcastit tuskin. Voi lisäksi olla vähän liian kunnianhimoista lähteä tuottamaan podcasteja n kappaletta per viikko. Mikäli niitä julkaistaan pari kuukaudessa ne sopivat mitä mainioimmin itse blogiin. Mitä podcastien jakeluun tulee niin mp3 on varmasti paras (lue: suosituin/tuetuin) formaatti siihen, ogg ja muita voi tarjoilla sitten lisänä niille, jotka niiden päälle ymmärtää. Flash on tekniikkana lähes ainoa, joka mahdollistaa podcastien kuuntelun suoraan sivuilla, joten sen hyljeksintää vain suljetun formaatin vuoksi myös kummeksun. Flash 9 on myös aivan nurkan takana linuxille (beta jo julkaistu) ja Adobe on käsittääkseni jatkossa sitoutunut kehittämään playeriä windowsin ja macin lisäksi myös linuxile. Oikeaoppisesti sivuille sisällytettynä flashin sijasta voidaan niitä tukemattomille selaimille tarjota pelkästään linkkiä mp3-tiedostoon.
Sieltä siis ääni lisää yhdistetylle systeemille, eli bploodg:lle. Asmo tuossa sanoi, että hän mielellään pitäisi nämä erillään. Tähän väliin haluaisin kysäistä porukalta, että onko paha, jos kaikesta ei äänestetä vaan tekijä päättää ja kuuntelee sitten palautetta. Jos Asmo tosiaan alkaa vääntää lähetyksiä (meidän muiden avulla, muuten homma tuskin kantaa kovin kauas kuten hän tuossa sanoikin), en näkisi sitä pahana, jos hänellä olisi työrauhaa jutuille jonkin verran. Alkaako tämä kuulostaa liian... ei-yhteisölliseltä? Koitan heittää tässä ajatuksia ja kartoittaa mitä tässä voi tehdä ja mitä ei. Alkoi vain jotenkin tuntua, että mieluummin sitä kuuntelisi ehkä ideoita, heittäisi omiaan ja esittelisi sitten mitä niistä on saanut kasaan. Sitten kysellään, onko tukea takana vai ei... tai jotain tämmöistä. Pelkään vähän, että tähän foorumikirjoitteluun voi ruveta menemään muuten liikaa aikaa itse asian kustannuksella. Kaikkia kun ei voi kuitenkaan miellyttää ja superkompromissi vähän kaikkea ei välttämättä ole se paras ratkaisu. Jos olen ihan hakoteillä, niin antakaa kuulua!

Mitä ulkoasuun tulee on blogissa mielestäni tärkeää säilyttää tietty blogimaisuus, eikä integroida sitä liian tiiviisti muuhun sivustoon. Wordpressin Kubrik teemaa varioimalla pääsee varmasti jo pitkälle.
Minun mielestäni tuo Asmon systeemi on jo vaikka valmis tuotantoon ulkonäkönsä puolesta. Eihän sen tarvitse täydellinen olla, että alkuun päästään, vai? Ajattelen tässä nyt lähinnä sitä, ettei mene liikaa yksityiskohdista äänestämiseksi ja sisältö unohdu kokonaan. Siihen viilaamiseen saa sitten menemään aikaa kyllä... ja varmaan löytyy ennemmin tai myöhemmin joku graafikko, joka haluaa homman haasteekseen ottaa (patskumaster?). Mitäs sanotte, jos paukautetaan blogiin samat systeemit ja sitten myöhemmin parannellaan, jos tarvetta on?

Timo, mitäs sanot? Se yläpalkki olisi tietty kiva saada mukaan.

[edit]
Ainiin piti vielä mainita, että niin hienolta kuin Asmon intro Radio Ubuntusta kuullostikin on se nimenä hieman harhaanjohtava. Radio ja podcast ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Ubuntu Podcast olisi nimenä huomattavasti parempi. ;D [/edit]
Noo, eihän Hessullakaan mitään oikeaa kahvilaa ole, vaan hyvä podcasti :) Eli ei kai se niin vakava ole tuo nimiasia... Mutta Asmo kommentoikoot tähän lisää.


EDIT: Listasin tuossa vähän blogin "speksiä" - tosi kevyt sellainen. Se on odottamassa ensin Asmon katselmointia. Jos siis Asmo ehdit ja viitsit - ja jos olet sitä mieltä, että siinä on jotain järkeä, niin minun puolestani sen voi vaikka postata tännekin sitten. Itse olen taas hiukan myöhemmin vasta kurkkimassa mitä täälllä tuumataan. Niitä aihealueita voisi vielä miettiä hiukan - itse en ehdi ennen huomista (tarkoittaa torstai-iltaa Suomen aikaa).
« Viimeksi muokattu: 26.10.06 - klo:06.23 kirjoittanut Jussi Nykänen »

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #94 : 26.10.06 - klo:08.18 »
OGG pitää mielestäni olla mukana, ihan jo ideologisista (;) syistä. mp3 (ja flash live) voidaan tarjota armopaloina niille jotka eivät oggia pysty kuulemaan.

Ulkoasun suhteen luotan tekijöihin. Ja jos he kohtaavat ongelmia, voivat kysellä täällä foorumilla, luulisi ajatuksia löytyvän.

Suuret linjat (esim. blogin ja castin yhdistäminen) pitäisi mielestäni saada riittävästi pohdiskeltua ennen kuin on liian myöhästä/työlästä. Ja tässä on yhteisöllä tärkeä rooli. Eli jos yhteisö saa tehdä päätöksen tietyistä asioista, antaa se näin myös tukensa toiminnalle.

Nimiasia ei tietenkään ole _liian vakava_ asia, mutta hyvähän se olisi että nimi olisi iskevä ja toimiva ja sillee..


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

mikkohuo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 562
  • The Ubuntu Counter Project - user number #3339
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #95 : 26.10.06 - klo:08.25 »
Nyt alkaa kommenteista päätellen hieman näyttää siltä, että tästä tehdään pienen piirin juttu ja viitataan kintaalla windows ja mac käyttäjille. Suljetaan vielä Flash ja mp3 pois koska se sotii ideologiaa vastaan. Vähän nyt jarrua. Ehkä liian jyrkät asenteet/aatteet olisi syytä heittää romukoppaan ja tehdä ubuntu-blogia oikeasti kaikille. Ideologioiden tuputtaminen noin yleensäkin on minun mielestä aina hieman kyseenalaista ja se tuskin on se päällimmäinen syy jonka vuoksi kovinkaan moni siirtyy ubuntuun.

Piti oikein lukea nuo edelliset viestit läpi ja tarkistaa, että lukeeko jossain noin? En minä ainakaan huomannut näin jyrkkää tulkintaa missään. Aika yksimielistä porukka tuntui olevan siitä, että Ogg olisi ensisijainen tiedostomuoto ja mp3-otettaisiin myös mukaan, koska se on yleinen ja sitäkin pystyy toistamaan myös avoimilla ohjelmilla.

Flashin kohdalla yleinen mielipide tuntuu olevan sen puolesta, mutta formaatin suljetun muodon takia siihen liittyvät ongelmat on myös myönnetty. Muutama meistä oli sitä mieltä, että sen voisi jättää pois, mutta en minä ainakaan tästä tekisi ongelmaa. Jos podcastin tekijät katsoo flashin käytön perustelluksi, niin ei siihen kannata hirttäytyä kiinni. Vaikka Ubuntun perusfilosofiaan kuuluukin sitoutuminen vapaisiin ohjelmiin, niin flash on kuitenkin useimpien käytössä ja tuettu kohtalaisesti myös Linuxisssa. Tilanne on huomattavasti parempi kuin esim. windows mediassa.

Joka tapauksessa on tärkeintä, että podcasteja jaksaa ihmiset tehdä ja niillä olisi mahdollisimman paljon kuulijoita. Ja toivottavaa tietenkin olisi, että blogiamme lukisi ja podcasteja kuuntelisi myös mahdollisimman moni Windows ja Mac -käyttäjä!

Timo Jyrinki

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 1255
    • Profiili
    • kotisivu
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #96 : 26.10.06 - klo:09.34 »
Mitä formaatteihin tulee niin kyllä, maailma ei ole (koskaan) täydellinen ja niin kauan kun se aidosti avoin formaatti on mukana niin voidaan tarjota myös käyttörajoitettuja formaatteja niille jotka vendor lock-in:ssä vielä ovat. Omatkaan "jyrkät" kommentit eivät olleet sitä etteikö noita mp3:ia ja flashia saisi tarjota, sanoin vain etten itse käytä niitä.

Katsokaapas nyt muuten blogin ulkoasua, alkaako olla sitä mitä haettiin? Tai no, yläpalkki on nyt siinä mutta yhtään ei ole toki mietitty sitä, pitäisikö sen takia muuten muuttaa wordpressin oletusteemaa.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #97 : 26.10.06 - klo:09.39 »
Heps vaan. MIelestäni tuo 'kaksinkertainen yläpalkki' (eli toi ubuntu-fi.org - palkki ja wordpressin palkki) on turha meininki, tuota wordpressin palkkia pitäisi pienentää reilusti, jotta tuo ubuntu-fi - palkki olisi se 'ylin elementti' (siis hierarkisesti, ei sijainniltaan) ja jotenkin hieman vaisummin ilmaistaisiin tuo blogin nimi.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #98 : 26.10.06 - klo:11.08 »
Radio ja podcast ovat kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. Ubuntu Podcast olisi nimenä huomattavasti parempi.

Lyhyt kommentti, vastailen illlalla vähän pidemmästi uusin kommentteihin tässä ketjussa.

Minusta vanha kunnon "radio"-nimitys kelpaa edelleen hyvin kuvaamaan uuttakin teknologiaa. Sähköposteissa roikkuu nimitys cc - Carbon Copy - kopio jollekin. "Hiilikopio" lienee aika utuinen asia tämän päivän nuorille ihmisille; minä olen jopa joskus niitä haistellut koepapereina, vai oliiko vahamonistuskone, anyway  ;D

Tietääkseni kukaan/Kielitoimisto ei ole vielä suomentanut "podcast"-sanaa.

Mac-käyttäjätkään eivät tee sitä edes itse; heillä pitäisi olla jopa velvollisuus siihen  ;)

"Mitä on podcasting

Podcasting on yhdistelmä sanoista iPod ja broadcasting. Podcast tarkoittaa verkossa jaeltavaa äänitettä, jonka voi ladata omalle koneelleen (tai kannettavaan soittimeen kuten iPodiin) ja kuunnella koska tahansa. Näiden verkon kautta levitettävien ”radio”lähetysten erikoisuutena on se, että podcast-lähetyksiin voi liittyä tilaajaksi, jolloin uudet lähetykset noudetaan automaattisesti heti kun ne löytyvät verkosta."

http://www.unessa.net/omenatarha/blog/podcasting/

Yleisradio kuvailee omia podcastejaan näin:

"Mitä podcasting on?

Podcasting on äänitiedostojen julkaisemista RSS-syötteen liitteenä. Podcasting-palveluissa yleensä käytetty tiedostomuoto on mp3, jota kaikki soittimet tukevat."

http://www.yle.fi/podcast-ohjeet.html

--

Minusta Radio Ubuntu on sopivan iskevä - vapise monoliittinen Yleisradio !  ;D

"Radio Neukkula" on myös iskevä nimi - http://www.neukkula.com/radio/

--

EDIT:

Tämä nyt on aivan hirveä ehdotus:

"Suomenkieliseksi käännökseksi sille on ehdotettu nimeä ämpärilähetys, joskin nimitys ei ole vakiintunut."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Podcasting
--

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.
« Viimeksi muokattu: 26.10.06 - klo:11.38 kirjoittanut Asmo Koskinen »

hegulix

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Re: Ubuntu blogi- ja podcast -ideointia ja suunnittelua
« Vastaus #99 : 26.10.06 - klo:11.22 »
Musta blogi on nyt hyvännäkönen! Blog-välilehti varmaan ilmestyy muillekin sivuille sitten kun homma on "up and running" niinkun kde. Ja "radio"-nimitys puoltaa paikkaansa myös podcastin kohdalla. Üks ääni noille!