Ensimmäinen viesti foorumille...
Elikkäs olen tässä pikku hiljaa aloittelemassa elämääni Linux-käyttäjänä, kunhan tuo Edgy kohta ilmestyy. Ajattelin, että konetta voisi ehkä rautapuolella päivitellä saman tien, mutta koska Linux-maailma on minulle vielä aika vieras, niin en oikein tiedä minkälaisiä komponentteja olisi Linuxia ajatellen fiksua koneeseen valita.
Nykyinen kokoonpano on mallia AMD Sempron 2600+, ASRock K7VT4A+ (halppisemo Socket A-kannalla), 1 GB RAM, ATI Radeon 7500 64MB. Hyvinhän tuollakin Linuxia varmaan pyörittelee, mutta olen käsittänyt, että ATI + Linux = huono yhdistelmä, joten meinasin ostaa jonkun nVidian kortin. Koska AGP-väylä kuitenkin taitaa olla kohta jo historiaa, eikä nykyisestä emosta löydy PCI-E:tä, niin emo ja prossukin menevät sitten saman tien vaihtoon.
Ajattelin pysyä kustannussyistä edelleen AMD-miehenä (mikä on kai ihan ok?), mutta kysymys on, että ostaako 64-bittinen prossu vai ei? Vähän sen käsityksen olen saanut, että 64-bittisyydestä olisi tällä hetkellä vielä enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitenkähän asian laita on?
Emon suhteen ei kai ole niin väliä minkä valitsee, tuollaista Asus K8V-XE:tä olen katsellut. Tuo socketin tyyppi ei varmaan Linuxiin liity millään tavalla, mutta saa kyllä antaa siitäkin vinkkejä, mikä olisi noin tulevaisuutta ajatellen fiksu valinta.
Näytönohjaimeksi ajattelin esim. GeForce 7300-sarjaa, tai varmaan joku huonompikin menisi. Pitäisi pystyä pyörittämään Berylin efektejä ja välillä tulisi varmaan pelailtua jotain vanhempia pelejä (Ghost Recon ja Raven Shiel) Winen tai vastaavan kautta.
Kiitoksia etukäteen, jos joku viitsii auttaa!