Kirjoittaja Aihe: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa  (Luettu 2674 kertaa)

zeizei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« : 17.10.06 - klo:01.06 »
Ensimmäinen viesti foorumille...  :)

Elikkäs olen tässä pikku hiljaa aloittelemassa elämääni Linux-käyttäjänä, kunhan tuo Edgy kohta ilmestyy. Ajattelin, että konetta voisi ehkä rautapuolella päivitellä saman tien, mutta koska Linux-maailma on minulle vielä aika vieras, niin en oikein tiedä minkälaisiä komponentteja olisi Linuxia ajatellen fiksua koneeseen valita.

Nykyinen kokoonpano on mallia AMD Sempron 2600+, ASRock K7VT4A+ (halppisemo Socket A-kannalla), 1 GB RAM, ATI Radeon 7500 64MB. Hyvinhän tuollakin Linuxia varmaan pyörittelee, mutta olen käsittänyt, että ATI + Linux = huono yhdistelmä, joten meinasin ostaa jonkun nVidian kortin. Koska AGP-väylä kuitenkin taitaa olla kohta jo historiaa, eikä nykyisestä emosta löydy PCI-E:tä, niin emo ja prossukin menevät sitten saman tien vaihtoon.

Ajattelin pysyä kustannussyistä edelleen AMD-miehenä (mikä on kai ihan ok?), mutta kysymys on, että ostaako 64-bittinen prossu vai ei? Vähän sen käsityksen olen saanut, että 64-bittisyydestä olisi tällä hetkellä vielä enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitenkähän asian laita on?  ???

Emon suhteen ei kai ole niin väliä minkä valitsee, tuollaista Asus K8V-XE:tä olen katsellut. Tuo socketin tyyppi ei varmaan Linuxiin liity millään tavalla, mutta saa kyllä antaa siitäkin vinkkejä, mikä olisi noin tulevaisuutta ajatellen fiksu valinta.

Näytönohjaimeksi ajattelin esim. GeForce 7300-sarjaa, tai varmaan joku huonompikin menisi. Pitäisi pystyä pyörittämään Berylin efektejä ja välillä tulisi varmaan pelailtua jotain vanhempia pelejä (Ghost Recon ja Raven Shiel) Winen tai vastaavan kautta.

Kiitoksia etukäteen, jos joku viitsii auttaa!

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #1 : 17.10.06 - klo:07.19 »
Turha tuollaista konetta on lähteä Ubuntu takia päivittämään. Pyöritä Ubuntua nyt kuukauden päivät ainakin ennen kuin mitään teet.. Ellet tee täyspäiväisesti videoeditointia tai valokuvien käsittelyä (niin hanki mac noihin puuhiin..)

PCI-E - Ubuntu - kokemuksia en ole kuullut eli en yhtään osaa sanoa löytyykö tukea mutta toivottavasti. Itselläni on ATI 9550 ja nätisti pelaa. Eli ATI + Linux = huono yhdistelmä on liian raju yleistys varsinkin jos et ole ko. kortilla sitä koittanut. Uskosinpa sen lähtevän toimimaan ihan ok.

64-bittisestä prossusta ei juurikaan ole iloa. Vaikka omistaisi 64-bittisen prossun, kannattaa vielä asentaa 32-bittinen versio Ubuntusta niin flashit ja skypet ja muut lähtee toimimaan heittämällä.

Mut ihan oikeesti, jos sinulla on ylimääräistä rahaa, laita se avoimen koodin ohjelmien kehitystyöhön ja säästy turhalta päivitykseltä.. Lataa Edgy ja kokeile miten iloisesti se pyörii koneessasi. Etsi täältä forumilta tietoa tosta näytönohjaimen asentamisesta ja harkitse vasta näiden jälkeen sitä laitteiston päivitystä.

Itse pyöritän Kubuntua 1GHz AMD Thunderbird/ +700 Mb / Ati 9550 - yhdistelmällä ja ainoa missä voisi olla lisää vääntöä on kuvankäsittely - mikäpä muukaan.


r

Ja ihan varmuuden vuoksi, aina ensiviesteilijöille jaksan korostaa: lueskele wikikirjaa: http://fi.wikibooks.org/wiki/ubuntu_tutuksi
« Viimeksi muokattu: 17.10.06 - klo:07.28 kirjoittanut rhk »
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #2 : 17.10.06 - klo:11.39 »
Elikkäs olen tässä pikku hiljaa aloittelemassa elämääni Linux-käyttäjänä, kunhan tuo Edgy kohta ilmestyy. Ajattelin, että konetta voisi ehkä rautapuolella päivitellä saman tien, mutta koska Linux-maailma on minulle vielä aika vieras, niin en oikein tiedä minkälaisiä komponentteja olisi Linuxia ajatellen fiksua koneeseen valita.

no, useimmat komponentit oikeasti käyvät.

Hyvinhän tuollakin Linuxia varmaan pyörittelee,

tuo on varmasti ihan riittävä kokoonpano, mutta saahan sitä halutessaan päivittää jos siltä tuntuu.

mutta olen käsittänyt, että ATI + Linux = huono yhdistelmä,  joten meinasin ostaa jonkun nVidian kortin.

no, ei se ihan äärettömän huono ole, mutta 3d-juttuja on vähän vaikeampi saada toimimaan. nvidian kanssa pääsee kyllä vähemmällä, mutta niissäkin ihan uudet kortit vaativat aavistuksen säätöä heti asennuksen jälkeen, koska avoin ajuri ei vielä tue niitä.

Koska AGP-väylä kuitenkin taitaa olla kohta jo historiaa, eikä nykyisestä emosta löydy PCI-E:tä, niin emo ja prossukin menevät sitten saman tien vaihtoon.

eikös yksiytimelliset prossut ole kanssa kohta historiaa ;)

Ajattelin pysyä kustannussyistä edelleen AMD-miehenä (mikä on kai ihan ok?)

AMD on ihan ok.

mutta kysymys on, että ostaako 64-bittinen prossu vai ei? Vähän sen käsityksen olen saanut, että 64-bittisyydestä olisi tällä hetkellä vielä enemmän haittaa kuin hyötyä. Mitenkähän asian laita on?  ???

kyllä 64-bittinen prossukin on ihan ok. asentaessa linuxia pitää vaan valita haluaako asentaa 32-bittisen vai 64-bittisen version, koska molemmat toimii. 64-bittisestä versiosta on sekä hyötyä, että haittaa.

Emon suhteen ei kai ole niin väliä minkä valitsee, tuollaista Asus K8V-XE:tä olen katsellut. Tuo socketin tyyppi ei varmaan Linuxiin liity millään tavalla, mutta saa kyllä antaa siitäkin vinkkejä, mikä olisi noin tulevaisuutta ajatellen fiksu valinta.

kyllä emolevyllä on väliä, väittäisi, että aika paljonkin. tämä ei toki riipu käytetystä käyttöjärjestelmästä, vaan yleisesti siitä, että laadukas emolevy on vakaa ja sen rautaan sekä softaan on panostettu ja toivottavasti panostetaan vielä julkaisun jälkeenkin.

itselläni asuksen (ja intelin) emot ovat olleet tähän mennessä luotettavimpia ja niitä on tuettu todella hyvin vielä pitkään.

Näytönohjaimeksi ajattelin esim. GeForce 7300-sarjaa, tai varmaan joku huonompikin menisi. Pitäisi pystyä pyörittämään Berylin efektejä ja välillä tulisi varmaan pelailtua jotain vanhempia pelejä (Ghost Recon ja Raven Shiel) Winen tai vastaavan kautta.

no, tuo varmasti riittää, tiedä sittentoimivatko nuo pelit winellä. itselläni on ikivanha GF4 Ti4200 64Mt muistilla ja se jaksaa jo pyörittää Doom3 ja Quake4 pelejä melko kivasti (huonoimmilla tekstuureilla 1024x768 resolla).
Janne

zeizei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #3 : 17.10.06 - klo:23.00 »
Noh, pitää viellä pohtia asiaa. nVidian kortin kuitenkin haluaisin, ei vanha Radeoni vaan on niin säälittävä tapaus.

Mitenkäs täällä Linux-maailmassa asiat menee, jos käyttis on jo asennettuna ja vaihdan komponentteja, niin osaako se haistella ja käyttää niitä automaattisesti itse vai pitääkö hirveästi konffata asioita uusiksi?

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #4 : 17.10.06 - klo:23.28 »

Kyllä ubuntu haistaa minkä vaan. Ajurit pitää silti (lähes aina) asentaa.

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #5 : 18.10.06 - klo:01.38 »
Mitenkäs täällä Linux-maailmassa asiat menee, jos käyttis on jo asennettuna ja vaihdan komponentteja, niin osaako se haistella ja käyttää niitä automaattisesti itse vai pitääkö hirveästi konffata asioita uusiksi?

kone tosiaan kyllä käynnistyy ja uudet komponentit usein tunnistetaankin, mutta esim. X ei konffaudu itsestään uusiksi, joten esim. näytönohjaimen vaihtaminen vaatii joko X:n uudelleenkonffaamista tai pelkästään sen ajurikohdan muuttamista sieltä X:n konffista.
Janne

zeizei

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 8
    • Profiili
Re: Apua Linux-kokoonpanon kasaamisessa
« Vastaus #6 : 22.10.06 - klo:16.05 »
Kokeilen huvikseni asentaa tuon Edgyn RC:n tähän vanhaan kokoonpanoon, ja kyllähän se siinä ihan hyvin pyöri. Yritin sitten asentaa jonkinlaisia ATI:n ajureita, että olisin voinut testata kuinka hyvin Beryl pyörii. Ei sitten enää lähtenytkään koko X käyntiin, ja syynä ilmeisesti se, että nuo ajurit tukevat ATI:n kortteja vasta mallista 8500 ylöspäin ja minun korttini oli siis Radeon 7500. Eli täytyy ainakin hommata joku uudempi näytönohjain tähän koneeseen.