Kirjoittaja Aihe: Linuxien muistin tarve  (Luettu 34 kertaa)

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Linuxien muistin tarve
« : 02.10.26 - klo:21.20 »
Tässä on FaceBookista napattu lista eri Linux-distribuutioiden vattumista RAM-muistista.

6 GB          Ubuntu
4 GB          SteamOS, Popi_OS
2 GB           Fedora, Red Hat Enterprise Linux, Open SUSE, Linux Mint, Zorin OS, Kali Linux, Manjaro, Rocky Linux, CentOS Stream
1 GB           Lubuntu
0,512 GB    Debian, Arch Linux
0,256 GB    Puppy Linux
0,064 GB    Tiny Core Linux

Onko Ubuntun ajureilla suuri merkitys sille, että se vaatii RAM-muistia kolminkertaisesti Fedoraan ja moneen muuhun verrattuna? Lubuntuun verrattuna jopa kuusinkertaisesti.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Linuxien muistin tarve
« Vastaus #1 : 02.10.26 - klo:21.51 »
Äkkiseltään näyttää olevan mennyt suositukset ja minimivaatimukset aika sekaisin. Ydin pitäisi olla käytännössä katsoen identtinen melkein kaikissa Buntu varianteissa. Se on lähinnä palvelut ja itse UI, josta noita eroja tulee. Ubuntussa ehkä voi olla eniten vaatimusta snap taustan takia.

Nämä on niin monisyisiä juttuja. Vähän sama kuin laitat tietokoneeseen 64gt muistia. Käytät sitä kovasti ja vaihtelevasti päivän, niin sama mikä moderni käyttis voi äkkiseltään näyttänyt käyttävän tyyliin +30Gt keskusmuistista ja niin itse asiassa onkin, mutta välimuistin muodossa.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Linuxien muistin tarve
« Vastaus #2 : 02.10.26 - klo:22.00 »
Ydin pitäisi olla käytännössä katsoen identtinen melkein kaikissa Buntu varianteissa. Se on lähinnä palvelut ja itse UI, josta noita eroja tulee. Ubuntussa ehkä voi olla eniten vaatimusta snap taustan takia.

Näin vähän ajattelinkin. FaceBookissa on paljon klikkikuvia, joiden teoreettinen tausta ontuu. Niin pidemmälle menevää matematiikkaa kuin terveysohjeita. Myös tietokoneista on shokeeraavia kuvia tehojen yms. asioiden suhteen.