Ubuntu 26.04 LTS | Lataa ja asenna | Tutustu yhteisöön | Blogi | Yritysten tarjoamat palvelutUusimmat julkaisut: Ubuntu 26.04 LTS (23.4.2026)
sudo apt search nvidia-driver*
Nvidia GeForce GT 740 -näytönohjain (Kepler-arkkitehtuuri) ei ole tuettu uudemmissa Ubuntu-versioissa, kuten Ubuntu 25.04 -versiossa.GT 740 vaatii virallisen Nvidia 470 -ajurin. Tämä vanha ajuri ei enää suostu asentumaan tai toimimaan uuden Linux-ytimen (kernel 6.11+) kanssa. Tilanne pähkinänkuoressaAvoin ajuri toimii: Järjestelmä toimii automaattisesti avoimella nouveau-ajurilla. Se riittää peruskäyttöön, mutta pelit ja 3D-kiihdytys eivät toimi kunnolla.LTS-versiot ovat varmempia: Jos tarvitset Nvidian virallista ajuria, sinun kannattaa käyttää vanhempaa Ubuntu 22.04 LTS tai Ubuntu 24.04 LTS -versiota.
Tosin itse luullut, että kiihdytyksen kanssa ei pitäisi olla ongelmia edes avoimella ajurilla, juuri siksi koska näytönohjain on jo aika iäkäs.
"...netin kautta selatessani..."?Kokeile, en tiedä PopOs:sta, mutta eikös tuo ole joku Ubuntu johdannainen, komentoa:Koodia: [Valitse]sudo apt search nvidia-driver*. Löytääkö jotakin järkevää?Käsittääkseni tuolle näytöohjaimelle on 470-ajuri passeli.
Lainaus käyttäjältä: qwertyy - 24.07.26 - klo:17.38Tosin itse luullut, että kiihdytyksen kanssa ei pitäisi olla ongelmia edes avoimella ajurilla, juuri siksi koska näytönohjain on jo aika iäkäs.En itse luottaisi siihen, että kielimalli kertoo oikein tuollaisen yksityiskohdan jostain tietystä mallista. Enemmänkin niin päin, että ongelmia voi olla, mutta se voi toki kyseisessä käytössä toimia ihan hienostikin.