Kirjoittaja Aihe: PopOS ja MSI GT 740 näytönohjaimelle ei löydy toimivaa ohjainta.  (Luettu 141 kertaa)

rotop

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei etsin ajuria joka sopisi tuohon MSI GT 740 näytönohjaimelle mutta netin kautta selatessani en kohdannut sopivaa nvidian kyseiselle  ja pahimmassa tapauksessa käyttöjärjestelmäkin jumi.
Kokeilin useita eri nvidian ohjain versiota mitä netistä löysin ja ainoakaan ei toiminut.  Steamissa nakkaa winen/protonin kautta DirectX bugin versiot 10, 11 ja 12 ei tietty toimi ja grafiikka on vääristynyt tai jumittaa.
Mietin olisiko missään ubuntu versiossa tukea kyseiselle ohjaimelle ?

Jtkone

• Käyttäjä
    • Profiili
"...netin kautta selatessani..."?
Kokeile, en tiedä PopOs:sta, mutta eikös tuo ole joku Ubuntu johdannainen, komentoa:
Koodia: [Valitse]
sudo apt search nvidia-driver*.
Löytääkö jotakin järkevää?
Käsittääkseni tuolle näytöohjaimelle on 470-ajuri passeli.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Muistelin ulkoa, että nuo ei enää ole tuettuja ja oikeaan osui

Gemini
Lainaus
Nvidia GeForce GT 740 -näytönohjain (Kepler-arkkitehtuuri) ei ole tuettu uudemmissa Ubuntu-versioissa, kuten Ubuntu 25.04 -versiossa.GT 740 vaatii virallisen Nvidia 470 -ajurin. Tämä vanha ajuri ei enää suostu asentumaan tai toimimaan uuden Linux-ytimen (kernel 6.11+) kanssa.

Tilanne pähkinänkuoressa
Avoin ajuri toimii: Järjestelmä toimii automaattisesti avoimella nouveau-ajurilla. Se riittää peruskäyttöön, mutta pelit ja 3D-kiihdytys eivät toimi kunnolla.LTS-versiot ovat varmempia: Jos tarvitset Nvidian virallista ajuria, sinun kannattaa käyttää vanhempaa Ubuntu 22.04 LTS tai Ubuntu 24.04 LTS -versiota.
Tosin itse luullut, että kiihdytyksen kanssa ei pitäisi olla ongelmia edes avoimella ajurilla, juuri siksi koska näytönohjain on jo aika iäkäs.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Tosin itse luullut, että kiihdytyksen kanssa ei pitäisi olla ongelmia edes avoimella ajurilla, juuri siksi koska näytönohjain on jo aika iäkäs.

En itse luottaisi siihen, että kielimalli kertoo oikein tuollaisen yksityiskohdan jostain tietystä mallista. Enemmänkin niin päin, että ongelmia voi olla, mutta se voi toki kyseisessä käytössä toimia ihan hienostikin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

rotop

• Käyttäjä
    • Profiili
"...netin kautta selatessani..."?
Kokeile, en tiedä PopOs:sta, mutta eikös tuo ole joku Ubuntu johdannainen, komentoa:
Koodia: [Valitse]
sudo apt search nvidia-driver*.
Löytääkö jotakin järkevää?
Käsittääkseni tuolle näytöohjaimelle on 470-ajuri passeli.

Kokeiltu on hiiri ja järjestelmä jumi .. ei pelitä.
Jumi sen verran pahasti että ei saanut auki ollenkaan päätettä joten asentelin popos uusiksi.
« Viimeksi muokattu: 24.07.26 - klo:18.10 kirjoittanut rotop »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili

En itse luottaisi siihen, että kielimalli kertoo oikein tuollaisen yksityiskohdan jostain tietystä mallista. Enemmänkin niin päin, että ongelmia voi olla, mutta se voi toki kyseisessä käytössä toimia ihan hienostikin.
Juuri näin. Tekoäly kuitenkin on yhden sortin botti, joka hakee tietoa ja helposti myös vanhentunutta sellaista.  :)

rotop

• Käyttäjä
    • Profiili
Uudelleen asennuksen myötä :
Popos Versio : pop!_OS 24.04 LTS
X86_64
Ytimen versio 7.0.11-76070011-generic
Cosmic
Wayland

Koneen specsit:
Asus B85-Plus (Rev X.0x)
8gb muistia
i3-4130 CPU @ 3,4 ghz
Geforce GT 740

Steamin asennuksen jälkeen selkeästi koko Steam Flickkeraa kun selaa. tekstit ja grafiikka flickkeraa järjestelmässä.
ikonit ja teksti menee rasteriruudukoksi ja muuttelee värejä. Tekstit menivät lukemattomaan tilaan myös.
Otin laitteistokiihdytykset pois päältä itse steam alkoi toimimaan kohtuudella mutta pelit ja sovellukset tekevät virheilmoituksia.
« Viimeksi muokattu: 24.07.26 - klo:18.52 kirjoittanut rotop »

rotop

• Käyttäjä
    • Profiili
Fatal Error viesti.
Direct X11 ja X12 errorit myös sekä muita.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vaihda Debian 12:n, niin saat toimii normaalisti ilman ongelmia. Se on vielä pari vuotta tuettu.