Kirjoittaja Aihe: Tekoälyn uusi vaihe  (Luettu 11292 kertaa)

Efraiminpoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 214
    • Profiili
Vs: Tekoälyn uusi vaihe
« Vastaus #40 : 14.05.26 - klo:17.24 »
Varha siirtymässä Googlen toimistosovelluksiin https://www.sttinfo.fi/tiedote/72041354/varha-siirtymassa-googlen-toimistosovelluksiin?publisherId=69820130&lang=fi

Lainauksia uutisesta:
"Uudistus toisi kaikkien hyvinvointialueen 23 000 työntekijän käyttöön tekoälyn, pilvipohjaisen, entistä sujuvamman työskentelyn ja parantaisi tietoturvaa"
"Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on myös vähentää riippuvuutta järjestelmätoimittajista"
"Kaikkien varhalaisten käyttöön saadaan tietoturvallinen tekoäly"

Googlea siis ei pidetä riippuvuuta aiheuttavana järjestelmätoimittajana. Mikähän se on, jos ei järjestelmätoimittaja joka pyrkii luomaan monopolimaisen riippuvuuden itseensä?
eläkeläisäijä

A. Hellaakoski: Tien kulkija tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3592
    • Profiili
Vs: Tekoälyn uusi vaihe
« Vastaus #41 : 22.05.26 - klo:19.31 »
Asioita ymmärtämättömät kampaviinerien nassuttajat häsläävät taas, kuinka yllättävää.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060, Ghostbsd 15.0-RELEASE-p5, Windows 11 Pro 64-bit , Joku ties mikä Lenovo, Ubuntu-Mate 24.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6287
    • Profiili
Vs: Tekoälyn uusi vaihe
« Vastaus #42 : 22.05.26 - klo:19.46 »
No just. Harvinaisen typerä veto olisi siirtyä täysin pilviriippuvaiseen järjestelmään. Jos pitää saada joku pilvijuttu, niin eikö joku euroalueen Nextcloud hostattuna täällä kotimaassa olisi järkevämpää?

Lainaus
"Uudistuksen keskeisenä tavoitteena on myös vähentää riippuvuutta järjestelmätoimittajista"
Ja sitoutua täysin yhteen ja vielä vit...n Googleen, joka on tappanut varmaan 90% sovelluksistaan :D


JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3592
    • Profiili
Vs: Tekoälyn uusi vaihe
« Vastaus #43 : 22.05.26 - klo:20.23 »
Ja Google ihan varmasti ei kerää tietoja eikä hyödynnä niitä sisäisesti, eikä myy kenellekään, ihan vissisti, varma on nii...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060, Ghostbsd 15.0-RELEASE-p5, Windows 11 Pro 64-bit , Joku ties mikä Lenovo, Ubuntu-Mate 24.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

elohope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 182
    • Profiili
Microsoft on yksi niistä yrityksistä, joka on hyötynyt yritystoiminnan keskittymisestä. Nyt tekoäly uhkaa keskittää tuotot ja vallan toisaalle, parhaimpia tekoälymalleja tuottaville yrityksille. Muiden yritysten osaaminen uhkaa valua tehoälyjäteille.

https://venturebeat.com/technology/satya-nadella-warns-that-ai-could-hollow-out-entire-industries-echoing-the-damage-done-by-globalization
« Viimeksi muokattu: tänään kello 15:57 kirjoittanut elohope »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6287
    • Profiili
Microsoft on yksi niistä yrityksistä, joka on hyötynyt yritystoiminnan keskittymisestä. Nyt tekoäly uhkaa keskittää tuotot ja vallan toisaalle, parhaimpia tekoälymalleja tuottaville yrityksille. Muiden yritysten osaaminen uhkaa valua tehoälyjäteille.

https://venturebeat.com/technology/satya-nadella-warns-that-ai-could-hollow-out-entire-industries-echoing-the-damage-done-by-globalization
https://www.io-tech.fi/uutinen/microsoftin-satya-nadella-vaatii-tekoalylta-nakyvampia-vaikutuksia-kuplan-pelossa/

Kuplan pisto lähenee. Onhan toi nyt ihan selvä, juuri kuten tuoltakin löytyi, että joku tyyliin uber oli käyttänyt budjetin loppuun parissa kuukaudessa, niin voi kysyä, että mitä tuon tyyppinen firma tosiaan hyötyy siitä, että ohjelmoijat vetää "vibellä" koodia ja että siitä tulee rajusti kustannuksia? Tai se, että edes Google tarjoaa Geminiä yms. ja samalla hukkaa mainoslinkit kokonaan? Siis varsinkin tämä jälkimmäinen on aika absurdia JOS tuossa ei ole jotain epämoraalista eksploittia mainostuksen suhteen. Tuossa ei ole järjen häiventäkään.

Kelatkaa: He käyttää virtaa, eli rahaa merkittävästi enemmän siihen, että saavat suollettua tekoälyvastauksen loppukäyttäjälle. Ok siellä sivussa saattaa olla pari käpyistä linkkiä lähteisiin, joita varmaan murto-osa käyttäjistä edes kokeilee avata. Jos sulla on esim. firma X, niin maksaisitko nyt Q2 2026 siitä, että firmasi haut näkyy paremmin Googlessa, vai maksaisitko jollekin tyhjäntoimittajalle, että hän mainostaa tuotteitasi suosituissa videoissa?

Joku keskiverto yritys, niin aika vähän sitä tekoälyä voi hyödyntää. Ok no olen itsekin kysynyt jotain taulukkolaskentafunktioita harvakseltaan, mutta siihen se on jäänyt. Siis tietysti jokin esim. Boston Dynamics varmaan hyötyy aivan järkyttävästi jossain robotin liikeratojen kehittämisessä tekoälyn kautta, mutta onko se nyt sitten keskiverto yritys?

Kyllä nämä IT-jätit jotka on elänyt mainostuksella, niin he kyllä ampuvat itseään päähän tekoälyllä  :D