Googlehan haluaa lähettää automaattisen varmistusviestin aina, kun tapahtuu uusi kirjautuminen, tyyliin: olitko se sinä? Jos olit, ei tarvitse tehdä mitään, jos et niin tässä neuvoja. Jos siinä sitten tökkää linkkiä Googlen neuvontaan niin tulee vastaan salasanan vaihtaminen.
Olen ohjannut nämä varmistusviestit roskapostiin, koska liikun paljon, varskinkin moottoripyöräilyn ajokaudella, ja kirjaudun ulos tililtä aina hotellin vaihtuessa ja matkan jatkuessa. Sitten uudella paikkakunnalla taas kirjautuessa tulee varmistusviesti. En minä sitä turhana pidä.
Minulle ei ole koskaan avautunut: miten Googlen tiliä oikeastaan pitäisi käyttää? Onko se väärin kun kirjaudutaan yhtenään sisään ja ulos? Pitäisikö olla aina kirjautuneena? Tuntuisi nurinkuriselta...
Android-puhelimessahan ollaan aina kirjautuneena, koko puhelimen käyttöiän, siis vuosiakin. Siinähän Googlen pitäisi määräajoin kehottaa vaihtamaan salasanan, kun se on jo niin vanha. Mutta eipä vaan...
Gmail sähköpostia käytän Thunderbirdillä. Se on hyvin helppoa ja käytännöllistä, eikä tule niitä varmistuspyyntöjäkään. Ei sittenkään vaikka Thunderbird ja koko kone sammutetaan välillä. Ilmeisesti juuri siksi, kun uutta kirjautumista ei tarvitse tehdä. Ollaan tavallaan aina kirjautuneena, kuten puhelimellakin. Lieneekö turvallinenkaan...
Myös Android-televisio tarvitsee Googlen tilin. Ei sitäkään uudelleenkirjauduta aina kun töllö avataan, tai ehkä se osaa itse kirjautua taustalla. Ainakaan mitään varmistuskyselyä siihen ei tule. Ja senkin salasana pysyy saman koko käyttöiän. Uuden salasanan vaihtaminen televisioon on vaivalloista, tuskin sitä kukaan tekee...
Googlesta on kyllä sivukaupalla ohjeita, mutta en ole minäkään niistä koskaan tolkkua saanut.
Ja kyllä – käytän oletuksena DuckDukcGo hakukonetta – mutta sehän ei vaikuta mitään tähän po. asiaan.