Kirjoittaja Aihe: Google haluaa vaihtaa salasanaa jatkuvasti  (Luettu 437 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Google haluaa vaihtaa salasanaa jatkuvasti
« : 03.01.26 - klo:14.56 »
Google haluaa vaihtaa salasanaa jatkuvasti, kun kirjaudut eri laitteella. Minulla on ollut leegio salasanoja Googleen tai gmailiin, vaikka en säilytä mitään erityisen tärkeää Googlen ohjelmissa. Yritin ensin pysyä perässä, mutta kun en päässyt sisään jouduin asentamaan uuden salasanan. Koska minulla on puhelimen lisäksi parikin konetta, salasanojen vaihtaminen alkoi käydä todella kiusalliseksi. Varsinkin Googlen salasanoja alkaa olla leegio.

Pitäisikö minun käyttää Duckduck go ohjelmaa ja Firefoxia ja olisiko se järkevämpää?  Vaikka merkitsin edelisen keskustelun ratkaistuksi, en ole vielä löytänyt oikeaa ratkaisua.
 Oletan että yksi ongelma on siinä, että Google ja Windows eivät pid' siitä, että käyttöjärjestelmää vaihdetaan.
« Viimeksi muokattu: 03.01.26 - klo:15.11 kirjoittanut Pontus12 »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Google haluaa vaihtaa salasanaa jatkuvasti
« Vastaus #1 : 03.01.26 - klo:17.05 »
Ei Googlea kiinnosta mitä laitetta käytät. Itsellä on Linux, Windows, MacOS, Android ja iOS laitteita kiinni Google tilissä, eikä mitään heikkoa käytön kannalta. Sinne tallennetut salasanat synkronoituu ihan normaalisti. Toki Google kyllä sinänsä ihan aiheellisesti kysyy salasanaa jos laitetta X ei ole käytetty pitkiin aikoihin. Tuolloin tarvin yleensä kännykän 2FA varmistukseen. Ei taida edes kysyä itse salasanaa, en nyt ihan varmaksi sano kun hetkeen ei ole kysynyt.

Kyllä sinulla on nyt käyttötavassa jotain pahasti pielessä jos tuo muka aiheuttaa ongelmia.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.01.26 - klo:17.45 »
Ilmeisesti niin on. Yksi syy siihen on todennäköisesti, että olen sekoillut salasanojen kanssa, koska minulla on paljon ohjelmia, jotka vaativat salasanaa. Yritän petrata!
Minulla on samat ohjelmat useammassa laitteessa kuten Windows, Ubuntu ja niiden käyttämissä ohjelmissa. Eri laitteissa on kuitenkin useita samoja ohjelmia salasanoineen.. Jos en ole saanut ohjelmaa toimimaan, olen todennäköisesti vaihtanut salasanan. Ehkä siinä on perimmäinen syy.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.01.26 - klo:12.53 »
Googlehan haluaa lähettää automaattisen varmistusviestin aina, kun tapahtuu uusi kirjautuminen, tyyliin: olitko se sinä? Jos olit, ei tarvitse tehdä mitään, jos et niin tässä neuvoja. Jos siinä sitten tökkää linkkiä Googlen neuvontaan niin tulee vastaan salasanan vaihtaminen.

Olen ohjannut nämä varmistusviestit roskapostiin, koska liikun paljon, varskinkin moottoripyöräilyn ajokaudella, ja kirjaudun ulos tililtä aina hotellin vaihtuessa ja matkan jatkuessa. Sitten uudella paikkakunnalla taas kirjautuessa tulee varmistusviesti. En minä sitä turhana pidä.

Minulle ei ole koskaan avautunut: miten Googlen tiliä oikeastaan pitäisi käyttää? Onko se väärin kun kirjaudutaan yhtenään sisään ja ulos? Pitäisikö olla aina kirjautuneena? Tuntuisi nurinkuriselta...

Android-puhelimessahan ollaan aina kirjautuneena, koko puhelimen käyttöiän, siis vuosiakin. Siinähän Googlen pitäisi määräajoin kehottaa vaihtamaan salasanan, kun se on jo niin vanha. Mutta eipä vaan...

Gmail sähköpostia käytän Thunderbirdillä. Se on hyvin helppoa ja käytännöllistä, eikä tule niitä varmistuspyyntöjäkään. Ei sittenkään vaikka Thunderbird ja koko kone sammutetaan välillä. Ilmeisesti juuri siksi, kun uutta kirjautumista ei tarvitse tehdä. Ollaan tavallaan aina kirjautuneena, kuten puhelimellakin. Lieneekö turvallinenkaan...

Myös Android-televisio tarvitsee Googlen tilin. Ei sitäkään uudelleenkirjauduta aina kun töllö avataan, tai ehkä se osaa itse kirjautua taustalla. Ainakaan mitään varmistuskyselyä siihen ei tule. Ja senkin salasana pysyy saman koko käyttöiän. Uuden salasanan vaihtaminen televisioon on vaivalloista, tuskin sitä kukaan tekee...

Googlesta on kyllä sivukaupalla ohjeita, mutta en ole minäkään niistä koskaan tolkkua saanut.

Ja kyllä – käytän oletuksena DuckDukcGo hakukonetta – mutta sehän ei vaikuta mitään tähän po. asiaan.

DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 04.01.26 - klo:13.11 »
En minäkään ymmärrä, miten Googlen tiliä voi käyttää väärin, mutta kertokaa, miksi googlen gmail-tilini avautuu Windowsissa, mutta ei Ubuntussa, koska Windowsissa käyttämäni salasana ei toimi Ubuntussa. Käytän siis Thunderbirdia molemmissa järjestelmissä.
« Viimeksi muokattu: 04.01.26 - klo:13.15 kirjoittanut Pontus12 »

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 04.01.26 - klo:14.02 »
Jos sulla on noin paljon ongelmia Thunderbirdin kanssa, niin eikö se vain ole sama laittaa Gmailin linkki käytössäolevaan selaimeen ja käyttää sitä sieltä?

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #6 : 04.01.26 - klo:16.36 »
Lainaus
mutta kertokaa, miksi googlen gmail-tilini avautuu Windowsissa, mutta ei Ubuntussa

Kyllä varmasti avautuu kaikilla värkeillä vaikka kirjaston koneella tai puhelimen Androidilla. Se on se sama Googlen Gmail tili, jolla on käyttäjätunnus ja tunnussana. Älä tee sitä tilin perustamista uudelleen eri laitteille, yhteen kertaan vaan. Käytä vaikka sitä tiliä, joka on puhelimessa muutenkin. Niillä samoilla tunnuksilla vaan avaat tilisi nettiselaimessa Googlen sivulta kohdasta tunnistaudu ihan laitteesta ja käyttöjärjestelmästä riippumatta.

Thunderbirdillä voit käyttää Gmail sähköpostia vain siitä laitteesta, johon olet sen Thunderbirdin rakentanut. Minä asensin Xubuntu läppäriin Thunderbirdin ja konfiguroin siihen Gmail sähköpostini, joka oli yllättävän helppo toimitus, ja sitten vaan pikakäynnistyskuvakkeesta aina avaan postin. Se ei edes kysy tunnistautumista.

Jos olen vieraalla laitteella, vaikka kirjastossa, kirjaudun nettiselaimella Googlen sivulta omalle tililleni tunnuksella ja salasanalla.

DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.01.26 - klo:18.45 »
Yksi ehkä hieman helpottava:

Jos käytät selaimena Firefoxia, klikkaa selainikkunassa siihen kolmen päällekkäisen viivan "hampurilaiseen", valitse "Salasanat" ja katso, ettei sinulla ole sinne googlen palveluihin useampaa salasanaa. Vain yksihän niistä toimii (oikein ollessa pitäisi toimia), muut ovat turhia ja voivat hämätä, jos valitsetkin väärän salasanan, jolloin saat ilmoituksen ettei kelpaa.

Tämä siis jos sinulla on selaimessa salasanojen tallennus valittu käyttöön.