Siksi varmaan kannattaisisi uudelle tulokkaalle aina suositella ensin Ubuntua, johon hyvä tuki, suomenkielisyys yms. helpottavia tekijöitä. Ajan kanssa voi sitten tutkia tätä maailmaa takemmin.
Ei Ubuntussa minusta ole nykyään mitään muuta hyvää kuin yhteisö ja paljon heidän tukea. Toki kovin subjektiivinen aihe, mutta minusta Gnome on huonoin vaihtoehto Windowsista tulevalle. Itselläkin on enää yksi Kubuntu asennus. Itseä on alkanut ärsyttämään Ubuntun snappien pakkotuputtaminen. Miksi pakottaa käyttäjät immutable distron käyttäjäksi? Fedoralla ja openSUSE:lla kummallakin on oma jakelupaketti jos sellaista kaipaa. Ubuntu oli joskus loistava vaihtoehto yksinkertaisimman asennuksen takia. Mutta nyt kun Debian on ottanut ne suljetut laiteajurit jo asentimeen käyttöön ja itse asennin on vuosien mittaan selkeytynyt, niin en näe mitään järkevää Ubuntussa. Jokin aika sitten otin Fedoran ja KDE:n pitkästä aikaa kokeiluun, muuten ihan hemmetin hyvä KDE jakelu, niin yllätyin, että siinäkin oli asennin muuttunut todella selkeäksi.
Oikeastaan ehkä Linux Mint on minusta se kaikista paras suositus Linuxiin siirtyvälle. Ainoa pieni miinus itseltä tulee oletus X:stä, kun omissa setupeissa on tottunut Waylandin merkittävästi jouheampaan työpöytään, mutta tuokaan ei uskoakseni haittaa kuin murto-osaa käyttäjiä ja onpa oletuksena ainakin yhteensopiva monenlaiseen. Erityisesti jos tämä siirtyjä on käyttänyt esim. Windows seiskaa, siirtymä on minusta paljon helpompi. Cinnamonissa vain on toiminnallisuutta enemmän mitä Windowsissa, esim. suolat näkee tiedostoselaimella, tästä muuten kohta lisää, on eletukea yms.
KDE sitten jos haluaa vielä sitäkin enemmän muokattavuutta.
Gnome taas.. Vaikka kuinka yritän antaa sille aikaa ja nytkin kokeilin Gnome 48/49, niin siitä vain tulee sellainen "huono MacOS UI" klooni viba itselle. Ainoastaan läppärikäytössä annan pari pistettä touchpad eleiden aika hyvästä toteutuksesta, mutta siihen jää. Käytin muutaman päivän ja sitten satuin lataan tiedostoja ja ajattelin tsekata suolat ja ajattelin, että sehän pitää onnistua GUI:sta nykyään. No eipä tietenkään tunnu onnistuvan Gnomella. Sitten suunnaksi ne mikä se Gnomen tweak nyt onkaan, punainen valo muuten jo palaa kun tuollaista pitää edes alkaa harkita, no joka tapauksessa sinne ja sitten sain jotain yhteensopivuusongelmaan liittyvää ilmoitusta samantien. En oikeasti kyllä jaksanut taistella edes 10:tä minuuttia, koska tätä ihan samantapaista... Sanotaan nyt nätisti, "epämukavuutta" on tapahtunut minulle käytännössä aina, kun olen kokeillut Gnomea kolmosversion julkaisusta lähtien. Vuoden parin välein yrittänyt antaa sille mahdollisuuden, mutta ei. Ei pysty. Ihan järkyttävää kuraa se vain on vrt. sama mihin muuhun työpöytäympäristöön. Tuntuu suorastaan absurdilta, että miten edes voin törmätä aina Gnomen kanssa johonkin tällaiseen ja näin pitkän ajan. Monissa muissa työpöytäympäristöissä on jotain vähän epämukavaa, mutta Gnome, no se on Gnome isoine marginaaleineen ja erikoisuuksineen. Niin kuin jokin aika sitten oli vain se pieni pallukka Nautiluksessa kun kopioi tiedostoja. Oikeasti en edes tajunnut silloin ensin, että olin onnistuneesti aloittanut tiedostojen kopioinnin. Tuo jos joku on aika paha jos vuosikymmeniä tietokoneita käyttänyt menee halpaan UI:n kanssa.
Mutta onneksi noita vaihtoehtoja on, että ei ole pakotettu käyttämään jotain tiettyä. Näin monien käyttisten käyttäjänä, se on kyllä kovin virkistävä asia Linuxissa, että yleensä ei ole pakotettu käyttämään tiettyä. Voi vaikka käyttää vanhaa XFCE:tä tai MATEa. Tuota jälkimmäistä pitäisikin koeajella pitkästä aikaa. Se varmaan menisi ihan ok kun Gnome2:n oli minusta oikeasti todella mainio työpöytäympäristö. Uudistus meni aikoinaan minun silmissä kyllä niin metsään kuin mahdollista

Ubuntu, niin minä veikkaan, että he ovat seuraava Mandrake liikuillaan. Jäävät varmaan kyllä tuonne palvelinpuolelle, mutta työpöytäjakeluna uskoisin heidän katoavan seuraavan 10v sisään. Onhan tuo Mint jo hyvä esimerkki LMDE:n osalta. Varuillaan ollaan jo sielläkin Ubuntun suhteen, eikä mikään ihme kyllä Canonicalin häröilyjen takia.