No niin laitetaanpa nyt taas hiukan jarruja ja luetaan ne lähteet huolella
...
Kyseessä on ihan selkeästi se, että käyttäjät on voineet tehdä paikallistilin ja käyttää aktivoimatonta Windowsia maailman tappiin asti ja ovat hoksanneet, että se ei ole taloudellisesti oikein toimiva ratkaisu.
Jotenkin sitä olettaisi, että toimittajat lukisivat nuo lähteet ja kirjoittaisivat niin kuin asia on.
Mutta trendi on selkeästi luoda mekanismi, jolla koneen käyttöä voidaan etänä estää/rajoittaa. Sitten kun tällainen mekanismi on käytössä, niin vain taivas on rajana sen (väärin)käytölle. Kuukausimaksu ehkä ensimmäinen steppi.
Mutta mikä siinä nyt periaatteessa on väärin heidän estää kaupallisen softan käyttö ilmaiseksi? Sehän on lähellä piratismia. Nythän on päästy naurettavan helpolla kun minä olen ainakin useamman ostamani lisenssin nostanut 7 -> 8 -> 8.1 -> 10 ja nyt 11. Onhan toi nyt selvää, että ei tuo taloudellisesti kovin hyvä bisnes ole jos itse maksoin viimeksi lisenssistä 2010, yli 15v sitten.
Kuukausimaksu on käytännössä varma. Voi jo ihan oikeasti sanoa, että KAIKKI kaupalliset softat nykyään on kuukausi tai vuosimaksullisia. Ei kertamaksullisia softia ole enää kuin kourallinen. Työnantajani maksaa minun töissä käyttämissä softista kaikista vuosimaksua, kolmesta eri softasta. Siksi tuolla iloa ja riemua ketjuun kirjoitinkin, että kun kone oli menossa hävitykseen, niin sain sanottua IT-puolelle, että deaktivoikaa lisenssit kyseisestä koneesta, mutta rauta jää minulle kokeiltavaksi Linuxin kanssa työkäytössä.
Sitten mitä tulee kuukausimaksuun, niin takaan, että MS on tällä hetkellä äärimm'isen varovainen. He nimittäin muutama päivä sitten todennäköisesti tuhosivat Xbox divisioonan 23miljardin vuosi busineksen, joka noussut 16% vuosittain. Nimittäin nostivat kk-maksua joka markkina-alueelle 50% ja mm. itse ihan periaatteesta lopetin tilauksen heti. Vaan en ollutkaan ainoa, vaan web kihisee tällä hetkellä ja jossain väitettiin, että 50% käyttäjistä olisi tehnyt saman. Minä en kyllä usko että noin kova kato olisi käynyt, ei edes lähellekään noin lyhyessä ajassa. Mutta joillain markkina-alueilla olisi jo varmaan kalasteltu menetettyjä asiakkaita hinnan noston perumisella ja vielä pahempana. Ainakin yksi heidän tunnetuimmista isoista mediakannattajista on jo kirjoitellut ihan äärinegatiivisia kommentteja someen. Eli MS todellakin on nyt lirissä tuolla sektorilla ja ihan takuulla tapetilla ollut Windows kk-maksu on varmasti lukuisten kokousten aihe nyt ja varmasti pitkään tulevaisuudessa, mikä on tietysti meidän kuluttajien kannalta erittäin hyvä asia.
En oikein kyllä ymmärrä miksi lisenssimaksut on niin punainen vaate monille. Jostain syystä he kyllä monet maksavat jostain tiskarin etäkäytöistä tai auton ominaisuuksista maksua, mutta puhtaasti softatalot pitäisi toimia ilmaiseksi?