Mahdammeko puhua samasta asiasta? Latex on (tieteellisten/matemaattispainotteisten) dokumenttien taitto-ohjelma, jolla ei ole juurikaan tekemistä ohjelmoinnin kanssa. Itse ainakin haluaisin ohjelman olevan käytettävyydeltään esim. tuon LibreOfficen tasoa, jossa hiiri olennainen apuväline. Ei ole kyllä mielenkiintoa siirtyä tässä asiassa vain tekstipohjaiseen systeemiin.
Jollain tasolla tuota voi toki verrata esim. html-koodin kirjoittamiseen, jossa ohjelma osaa tarjota valikosta valmiita toimintoja.
Joo, kyllä minulle on tuttu LaTeX, mutta en ole sitä käyttänyt kuin kokeillakseni. Itse en kyllä haluaisi käyttää sitä samaan tapaan kuin LibreOfficea, mutta tapansa kullakin, ja ehkä oma tapani ei ole kovin sofistikoitunut.
Itse myös ottaisin sen käyttöön, mikäli kirjoittaisin 200+ sivuista dokumenttia, jolloin LaTeX:n edut tulevat esiin. Toistaiseksi ei ole ollut tarvetta kirjoittaa paljoa yli 100 sivuisia dokumentteja.
Kookkaissa dokumenteissa siitä on hyötyä, kun sillä pystyy pitämään muotoilut siistinä melko pienellä vaivalla.
Toi html:ään vertaaminen on siinäkin hyvä, että itse tykkään tehdä html:ää mieluummin tekstieditorilla kuin WYSIWYG-editorilla. Ehkä samasta syystä olen enemmän Backkärin kuin Frontin tekijä, jos pääsen valitsemaan kumpaa haluan tehdä.
Asiasta toiseen...
myös LibbreOfficeen saa LaTeX-muuntimen, mutta oletan, ettet sitäkään ole varsinaisesti hakemassa.
Yli 200 sivuisten toimistodokumenttien tekeminen ja muokkaaminen on tuskaa ... nm. 400-sivuista lisensiaattityötä siistinyt. (Sitä oli tehty kahdella eri Word-versiolla, jonka takia fontit olivat sekaisin. En tosin muista oliko siinä käytetty oikeaoppisesti tyylejä.)