Kirjoittaja Aihe: Kestävää mininäppistä etsitään  (Luettu 298 kertaa)

Seppo Jyrkinen

• Käyttäjä
    • Profiili
Kestävää mininäppistä etsitään
« : 19.09.25 - klo:15.52 »
Hakusessa on mininäppis, jonka näppäinten merkkaukset ovat kestävät. Minulla sormenpäät ovat ilmeisen karheat; vuosia sitten halvan Deltacon A ja S kirjaimissa esiintyi kulumajälkiä jo muutaman kuukauden käytön jälkeen. Muutoin saisi kyllä olla aivan tavallinen mekaaninen näppis. Teollisuusversioissa hintalappu tahtoo olla turhan suuri. - Onko suosituksia?

Snufkin

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Kestävää mininäppistä etsitään
« Vastaus #1 : 19.09.25 - klo:16.10 »
Mä olen ostellut kierrätysnäppiksiä aina kun vanha alkaa olemaan kulunut tai täynnä levänmuruja yms. moskaa. :) Kierrätyskeskuksista ja SPR:n Konteista saa 5-10€ varsin siistejä perus-usb-näppäimistöjä. 1-2v kestää aina yksi.
Xubuntu 22.04 LTS, Fujitsu Lifebook E754

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 19.09.25 - klo:16.51 »
Hakusessa on mininäppis, jonka näppäinten merkkaukset ovat kestävät. Minulla sormenpäät ovat ilmeisen karheat; vuosia sitten halvan Deltacon A ja S kirjaimissa esiintyi kulumajälkiä jo muutaman kuukauden käytön jälkeen. Muutoin saisi kyllä olla aivan tavallinen mekaaninen näppis. Teollisuusversioissa hintalappu tahtoo olla turhan suuri. - Onko suosituksia?

Ducky on laadukas ja näppäinhatut tarvittaessa vaihdettavissa. Löytyy Jimmsistä. Tosin en tiedä, onko sillä ”mininäppistä” haluamassasi mielessä, mutta ainakin 60/65 % kokoisia ja TenKeyLess-mallisia löytyy.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 12

raimo

• Käyttäjä
  • Manjaro
    • Profiili
« Vastaus #3 : 19.09.25 - klo:18.53 »
Raspberry Pi näppis?
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 19.09.25 - klo:19.29 »
Voisitko vähän tarkentaa, millaista mini-näppäimistöä olet hakemassa.

Minulle ensimmäisenä tulee mininäppiksestä mieleen käyttämäni NanoX pradige, joka on kaukosäätimen kokoinen mininäppis, mutta oletan sinun ajattelevan vähän isompaa.

Seppo Jyrkinen

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 19.09.25 - klo:20.09 »
Normaalit näppäimet, mutta enterin jälkeen oikea puoli pois. Eli 30cm leveä. Tuo Ducky kuulostaa hyvältä, koska nappäinhattujen vaihdolle olisi jossain vaiheessa tarvetta.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #6 : 19.09.25 - klo:22.33 »
Normaalit näppäimet, mutta enterin jälkeen oikea puoli pois.

Sitten kannattaa etsiä niitä 60- tai 65-prosenttisia. TenKeyLess (TKL) on muistaakseni 85-prosenttinen. Prosenttiluku siis kertoo vain, paljonko ”normaalista” PC-näppäimistöstä on näppäimiä jäljellä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 12