Kirjoittaja Aihe: En pääse kirjautumaan Wikipediaan  (Luettu 524 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
En pääse kirjautumaan Wikipediaan
« : 15.09.25 - klo:15.47 »
En pääse kirjautumaan Wikipediaan, vaikka olen käyttänyt tallentamiani salasanoja. Ne ovat aivan ilmeisesti vanhentuneet, mutta en löydä tiedoistani uudempia versioita. Sinänsä en tarvitse tai sanotaan tarvitsen suhteellisen harvoin Wikipediaa. Nyt en kuitenkaan pääse sinne tallentamillani tunnuksillani. Ikävintä on, että Wikipediassani on osittain väärää ja vanhentunutta tietoa, jonka korjaisin mielelläni.

Sivun nimitiedoissani on Jotaarka Pennanen, jolla nimellä olen julkaissut kaikki teokseni ja jota olen käyttänyt myös ohjatessani teatterissa ja elokuvassa. Se ei kuitenkaan ole ollut enää pitään aikaan virallinen nimeni, jota olen tietoisesti pitänyt osittain salassa roskapostin ja nettihyökkäysten varalta. Harmillista on vain se, että esim Wikipediassa on mm. nuorimman lapseni ammatti väärin, enkä pääse sitä korjaamaan. Hän on kylläkin myös viulisti, mutta pääammatti on kapellimestari. Omatkaan tietoni eivät ole aivan ajan tasalla.

Minä en pääse kirjautumaan Wikipediaan tallentamillani vanhoilla tunnuksilla. Olen hyvin saattanut itse muuttaa ne, vaikka en sitä muista. Voiko Wikipediaan kirjautumisen ongelma olla siinä, että virallinen sukunimi on väärin? Vai olenko vain hukannut oikea salasanan? Miten tässä olisi järkevintä toimia?

Jos syt ihmettelette, miksi kirjoitan näin Ubuntun keskustelupalstalla, niin se johtuu siitä, että täällä kirjoittavat ihmiset luultavasti osaisivat neuvoa minua parhaiten. Jos taas tämä kirjoitus ei kuulu tälle palstallle, pyydän anteeksi ja voin poistaa sen.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: En pääse kirjautumaan Wikipediaan
« Vastaus #1 : 15.09.25 - klo:16.21 »
Eikös Wikipediassakin ole mahdollisuus unohtuneen salasanan palautukseen? Jollei sekään tepsi, tunnus voi olla liitto lukittu, mitä tapahtuu ei syistä silloin tällöin; siinä tapauksessa ei oikein auta muu kuin etsiä joku riittävän ”korkea-arvoinen” Wikipedian toimittaja, joka pystyy tekemään asialle jotakin.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 12

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #2 : 15.09.25 - klo:17.13 »
Joo... kyllä on salasanan palautusnappi siellä kirjautumissivulla. Tai – ei se ole napin näköinen vaan sininen teksti "unohditko salasanansi" – se on linkki joka paluttaa salasanan.Tarvitaan vain sähköposti tai vastaava, johonka salasanan palautus tapahtuu. Se täytyy olla siellä omassa profiilissa tallessa sitä varten. Jos säjköpostiosoite on vanhentunut, tai ei ole enää käytössä niin ei voi mitään. On itse huolehdittava, että palautusosoite on tilillä ajan tasalla.

Wikipedian käyttäjätunnukset ja salasanat eivät mitenkään itsestään vahene.

Selaimen täytyy hyväksyä evästeet Wikipedian kohdalla. Jos näin ei ole saattaa kirjautuminen epäonnistua. Myös mainonnan esto saattaa estää kirjautumisen. Kaikissa selaimissa on nämä asetukset. Wikipedia ei käytä evästeitä, eikä mainontaa, joten ne estot voi huoletta poistaa.

On myös mahdollista, että sotkemisen takia on estetty jokin ip-alue kun yksittäisen ip:n esto ei ole tehonnut vaan häirikkö on vaihtanut ip-osoitettansa aina kun se estetään. Alueen mukana menee joksikin aikaa sitten joukko osoitteita estoon ja huonolla tuurilla olet siinä ryhmässä syyttä. Asia selviää kysymällä sitä Wikipedian moderoinnita kätevimmin kirjoittamalla kahvihuoneelle. Sinne ei ole pakko kirjautua.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Kahvihuone

Tarkoitat varmaan oman käyttäjäsivusi sisältöä, jossa olisi korjattavaa. Kun saat uuden salasanan niin asia hoituu kirjautumisen jälkeen menemällä käyttäjäsivullesi ja editoimalla sitä.

Sukulaisten tietoja ei ole hyvä pitää omalla käyttäjäsivulla, eikä se ole aivan sääntöjenkään mukaista. Jos luet sääntöjä niin huomaat, että käyttäjäsivu ei ole kotisivu.

Jos taas tarkoitat sukulaisen käyttäjäsivua, ei ole kohteliasta editoida toisen käyttäjäsivua vaan täytyy huomauttaa hänelle itselleen asiasta hänen käyttäjäsivunsa keskustelussa.

Suosittelen salasanojen ja käyttäjätunnusten hallintaan ja muistamiseen jotain luotettavaa sovellusta. Itse käytän KeePassXC salasanapankkia. Se osaa myös generoida uusia salasanoja, jotta voi niitä vaihtaa uusiin. Myös Wikipediaan on hyvä vaihtaa salasana silloin tällöin.

PS. Wikipedia artikkeli Jotaarka Pennanen on kyllä olemassa. Jos et yrityksistä huolimatta pääse sivulle niin voin editoida sitä kunhan kerrot mitä kohtaa muutetaan ja miten. Lapsia koskeva kappale on kylläkin lähteistämätön, lähde olisi hyvä olla.

« Viimeksi muokattu: 15.09.25 - klo:17.34 kirjoittanut Hajakenttä »
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #3 : 15.09.25 - klo:17.19 »
Tarkoitat varmaan oman käyttäjäsivusi sisältöä, jossa olisi korjattavaa.

En usko, että Pontus tarkoitti käyttäjäsivua vaan itsestään olevaa artikkelia. Tosin en tiedä, kuinka soveliasta on käydä muokkaamassa omaa sivuaan – homma saattaa turhan helposti luisua egobuustaukseksi! Ilmeiset virheet voi toki käydä ongelmitta paikkaamassa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3, NUC: Debian GNU/Linux 13;  pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 12

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 15.09.25 - klo:17.42 »
En usko, että Pontus tarkoitti käyttäjäsivua vaan itsestään olevaa artikkelia. Tosin en tiedä, kuinka soveliasta on käydä muokkaamassa omaa sivuaan – homma saattaa turhan helposti luisua egobuustaukseksi! Ilmeiset virheet voi toki käydä ongelmitta paikkaamassa.

Joo, englanninkielisessä Wikipediassa on tähän kirjoitettu säännötkin, koska houkutus muokata (tai luoda) itsestä kertovaa artikkelia on suuri, ja tietosanakirjan näkökulmasta tällainen on kyseenalaista toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 15.09.25 - klo:17.44 kirjoittanut nm »

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #5 : 15.09.25 - klo:19.18 »
Selviä virheitä voi kyllä korjata, kunhan vaan on lähde. Selvän lähteistämättömän virheen voi poistaa kuka vaan. Sekin lukee säännöissä.

Paransin lähteistystä ja lisäsin pari lähdettä ja lisäsin säveltäjän ja kapellimestarin, koska ne on lähteessä. Mitä vielä on väärin?

DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo