Kirjoittaja Aihe: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?  (Luettu 2536 kertaa)

chevy454

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« : 10.10.06 - klo:22.59 »
Moi!
Minulla on yhdessä ubuntu koneessa kaksi PIII prosessoria. Käyttääkö ubuntu niitä automaattisesti, vai pitääkö jotain tehdä?
Onko sellaista ohjelmaa, millä näkisin molempien prossien lämmöt ja tuulettimien nopeuden. (windowsissa käytin sisoftsandraa).

Terveisin chevy454

P.S. tietysti jotkut komennotkin käy millä pystyisi eri tiedot hankkimaan

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #1 : 10.10.06 - klo:23.01 »
Moi!
Minulla on yhdessä ubuntu koneessa kaksi PIII prosessoria. Käyttääkö ubuntu niitä automaattisesti, vai pitääkö jotain tehdä?
Onko sellaista ohjelmaa, millä näkisin molempien prossien lämmöt ja tuulettimien nopeuden. (windowsissa käytin sisoftsandraa).

Terveisin chevy454

P.S. tietysti jotkut komennotkin käy millä pystyisi eri tiedot hankkimaan


Pitää käyttää kerneliä, jossa on SMP tuki. Tällaisen saat käyttöön Dapperissa komentamalla terminaalissa:

sudo apt-get install linux-image-686


Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #2 : 10.10.06 - klo:23.04 »
Kerneli tuossa tulikin.
Lämmöt ja propellit saat selville sensors ohjelmalla, vaatinee hiukan konffausta, hakusanalla sensors löytää enemmän.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #3 : 11.10.06 - klo:20.25 »
Eikös tuossa linux imagen lopussa pitäisi olla vielä -smp ??? Mun mielestä kyllä, toihan ladannee pelkän 686 kernelin (P_II -) ilman dual  core/prossu -tukea.

T: Jallu59
Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #4 : 11.10.06 - klo:21.12 »
Eikös tuossa linux imagen lopussa pitäisi olla vielä -smp ??? Mun mielestä kyllä, toihan ladannee pelkän 686 kernelin (P_II -) ilman dual  core/prossu -tukea.

T: Jallu59
apt-cache search smp: tulee esim.
linux-image-2.6.15-23-686 - Linux kernel image for version 2.6.15 on PPro/Celeron/PII/PIII/PIV SMP/UP
Tuo on ihan se mikä linux-686:lla tulee.
Tosin linux-686 ja linux-686-smp paketit löytyvät molemmat, mikä on hiukka harhaanjohtavaa.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

chevy454

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #5 : 12.10.06 - klo:14.53 »
Moi,
meinaa noi työasiat häiritä tätä hyvää harrastusta. Sain pienen taistelun ja muutaman kahvipannullisen jälkeen ne molemmat cpu:t näkyviin. Homma meni alussa reisille..... Minulla oli vanhempi 5.10 versio, jonka olin päivittänyt 6.06 :en ja kun asensin sen kernelin(sudo apt-get install linux-image-686), niin ohjelma vaati koneen buuttausta. No töitä käskettyä... No X:ä ei latautunut no laitoin asetukset kuntoon-> homma ok. Vähän aikaa surffatessani huomasin, että kone jymähti. Mitkään minun osaamani temput eivät auttaneet. No buuttasin koneen reset napista. X:ä aukesi hienosti ja kun yritin kirjautua, niin näppiksestä oli muutamat merkit poissa pelistä. Eli  kirjautuminen ei onnistunut.  Olin kai jotain sössinyt asetuksissa.... Koneella ei ollut mitään tärkeitä tietoja, niin ajattelin asentaa koko ohjelman uudestaan. Nyt asensin suoraan tuoreen 6.06:n homma meni hienosti ja sitten, kun asensin sen dual cpu tuen, kas kummaa nyt se ei vaatinutkaan koneen buuttia. Vaan oli suoraan valmis cat /proc/cpuinfo komennolla näkyi nyt molemmat prossat. Tuli vain mieleen, että mitä eroa on 5.10 versiosta  päivitetyssä 6.06 ja sitten tuoreessa 6.06 versiossa. Ainakin toi cpu pakettin toiminta oli erilainen.

Terveisin chevy454

P.S ajattelin tästä pian lähteä kohti Kumpulaa....

jakeee

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #6 : 12.10.06 - klo:20.36 »
Jos tekee puhtaan asennuksen niin on lähes varmaa, että kaikki toimii moitteettomasti. Jos taas päivittää on vaara, että jotkin paketit ovat ristiriidassa keskenään ja tulee ongelmia. Lisäksi kaikkia uusia ohjelmia ei tule automaattisesti mukana, jos päivittää.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: dual PIII cpu toimiiko ubuntussa?
« Vastaus #7 : 12.10.06 - klo:22.22 »
Kaikki halutut ohjelmat tulee mukana kun on oikeat metapaketit toisin sanoen tässä olisi pitänyt asentaa paketti linux-686 linux-image-686:n sijaan. linux-686 olisi ollut riippuvainen 686 arkkitehtuurille käännetystä restricted-modules paketista ja näyttiksen ajurit olisivat toimineet. Jos OP asentaa tuon linux-686 paketin ja asentaa ajurit näytönohjaimelleen uudelleen (fglrx tai nvidia) niin homma pelaa kuten ennenkin. Kannattaa tietysti katsoa jos kansiosta /etc/X11/ löytyy tuo aikaisempi xorg.conf (muistaakseni dpkg-reconfigure tekee sen automaattisesti) ja palauttaa sen.
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.