Minulla on kone, johon olin aikeissa asentaa Ubuntun. Sitä ennen piti päivittää koneen UEFI-BIOS. Kone on Lenovon E-sarjan läppäri, ja niissähän ei voi firmistä päivittää fwupdmgr-komennolla. Latasin "BIOS Update (Bootable CD)" -binäärin Ventoy-tikulle, jolla olen ennenkin päivittänyt E-sarjan biosseja. Koska tikku oli ekaa kertaa kiinni juuri tässä koneessa, ja Secure Boot on käytössä, Ventoy pyysi poimimaan tikulta MOK-avaimen. Tökkäilin menua niin hajamielisesti, että vahingossa valitsin jonkun ihan muun tiedoston kuin piti. Siitä seurasi ongelmia, joista pääsin eteenpäin avaamalla BIOS-asetuksista kohdan Security / Secure Boot / Restore Factory Keys. Tällä keinolla saan koneen käynnistymään tikulta live-Ubuntuun ja asentamaan Ubuntun.
BIOS-päivitystä en vaan saa edelleenkään ajetuksi, se keskeytyy virheeseen kertomatta tarkemmin millaiseen. Kun menen takaisin BIOS-asetuksiin, huomaan että kohta (Security / Secure Boot /) Key Management ei avaudu, vaan jää jumiin, eikä edes hiiri ja näppäimistö toimi. Kun katkaisen virran, kone toimii taas. Käsittääkseni BIOS-päivityksen yritys ei ehtinyt siihen vaiheeseen, jossa varsinainen poltto tehdään; se jäi jumiin juuri ennen ennen polttoa.
BIOS pitäisi nyt saada poltetuksi koneeseen jotenkin pakolla, ikään kuin tehtaan keinoilla. Mutta miten?