Kirjoittaja Aihe: Reitittimen vaihdon jälkeen Samba-jako ei avaudu [Selvisi]  (Luettu 1938 kertaa)

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Jouduin siirtämään reittimeni ja sitä varten atkaisin ensin virran itse reitittimestä, sitten nyppäsin virtakaapelin irti. Kun siirron jälkeen kytkin virran, reititin ei enää herännyt. Lähdin paniikissa ostamaan uutta reititintä, ja tulin ostaneeksi kotikäyttöön tarkoitetun laitteen (TP-Link AX23). Kytkin laitteen käyttöön ja säilytin SSID:n ja salasanan kummallekin taajuudelle. Kaikki näytti toimivan kuten ennenkin, kunnes yritin kopioida tiedostoja Windows-koneelta Ubuntu-koneelle. Windows-kone ei saanutkaan yhteyttä Samba-jakoon, ja nyt en tiedä olisiko pitänyt olla tarkempi reititimen valinnassa vai täytyykö Windows-puolella tehdä jotain erityistä.

Reitittimen asetuksissa voi asettaa kiinteitä IP-osoitteita, ja erikseen voi estää laitteita näkemästä toisiaan, joten luulisi että koneet oletuksena näkevät toisensa, mutta yhteyttä ei saa edes suoraan paikallisella IP-osoitteella.

Mitä olen unohtanut?

Edit: Kiinteä IP-osoite on asetettu vain Ubuntu-koneelle. Ubuntu-koneen pingaus IP-osoitteella onnistuu Windows-koneelta, mutta toisin päin ei onnistu. Pingin onnistumisesta huolimatta Windowsin File Explorer ei löydä Ubuntu-koneen Samba-jakoa edes IP-osoitteella.
« Viimeksi muokattu: 28.05.25 - klo:15.39 kirjoittanut AimoE »

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Reitittimen vaihdon jälkeen Samba-jako ei avaudu
« Vastaus #1 : 21.05.25 - klo:18.11 »
Olen nyt yrittänyt vaikka mitä, mutta ei vaan valkene. PowerShell-ikkunassa saan virheilmoituksen
Koodia: [Valitse]
Järjestelmävirhe 67.

Verkkonimeä ei löydy.

En keksi mitään, mikä pitäisi korjata sen enempää Windows-koneella kuin Ubuntu-koneellakaan, koska jako toimi ihan hyvin ennen reitittimen vaihtumista. Viimeksi kun konffasin Sambaa, taistelin sen kanssa kunnes selvisi, että Ubuntu-koneelle piti asentaa Web Service Discovery host daemon. Mutta nythän se on jo paikallaan, käy ja kukkuu. Mitä ihmettä tässä vielä voisi puuttua?

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 21.05.25 - klo:19.26 »
En keksi mitään, mikä pitäisi korjata sen enempää Windows-koneella kuin Ubuntu-koneellakaan, koska jako toimi ihan hyvin ennen reitittimen vaihtumista. Viimeksi kun konffasin Sambaa,

Sambasta en ole koskaan paljoa ymmärtänyt, mitä nyt olen sen joskus saanut toimimaan Ubuntussani ja siinä se toimii edelleen. Uudestaan en varmaan sitä enää osaisi konffata.

Kelpaisiko vaihtoehtoinen toteutus? Olen hyväksi ja erittäin toimivaksi ratkaisuksi tiedonsiirtoon koneiden välillä havainnut sshfs:n. Se on helppo konffata ja toimii kuin junan vessa. Voit sillä mäpätä minkä tahansa toisen koneen hakemiston tämän koneen johonkin hakemistoon. Iisiä.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 21.05.25 - klo:19.49 »
Voisi sitä kokeilla. Voiko Ubuntu-koneen sammuttaa ilman, että Windows-koneelle tulee ongelmia, vai pitääkö liitos ensin irrottaa?

Edit: Perusongelma kuitenkin on se, ettei Windows-koneelta saa yhteyttä toiseen koneeseen samassa lähiverkossa. Luultavasti sshfs:n kanssa on ihan sama ongelma. Eli perusongelma pitäisi ratkaista ensin.
« Viimeksi muokattu: 21.05.25 - klo:19.51 kirjoittanut AimoE »

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 21.05.25 - klo:23.04 »
Voisi sitä kokeilla. Voiko Ubuntu-koneen sammuttaa ilman, että Windows-koneelle tulee ongelmia, vai pitääkö liitos ensin irrottaa?

Edit: Perusongelma kuitenkin on se, ettei Windows-koneelta saa yhteyttä toiseen koneeseen samassa lähiverkossa.

Näkyvätkö koneesi verkossa?

nmap 192.168.1.0/24
Jos näkyvät, niin sitten vaan esimerkiksi

sshfs ari@192.168.1.101: ~/foo
Liitos pitää irrottaa ennen toisen koneen sammuttamista

fusermount -u ~/foo
Näillä ainakin täällä mennään...
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 21.05.25 - klo:23.16 »
Jos Windows ei löydä samba verkkoa, niin muista laittaa verkon tila "kotiverkoksi/luotetuksi" mikä se nyt tarkalleen olikaan. Kirjoitan nyt W11:lla, mutta jos kirjoitan käynnistysvalikkoon "ver", niin tulee "tarkastele verkon tietokoneita ja laitteita". Heti kun valitsen sen, niin explorer avautuu verkkovälilehdelle ja menen uuteen verkkoon jos siis olen uudessa verkossa, niin kone kertoo heti jotain tyyliin "verkon etsiminen ja tiedostojen jakaminen on pois käytöstä ja siihen kun painaa, niin saa isommilla tunnuksilla kytkettyä sen päälle.

Muista, että vaikka olet konffannut salasanat ja verkonnimet identtiseksi, niin tietysti käyttöjärjestelmät käsittelee tuon "uuden vanhan verkon" täysin uudeksi järjestelmän oletusasetuksilla. Pätee ihan kaikkiin käyttiksiin. Pitäisi ainakin päteä, koska verkkolaitteen tiedot on muuttuneet.
« Viimeksi muokattu: 21.05.25 - klo:23.18 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 22.05.25 - klo:07.33 »
Jos Windows ei löydä samba verkkoa, niin muista laittaa verkon tila "kotiverkoksi/luotetuksi" mikä se nyt tarkalleen olikaan.

Se on "Yksityinen verkko". Olin jo asettanut sen. Samoin olin asetuksissa kohdassa "Jakamisen lisäasetukset" sallinut kaiken mahdollisen, vaikka Windows-kone ei itse jaa mitään.

Kirjoitan nyt W11:lla, mutta jos kirjoitan käynnistysvalikkoon "ver", niin tulee "tarkastele verkon tietokoneita ja laitteita". Heti kun valitsen sen, niin explorer avautuu verkkovälilehdelle ja menen uuteen verkkoon jos siis olen uudessa verkossa, niin kone kertoo heti jotain tyyliin "verkon etsiminen ja tiedostojen jakaminen on pois käytöstä ja siihen kun painaa, niin saa isommilla tunnuksilla kytkettyä sen päälle.

Aiemmin Explorer ei näyttänyt mitään kohdassa Verkko, mutta tänään sielllä oli tuo kertomasi, ja kun täppäsin sitä, näkyviin tuli Windows-kone itse, reititin ja joku muu laite, joka pian hävisi näkyvistä. Varmaankin se on taloyhtiön valokuitumodeemi.

Muutos eiliseen saattaa johtua siitä, että eilen en vielä ottanut käyttöön reitittimen tarjoamaa kaistojen yhdistämistä, tänään otin. Se tarkoittaa, että tarvitsen vain yhden SSID:n ja salasanan, kun annan reitittimen arpoa käytetäänkö 2,4FHZ vai 5GHZ kaistaa. Käyttöönotto vaati, että määrittelin verkon uudelleen niillä laitteilla, joilla olin aiemmin käyttänyt 5GHz:n kaistaa.

Muista, että vaikka olet konffannut salasanat ja verkonnimet identtiseksi, niin tietysti käyttöjärjestelmät käsittelee tuon "uuden vanhan verkon" täysin uudeksi järjestelmän oletusasetuksilla. Pätee ihan kaikkiin käyttiksiin. Pitäisi ainakin päteä, koska verkkolaitteen tiedot on muuttuneet.

Kun yritän nslookupilla etsiä koneita, ne eivät löydä edes itseään.

Edit: nslookupin tulostus päättyy Windows-koneella ilmoitukseen "Non-existent domain" ja Ubuntu-koneella vastaavasti "NXDOMAIN".
« Viimeksi muokattu: 22.05.25 - klo:07.42 kirjoittanut AimoE »

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 22.05.25 - klo:07.45 »
Edit: nslookupin tulostus päättyy Windows-koneella ilmoitukseen "Non-existent domain" ja Ubuntu-koneella vastaavasti "NXDOMAIN".

Se tarkoittaa, että lähiverkon DNS ei toimi. Oletko ottanut DNS-palvelun käyttöön modeemissa ja asettanut sinne koneille nimet?

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 22.05.25 - klo:07.53 »
Se tarkoittaa, että lähiverkon DNS ei toimi. Oletko ottanut DNS-palvelun käyttöön modeemissa ja asettanut sinne koneille nimet?

Tietenkin. Tai siiis olen tarkistanut että reititin on automaattisesti hakenut DNS-palvelimen ja toisenkin varalle. https://whois.domaintools.com/ vahvistaa että ne ovat kumpikin Telian palvelimia; taloyhtiössä on Telian valokuitu. (Telian tukisivuilla ei enää kerrota pavelimien IP-osoitteita; ne saa soittamalla maksulliseen numeroon.)

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #9 : 22.05.25 - klo:08.31 »

Tietenkin. Tai siiis olen tarkistanut että reititin on automaattisesti hakenut DNS-palvelimen ja toisenkin varalle. https://whois.domaintools.com/ vahvistaa että ne ovat kumpikin Telian palvelimia; taloyhtiössä on Telian valokuitu. (Telian tukisivuilla ei enää kerrota pavelimien IP-osoitteita; ne saa soittamalla maksulliseen numeroon.)

Mutta jos käytät itse keksittyjä koneiden nimiä lähiverkossa, ne pitäisi erikseen konfiguroida DNS:ään. Vai mitä nimeä yritit selvittää nslookupilla?

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 22.05.25 - klo:08.42 »
Mutta jos käytät itse keksittyjä koneiden nimiä lähiverkossa, ne pitäisi erikseen konfiguroida DNS:ään. Vai mitä nimeä yritit selvittää nslookupilla?

Kun avaan reitittimen hallintasivun, se näyttää kaikki laitteet paitsi tulostin puuttuu. Laitteista näytetään MAC-osoite, laitteen itse ilmoittama nimi ja reitittimen antama paikallinen IP-osoite. Kun lisäsin DHCP-asetuksiin kiinteän osoitteen Ubuntu-koneelle, laite tarjosi napin, jolla tiedot täytettiin automaattisesti.

Vaikka reititin ei näytä tulostinta, onnistuin lisäämään sen Windows-koneelle, koska siinä on WiFi-Direct (eli laitteen oma WLAN-verkko?).

Reititin on kotikäyttöön tarkoitettu kuluttajatuote. Sen hallintasivulta löytyy keino manuaalisesti asettaa DNS-palvelin, mutta lähiverkon laitteiden tunnistukseen siinä on vain DHCP. Mutta ohjeen mukaan lähiverkon laitteet näkevät toisensa ellei sitä erikseen estetä.

Reitittimen tekniset tiedot: https://www.tp-link.com/en/support/download/archer-ax23/

Edit: Saan Windows-koneen jaot auki Ubuntu-koneella IP-osoitteen avulla. Määrittelin myös Windows-koneen IP-osoitteen kiinteäksi ja vasta sitten kokeilin yhteyttä siihen suuntaan, joten en tiedä auttoiko kiinteä osoite siihen. Yhteyttä Windows-koneelta Ubuntu-koneen Sambaan olen myöskin yrittänyt koko ajan IP-osoitteella, mutta yhteys ei vaan avaudu.
« Viimeksi muokattu: 22.05.25 - klo:09.15 kirjoittanut AimoE »

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #11 : 22.05.25 - klo:11.50 »
Sitten ihan sellainen perustason kysymys, oletko AIVAN varma, ettei vaikkapa Ubuntun palomuuri blokkaa yhteysyrityksiä? Mitä sen lokitiedot sanovat, jotainhan pitäisi näkyä jos kerran ip-osoitteella yrität Windows koneesta ja osoite on oikein?
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #12 : 22.05.25 - klo:13.47 »
Sitten ihan sellainen perustason kysymys, oletko AIVAN varma, ettei vaikkapa Ubuntun palomuuri blokkaa yhteysyrityksiä? Mitä sen lokitiedot sanovat, jotainhan pitäisi näkyä jos kerran ip-osoitteella yrität Windows koneesta ja osoite on oikein?

Windows-kone sai yhteyden Sambaan vanhalla reitittimellä, joten en ymmärrä miksi uusi reititin vaatisi uutta säätöä palomuuriin kummallakaan koneella?

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 22.05.25 - klo:15.11 »
Windows-kone sai yhteyden Sambaan vanhalla reitittimellä, joten en ymmärrä miksi uusi reititin vaatisi uutta säätöä palomuuriin kummallakaan koneella?
Kyllä se ihan perusteltu kysymys minusta on. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin koneet käsittelee tuohon verkkoon yhdistämisen kuitenkin täysin uutena verkkona. Eli vanhoja yhdistämisasetuksia ei enää käytetä.

Olettaisin että tuo on NAT:n takana. Jos on, niin kokeile hetkellisesti poistaa palomuuri kokonaan käytöstä.

Wifi direct on niin eri asia, että sen toimivuus ei kerro oikein mitään.

Työryhmää ei varmaankaan ole vahingossakaan vaihdettu? Ihan varmistuksena.
« Viimeksi muokattu: 22.05.25 - klo:15.14 kirjoittanut qwertyy »

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 22.05.25 - klo:16.31 »
Tulostimeen sain yhteyden käyttämällä LAN-kaapelia siihen, että vaihdoin tulostimen hallintasivulla WLAN-asetukset (SSID jne.)

Olen nyt asettanut (sekä LAN että WLAN-verkon) IP:n kiinteäksi tulostimelle, Windows-koneella ja Ubuntu-koneelle.

Saan yhteyden tulostimeen kummaltakin koneelta (no, Ubuntu-koneella ainakin Wi-Fi Directillä, hplip on vielä hakusessa). Ubuntu-koneelta saan yhteyden Windows-jakoihin. Puuttuu enää että saisin Windows-koneelta Samban rumbaamaan.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 22.05.25 - klo:16.47 »

Kyllä tässä on useamman kerran käynyt niin, että kun reitittimeen on asetettu uudelleen samat SSID:t ja salasanat, niin muut laitteen on saaneet yhteyden. Siis reitittimeen, ei völttämättä toisiinsa.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #16 : 22.05.25 - klo:16.50 »

Vanhalla reitittimellä nslookup ei ensin löytänyt mitään paikallista, mutta kun lisäsin toiseksi parametriksi reitittimen IP-osoitteen, niin paikallisia nimiä alkoi löytyä. Tämän uuden reitittimen kanssa se ei auta.

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #17 : 22.05.25 - klo:20.10 »
Kattoitko kumminkin varmuuden vuoksi mitä Ubuntun palomuurilogit sanovat, jos siellä on paljon blokattuja yrityksiä windows koneesi ip:stä niin se VOI olla syypää. En sano että on, mutta näissä vianhauissa on hyvä käydä asioita järjestelmällisesti läpi.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #18 : 23.05.25 - klo:00.11 »

Kyllä tässä on useamman kerran käynyt niin, että kun reitittimeen on asetettu uudelleen samat SSID:t ja salasanat, niin muut laitteen on saaneet yhteyden. Siis reitittimeen, ei völttämättä toisiinsa.
No sittenhän se on sattumaa vain, että ei enää toimi ;)

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #19 : 23.05.25 - klo:07.25 »
Kattoitko kumminkin varmuuden vuoksi mitä Ubuntun palomuurilogit sanovat, jos siellä on paljon blokattuja yrityksiä windows koneesi ip:stä niin se VOI olla syypää. En sano että on, mutta näissä vianhauissa on hyvä käydä asioita järjestelmällisesti läpi.

Okei, sano sitten mitä portteja vielä pitäisi avata niiden lisäksi jotka on jo ennestään auki? Olen jo kokeillut sitäkin, että otin (Ubuntu-koneen) palomuurin kokonaan pois käytöstä, eikä sekään auttanut. Onko Wndows-koneen palomuurissa joku portti jota uusi reititin voisi tarvita vaikka vanha ei tarvinnut? Kerro jos kerran tiedät.