Kirjoittaja Aihe: Reitittimen vaihdon jälkeen Samba-jako ei avaudu [Selvisi]  (Luettu 2006 kertaa)

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: Reitittimen vaihdon jälkeen Samba-jako ei avaudu
« Vastaus #20 : 23.05.25 - klo:15.27 »
Tuo vastaa nyt ainakin siihen, että Ubuntu ei sitä yhteyttä aktiivisesti blokkaa. Ja ilmeisesti Windows puoli tosiaan toimii?

Siinä kohtaa jää syylliseksi reititin ja jokin sen asetuksista.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #21 : 23.05.25 - klo:17.45 »
Olen nyt konffannut yhteyden toimimaan Windows-jaon kautta, joten tämän selvittely jää toistaiseksi.

Olen välttänyt Windows-jakoa, koska Windows avaa liikaa hakemistoja jaettavaksi ihan vaan sillä että jakaminen ylipäätään sallitaan. Niitä voi ilmeisesti avaamisen jälkeen erikseen ruksia pois, mutta katsotaan nyt.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #22 : 23.05.25 - klo:21.47 »
Olen välttänyt Windows-jakoa, koska Windows avaa liikaa hakemistoja jaettavaksi ihan vaan sillä että jakaminen ylipäätään sallitaan. Niitä voi ilmeisesti avaamisen jälkeen erikseen ruksia pois, mutta katsotaan nyt.
???
Eihän se jaa kuin sen kohteen minkä laittaa jakoon? Tietysti jos koko kiintolevyn laittaa jakoon tms.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 24.05.25 - klo:18.53 »
???
Eihän se jaa kuin sen kohteen minkä laittaa jakoon? Tietysti jos koko kiintolevyn laittaa jakoon tms.

Noin minäkin luulln, mutta jos alkutila on se, että jakaminen ei ole sallittu (Asetukset > Verkko ja Internet > Verkon lisäasetukset > Jakamisen lisäasetukset, ykityisen verkon kohta "Tiedostojen ja tulostimien jakaminen" ja kaikkia verkkoja koskeva "Julkinen-kansion jakaminen"), ja jos tässä alkutilassa asetan jaetuksi kotihakemistosta yksittäisen hakemiston, niin sen seurauksena yhtäkkiä koko C:\Users on jaettu, ja kun Ubuntu-koneelta avaan yhteyden siihen alikansioon, niin pääsen käsiksi koko C:\Users-polkuun Windows-tunnukseni oikeuksilla.

Ilmeisesti tuo "jakaminen sallittu" tarkoittaa, että koneen muillakin mahdollisilla käyttäjillä olisi oikeus jakaa kansioita, koska sen estäminen ei estä minua itseäni jakamasta kansioita.

Minulla on Windows 11, päivitin aika hiljattain. Olen nyt poistanut jakamisen C:\Users-juurelta muutamaan eri kertaan, ja aina lopputulos on sama.

Ehkä pitäisi luoda eri käyttäjätunnus pelkkää jakamista varten, mutta kun haluan jakaa kansioita omasta kotihakemistostani, niin se tuntuu turhan monimutkaiselta.
« Viimeksi muokattu: 24.05.25 - klo:18.56 kirjoittanut AimoE »

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 24.05.25 - klo:19.37 »
En tarvinnut ylimääräistä käyttäjätunnusta, vaan tarvitsin erillisen hakemiston. Lisäsin C-levyn jureen hakemiston, asetin sen jaetuksi itselleni (WIndows-tunnukselleni), ja sain sitten avatuksi sen Ubuntulta ilman, että näen mitään ylimääräistä. Joudun nytten sitten siirtämään sinne sellaisiakin juttuja, joiden pitäisi olla kotihakemistossa. Oneksi niitä juttuja on aika vähän.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 28.05.25 - klo:13.36 »
Kattoitko kumminkin varmuuden vuoksi mitä Ubuntun palomuurilogit sanovat, jos siellä on paljon blokattuja yrityksiä windows koneesi ip:stä niin se VOI olla syypää. En sano että on, mutta näissä vianhauissa on hyvä käydä asioita järjestelmällisesti läpi.

Vaikka aiemmin poistin palomuurin käytöstä ja totesin, ettei Samba avaudu, niin vilkaisin nyt kuitenkin palomuurin lokia. Kun yritän Samban avaamista Windows-koneella, lokiin tulee ensin neljä yritystä UDP-portista 443 ja sitten viisi yritystä TCP-portista 80. Mitä tämä kertoo, mistä jatkan jahtaamista?

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #26 : 28.05.25 - klo:14.47 »
Ubuntu-koneella suoritettuna tuo
näyttää reitittimen:

Koodia: [Valitse]
PORT     STATE SERVICE
53/tcp   open  domain
80/tcp   open  http
443/tcp  open  https
1900/tcp open  upnp

ja Ubuntu-koneen:

PORT    STATE SERVICE
139/tcp open  netbios-ssn
445/tcp open  microsoft-ds
631/tcp open  ipp

mutta Windows-konetta nmap ei näytä.
[Ubuntu-koneella on kylläkin enemmän portteja auki Samba-yhteyttä varten (Samba-portit 137,138/udp ja WSD-portit 3702,5357,5358), mutta oleellista on se, että vaikka otan palomuurin pois käytöstä, yhteys ei synny.]

Kun lisään Win-koneen IP-osoitteen parametriksi, nmap antaa vinkin "Note: Host seems down. If it is really up, but blocking our ping probes, try -Pn".

Vinkin avulla nmap näyttää tietoja Windows-koneestakin:

PORT     STATE SERVICE
135/tcp  open  msrpc
139/tcp  open  netbios-ssn
445/tcp  open  microsoft-ds
2869/tcp open  icslap
5357/tcp open  wsdapi

Yritin etsiä Windowsin palomuurista porttia, joka ei ole auki ja joka voisi liittyä tähän, mutta löysin vain SMB Direct-ominaisuuteen (Samban yhteydessä puhutaan RDMA:sta) liittyvän portin. Avasin portin kokeeksi, mutta se ei auttanut. Eihän pelkkä portti riitä, kun SMB Direct on ominaisuus, joka täytyy erikseen ottaa käyttöön Windows-palvelimella; oletettavasti sama pätee Linuxin Samba-palvelimeen, enkä minä ole sellaisesta edes tiennyt tähän asti. Mahtaako olla edes toteutettu Sambaan vielä.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Reitittimen vaihdon jälkeen Samba-jako ei avaudu [Selvisi]
« Vastaus #27 : 28.05.25 - klo:15.45 »
Löytyipä selitys lopulta. Minulla oli tarkat muistiinpanot Samban ja wsdd:n asennuksesta, koska olen tehnyt ne ainakin kerran. Sitten jossain vaiheessa olen Ubuntun upgraden sijaan tehnyt ihan uuden asennuksen, ja konffannut Samban kuten ennenkin, mutta unohtanut wsdd:n. Windows ei huomannut mitään, koska Ubuntu-koneen IP oli kiinteästi asennettuna vanhaan reititimeen, ja asettelin uudenkin Ubuntun Samban tasan samalla tavalla kuin ennenkin.

Nyt kun reititin vaihtui, vaihtui myös Ubuntu-koneen IP-osoite, ja yhtäkkiä WSD (Web Services for Devices) olikin tarpeen, vaan eipä ollut asennettuna.

puh ja pöh.