Kirjoittaja Aihe: Koneen käynnistymisen logi ?  (Luettu 863 kertaa)

rotop

• Käyttäjä
    • Profiili
Koneen käynnistymisen logi ?
« : 24.04.25 - klo:08.48 »
En mielestäni ollut painanut konettani päälle, meillä on 4 kissaa ja läppärissä on käynnistysnappi suoraan oikeassa yläkulmassa.
Ei ole ensimmäinen kerta että koneeni on päällä aamusta.
Onko ubuntussa Käynnistys logia milloin kone on lähtenyt käyntiin ?

Mietin käynnistysnapin vaihtoa jopa eri näppäimille tai juotan johdot ja laitan napin koneen kylkeen kiinni. 

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Koneen käynnistymisen logi ?
« Vastaus #1 : 24.04.25 - klo:16.18 »
Näin:

Koodia: [Valitse]
journalctl --list-boots
Mutta sitten: Minulla on pöytäkoneessä (itse kasattu) sellainen ominaisuus, että jos kone on lepotilassa, niin satunnaisesti joka toinen joulu tms. se käynnistyy itsestään. Syytä en ole löytänyt ja kun se tapahtuu vain viikkojen välein, niin en ole ottanut painetta.

Sinulla ei varmaankaa ole em. kyse, mutta ajattelin kuitenkin mainita.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #2 : 24.04.25 - klo:16.32 »
Loki ei taida oletusarvoisesti oikein missään järjestelmässä olla pysyvä, mutta sen saa kyllä pysyväksi. (En tiedä *buntusta, mutta ainakaan käyttämissäni järjestelmissä ei ole oletusasennuksessa.)

/etc/systemd/journald.conf-tiedostoon pitää asettaa rivi:
Storage=persistent
Oletusarvo on ”storage=auto”, jos tuota riviä ei ole tai se on kommentoitu ulos.

Sitten käynnistetään kone uudelleen tai komennetaan:
sudo systemctl restart systemd-journald.service
pöytäkone 1, NUC, kannettavat 1–3: openSUSE Leap 15.6; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 24.04.25 - klo:16.56 »
Jos sen määrää pysyväksi, niin eikö lokit silloin kasva aikain saatossa "aivan mahottomiksi"?

Minulla on Debian ja näyttää olevan rivi SystemMaxUse=200M. En muista olenko itse määrittänyt tuon, mutta mahdollisesti.

Jtkone

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 24.04.25 - klo:16.59 »
Yksinkertaisin taitaa olla päätteessä
uptimeNäkee minuutin tarkkuudella kuinka pitkään kone on ollut päällä.
https://www.geeksforgeeks.org/linux-uptime-command-with-examples/

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #5 : 24.04.25 - klo:20.34 »
Jos sen määrää pysyväksi, niin eikö lokit silloin kasva aikain saatossa "aivan mahottomiksi"?

Riippuu varmaan, kauanko koneella käyttiksen yksittäinen asennus seisoo. Minulle joka tapauksessa versiopäivitys nollaa tilanteen parin–kolmen vuoden välein, ja levytila on yhä halpaa.
pöytäkone 1, NUC, kannettavat 1–3: openSUSE Leap 15.6; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #6 : 24.04.25 - klo:22.14 »

Tuo pysyvä tässä tarkoittaa sitä, että lokit säilyvät uudelleen käynnistyksen yli, eli toisin sanottuna kirjoitetaan levylle sen sijaan, että niitä säilytettäisiin keskusmuistissa olevassa tiedostojärjestelmässä. Kyse ei siis ole siitä saavatko lokit kasvaa rajatta, koska sitä rajoitetaan journalin asetuksissa erikseen. Vanhimpia lokeja poistetaan joka tapauksessa, jotta koko pysyy kohtuullisena.

Storage=auto tarkoittaa muuten sitä, että /var/log/journal-hakemiston olemassa olo määrää kirjoitetaanko journal levylle vai keskusmuistiin. Lisätietoja voi katsoa journald.conf-manuaalisivulta.
« Viimeksi muokattu: 24.04.25 - klo:22.17 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

igor_2

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 25.04.25 - klo:08.05 »
Ok.

Mulla on Debian ja siinä oletuksena tuo Storage=auto on kommentoitu pois, mutta ollee oletuksena auto, koska tapahtumia löytyy tammikuulta lähtien.

journalctl --disku-usage

antaa kooksi nyt 195.1M, eli alle sen 200M.

SuperOscar

• Käyttäjä
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #8 : 25.04.25 - klo:14.45 »
Mulla on Debian ja siinä oletuksena tuo Storage=auto on kommentoitu pois, mutta ollee oletuksena auto, koska tapahtumia löytyy tammikuulta lähtien.

En nyt juuri Debianista muista, vaikka sitäkin käytän, mutta ainakin openSUSEssa on tahtonut olla niin, ettei asetusta muuta "Storage=persistent” -muotoon, yhtään lokia aiemmista käynnistyksistä ei löydy, mikä ongelmanselvittelyssä on aika mahdotonta.

Mahdollisesti kyse on Tominin mainitsemasta jutusta: /var/log/journal puuttuu (eli asennus ei sitä oletusarvoisesti loisi).