Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Zen-selaimesta  (Luettu 131 kertaa)

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Kokemuksia Zen-selaimesta
« : 26.03.25 - klo:09.28 »
Toisessa säikeessä nostettiin esille tuoreehko Zen-selain, josta olin jo juttua nähnyt muuallakin. Asensin sen nyt itselleni kokeeksi Flatpakinä.

Ensikokemus on se, että jälleen kerran (!) selaimia uudistetaan yrittämällä karsia rönsyt ja keskittymällä oleelliseen. Kuten yllä mainitussa säikeessäkin totesin, näinhän Chromekin aloitti: pois turhat työkalurivit ja muu silmille hyppivä tilpehööri, keskiöön itse verkkosivu ja vain navigoinnissa tarpeellisimmat käyttöliittymäalkiot.

Flatpak-asennuksen takia en saanut kirjanmerkkejä ja muuta siirtymään toisista selaimista, koska hiekkalaatikostaan Zen ei niitä edes havainnut. Tämän voisi paikata kohtuuvaivalla tekemällä vientejä ja tuonteja, mutta katsotaan, onko tarpeen.

Käyttöliittymä tuntuu ainakin minulla pysyvän jääräpäisesti tummassa tilassa. Asetuksista en löydä edes asetusta, jolla sen muuttaisi. Katsellut sivut sen sijaan voi kyllä vaihtaa oletusarvoisesta tummasta vaaleaan näkymään.

Muuten ei toistaiseksi huomautettavaa, toimii.
pöytäkone 1, NUC, kannettava 1: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 2–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11