Kirjoittaja Aihe: Suositus Linux-distroksi  (Luettu 2932 kertaa)

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Suositus Linux-distroksi
« Vastaus #20 : 27.03.25 - klo:18.03 »
Nyt kun tässä parikin tuntia on ehtinyt tätä Mintiä tsekkailla, niin on tyylikäs ja muutaman essential homman sain toimimaan. Pelaamisen jääminen tuonne Winkkarin puolelle olisi ihan fine, mutta harmittaa tuo yksi musiikkiin liittyvä ohjelma, joka voi pakottaa vielä aika usein käynnistämään Windowsin. Mutta ehkä ajan kanssa sekin ratkeaa ja selvitys on käynnissä. Toivottavasti jatkossa on malttia opetella käyttämään vähän Linuxia ja tulee käytettyä Mintiä sen mukaisesti.
Jos on tehokas kone ja tosiaan sovellus, eikä peli, niin Virtualbox tms. voi olla jonkinlainen vaihtoehto jos koneessa on ruutia. Eli käyttää Windowsia suoraan Linuxin päällä. Ei ideaalisin ratkaisu ja joku wine/lutris jos saa toimiin on merkittävästi mukavampi vaihtoehto.

Tuo dualboot on vähän niin ja näin. Henk.kohtaisesti en pidä. Mieluummin käytän yhtä järjestelmää per kone. Tätä kirjoitan Windowsista, mutta toisella koneella on sitten pelkästään Linux. Eikun itse asiassa taitaa siellä toisella asemalla kummitella joku Windows asennus, jota ei ole käynnistetty varmaan vuosiin. Ei itsellä ainakaan kärsivällisyys oikein riitä uudelleenkäynnistelyihin.

raimo

• Käyttäjä
  • Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #21 : 28.03.25 - klo:01.23 »
Nyt kun tässä parikin tuntia on ehtinyt tätä Mintiä tsekkailla, niin on tyylikäs ja muutaman essential homman sain toimimaan. Pelaamisen jääminen tuonne Winkkarin puolelle olisi ihan fine, mutta harmittaa tuo yksi musiikkiin liittyvä ohjelma, joka voi pakottaa vielä aika usein käynnistämään Windowsin. Mutta ehkä ajan kanssa sekin ratkeaa ja selvitys on käynnissä. Toivottavasti jatkossa on malttia opetella käyttämään vähän Linuxia ja tulee käytettyä Mintiä sen mukaisesti.
Jos on tehokas kone ja tosiaan sovellus, eikä peli, niin Virtualbox tms. voi olla jonkinlainen vaihtoehto jos koneessa on ruutia. Eli käyttää Windowsia suoraan Linuxin päällä. Ei ideaalisin ratkaisu ja joku wine/lutris jos saa toimiin on merkittävästi mukavampi vaihtoehto.

Tuo dualboot on vähän niin ja näin. Henk.kohtaisesti en pidä. Mieluummin käytän yhtä järjestelmää per kone. Tätä kirjoitan Windowsista, mutta toisella koneella on sitten pelkästään Linux. Eikun itse asiassa taitaa siellä toisella asemalla kummitella joku Windows asennus, jota ei ole käynnistetty varmaan vuosiin. Ei itsellä ainakaan kärsivällisyys oikein riitä uudelleenkäynnistelyihin.

Minulla taas on sulassa sovussa Fedora, openSUSE ja Windows 11 Pro. En näe triplaboottia minään mörkönä, eniten käytän Susea ja sitten Windowsia. Fedora on lähinnä silmänlumeena, no pidän senkin päivittyneenä = vähintään kerran viikossa boottaan sinne ja ajan päivitykset. Gnome ei nyt oikein iske.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #22 : 28.03.25 - klo:09.23 »
Dualbootti ja joskus triplaboottikin minulla on ollut iät ja ajat. Pääsee käyttämään käyttiksiä tehokkaimmassa koneessa mitä itsellä on.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #23 : 28.03.25 - klo:09.27 »
Dualbootti ja joskus triplaboottikin minulla on ollut iät ja ajat. Pääsee käyttämään käyttiksiä tehokkaimmassa koneessa mitä itsellä on.
Tarvitsen navigaattorikortin päivitykseen Windowsia, ja se vie laihennettuna melko pienen tilan kiintolevyltä, joten olen välttynyt Winen säätämiseltä.

Ei sitä käytössä huomaa, kun kerran automaattisesti käynnistyy Ubuntuun.

Eesaurus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #24 : 28.03.25 - klo:10.35 »
Tarvitsen navigaattorikortin päivitykseen Windowsia, ja se vie laihennettuna melko pienen tilan kiintolevyltä, joten olen välttynyt Winen säätämiseltä.

Minulla on tuontyyppisiä juttuja varten Windows Virtualboxissa, hyvin toimii USB:t ja kaikki, kun laittaa asetukset kohdilleen. Aiemmin pidin Windowsia yhdellä kiintolevyistä, mutta se tuntui ylimitoitetulta yhden-kahden pikkujutun takia, kun mitään muuta käyttöä ei ollut.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #25 : 28.03.25 - klo:23.38 »

Minulla on tuontyyppisiä juttuja varten Windows Virtualboxissa, hyvin toimii USB:t ja kaikki, kun laittaa asetukset kohdilleen. Aiemmin pidin Windowsia yhdellä kiintolevyistä, mutta se tuntui ylimitoitetulta yhden-kahden pikkujutun takia, kun mitään muuta käyttöä ei ollut.
Täysin samaa mieltä. Pitää vain mielessä, että se ei hyvä ratkaisu todella raskaaseen käyttöön kuten vaikka pelaaminen. Mutta tavalliset ohjelmat toimii oikein kivasti, eikä tosiaan tarvi keskeyttää mitään sen takia.

Toki muitakin virtualisointivaihtoehtoja on olemassa. Itsellä pyörii 24/7 kotipalvelimella Proxmoxin päällä virtualisoitu Windows. Pystyy sitten ihan sama millä laitteella käyttään kyseistä asennusta. Tehoa tuolle ei ole paljoa kyllä annettu, mutta eipä sitä paljoa omassa käytössä tarvitsekaan. Toki pääsee tuohon Virtualbox versioonkin ulkopuolelta jos laittaa RDP:n päälle.