Kirjoittaja Aihe: Linux Mint 21.3 Cinamon juurijärjestelmässä lian vähän tilaa  (Luettu 3251 kertaa)

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli kone ilmoittaa, että / järjestelmässä on liian vähän tilaa. Miten? Onko liikaa ohjelmia vai mikä? Kun se ei valita, että kotikansiossa olisi liian vähän tilaa.

raimo

• Käyttäjä
  • Tumbleweed
    • Profiili

Tarkastellaan hieman tilannetta, olethan bootannu koneen?
Pääteeseen:
Koodia: [Valitse]
df -h
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kamara

• Käyttäjä
    • Profiili
Eli kone ilmoittaa, että / järjestelmässä on liian vähän tilaa. Miten? Onko liikaa ohjelmia vai mikä? Kun se ei valita, että kotikansiossa olisi liian vähän tilaa.

Todennäköisesti ohjelmia on liian paljon tai jokin ohjelma esim. lokitiedostoja täyttää jonkin ohjelma.

päätteellä:
df -h
Näyttää vähän suuntaa, että onko liikaa ohjelmia vai johtuuko se jonkin ohjleman liiallisesta tilan täyttämisestä.

Eli, jos juuriosio on suurempi kuin 45 Gt, niin luulen silloin syyllisen olevan ohjelmiston, joka täyttää /var-kansiota. Täyttä varmuutta ei silloinkaan siitä saada, mutta sen jälkeen voi katsella hakemistoja: Esim. /var/log-kansion tiedostot kannattaa tarkistaa, löytyykö sieltä useamman gigan kokoisia tiedostoja.

Edit - raimo kerkesi ensiksi, mutta minun oli vähän kattavampi, niin jätän tämän säikeen poistamatta.
« Viimeksi muokattu: 28.02.25 - klo:12.11 kirjoittanut kamara »

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Jos siellä on liian paljon vanhoja kerneleitä, niin seuraavalla komennolla niitä saa pois.

sudo apt autoremove
Kahvi on väkevin juomani

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Suorita komento
sudo -ib baobab ja odota kun baobab lukee levyn tietoja ennen kuin avaa tilanvarauksen jakaumanäkymän.

Minä olen saanut tuon ilmoituksen silloin, kun aamulla avaan läppärin ja Ubuntu tarkistaa onko päivityksiä tullut. Tila vapautuu kun tarkistus on tehty.

Toinen ahmatti on ollut Deja Dup; ainakin vielä Focal-versiossa Deja Dupia ei saanut ohjatuksi käyttämään jotain muuta kuin juuritiedostojärjestelmän /tmp-hakemistoa, jolloin varmistuksen aikana tuli tenkkapoo. Tilanvarauksen näki vain varmistuksen aikana. Kun varmistus oli keskeytetty, oli vaikea päätellä miksi tilaa muka ei ollut, kun sitä oli taas ihan riittävästi. Piti joko kasvattaa osiota (tai LVM-taltiota) tai harventaa varmistuksia, että sai varmistukset onnistumaan. Mikään symlink-temppu ei toiminut.

Edit: korjasin komennon (-ib sudon ja baobabin väliin).
« Viimeksi muokattu: 01.03.25 - klo:06.56 kirjoittanut AimoE »

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on pieni HP Stream, missä tuli juuri noita samoja ilmoituksia juuren muistitilan vähennyksestä. Olen täältä keskustelupalstalta saanut aikoinaan hyvän ohjeen, ja juuri suoritin sen eli
sudo apt-get autoremove   ja  enter
tämän jälkeen pitää kirjoittaa salasana ( ohjelma ei sitä kysy eikä salasanaa näy kun sen kirjoittaa si sitten enter)
Homma lähtee liikkeelle ja hetken kuluttua mulla ilmoitti, että vapautuu 2, 4 MT tilaa ja pitää hyväksy kysymys, että suoritetaanko se. Eli Kyllä.
Tämä on hyvä käsky ja kannattaa tehdä silloin tällöin.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili

Tarkastellaan hieman tilannetta, olethan bootannu koneen?
Pääteeseen:
df -h
Olen buutannut. Tässä tuon tulos

Tiedostojärjestelmä   Koko  Käyt Vapaa Käy% Liitospiste
tmpfs                 779M  1,9M  778M   1% /run
/dev/nvme0n1p5        119G  111G  2,0G  99% /
tmpfs                 3,9G  328K  3,9G   1% /dev/shm
tmpfs                 5,0M  4,0K  5,0M   1% /run/lock
/dev/nvme0n1p1         96M   37M   60M  39% /boot/efi
tmpfs                 779M   34M  746M   5% /run/user/1000
/home/harri/.Private  119G  111G  2,0G  99% /home/harri
/dev/sdb1             466G  101G  366G  22% /media/harri/Kurakorva
/dev/sda2             895G   53G  842G   6% /media/harri/Tein virheen

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Minulla on pieni HP Stream, missä tuli juuri noita samoja ilmoituksia juuren muistitilan vähennyksestä. Olen täältä keskustelupalstalta saanut aikoinaan hyvän ohjeen, ja juuri suoritin sen eli
sudo apt-get autoremove   ja  enter
tämän jälkeen pitää kirjoittaa salasana ( ohjelma ei sitä kysy eikä salasanaa näy kun sen kirjoittaa si sitten enter)
Homma lähtee liikkeelle ja hetken kuluttua mulla ilmoitti, että vapautuu 2, 4 MT tilaa ja pitää hyväksy kysymys, että suoritetaanko se. Eli Kyllä.
Tämä on hyvä käsky ja kannattaa tehdä silloin tällöin.

Tein tuon ja se kestikin vaikka kuinka kauan.

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Jos siellä on liian paljon vanhoja kerneleitä, niin seuraavalla komennolla niitä saa pois.

sudo apt autoremove

Juu tein

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
/dev/nvme0n1p5        119G  111G  2,0G  99% /

Tuossahan se oleellinen onkin: kaksi gigaa on taatusti liian vähän tyhjää tilaa juuriosiolle

Koska juuriosio sinänsä on iso ja kyseessä on Linux Mint, veikkaan, että Timeshiftin varmuuskopiot syövät nyt tilan.
pöytäkone 1, NUC, kannettava 1: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 2–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Kotihakemisto ei myöskään ole omalla osiollaan vaan tuolla juuriosiolla, eli omat tiedostot voivat täyttää sen.

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Oho, kiitos vinkistä. Pitää varmaan asentaa kaikki uusiksi ja tehdä oma osio Homelle.

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Oho, kiitos vinkistä. Pitää varmaan asentaa kaikki uusiksi ja tehdä oma osio Homelle.

Enpä tiedä, onko erillisestä home-osiosta kovin merkittävää etua muuten kuin ehkä tulevien uudelleenasennusten kannalta. Yhtälailla ne erilliset root- ja home-osiotkin voivat täyttyä.

raimo

• Käyttäjä
  • Tumbleweed
    • Profiili
Isompaa levyä peliin, katso Jimmistä PNY 1TB levy, maksaa jotain alle 75€ en nyt viitsi laittaa linkkiä ettei menen mainostamisen puolelle. Jimmsistä se kuitenkin löytyy ja on Teranen SSD. Minulla on noita PNY levyjä 240Gt parikin ja ei ole moitteen sanaa.
Nyt ihan lähiaikoina vaihdan ne 1Tt levyiksi.
Aaro Hellaakoski

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Tuo erillinen /home osio on hiukan makuasia. Itsellä on ollut lukuisia asennuksia ja vaikka olen tehnyt uudelleen asennuksia, niin eipä silti yleensä tule tehtyä erillistä osiota. Syy on oikeastaan se, että kun itse saatan laittaa hiukan fiiliksen mukaan työpöydän, niin tuntuu, että kyllä tuohon linuxin tapaankin tulee aika paljon turhaa "bloattia" ja mukavampi itselle ainakin vain kopioida kotikansion näkyvät kansiot sitten uuteen asennukseen.

Toki jos aina käyttää jotain vaikkapa Mint Cinammonia, niin sitten hiukan eri asia. Mutta silti varmaankin itse jyräisin jossain vaiheessa tuon home kansion sisällön kokonaan. Erityisesti jos tilasta on muutenkin puutetta.

AimoE

• Käyttäjä
    • Profiili
Minäkään en vie koko kotikansiota eri osiolle. Sen sijaan minulla on dataosio, jolla säilytän kaiken tärkeän. Näin sovellusten asetukset pysyvät kotihakemistossa, mutta data on muualla.

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitos kaikille. Tein tuon sudo apt-get autoremove ja sudo -ib baobab eikä nyt ole enään (vielä) valittanut tilanpuutteesta. Katsellaan mitä tekee. Tälläistä valitusta tilasta ei ole ennen tullut Ubuntussa ja monessa muussa versiossa vaikka on sama kone ja samat levyt, Mintti taitaa täytellä levyä.

Sähköisku

• Käyttäjä
    • Profiili
Päivityksiä tulee muuten ihan jonossa ja monta päivässä. Ihme juttu.

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Tälläistä valitusta tilasta ei ole ennen tullut Ubuntussa ja monessa muussa versiossa vaikka on sama kone ja samat levyt, Mintti taitaa täytellä levyä.

Juuri tuo vihjaa siihen, että kyse on Timeshiftistä eikä kotikansion tilankäytöstä. Se tekee kaiken aikaa varmuuskopioita rsyncillä ”selkäsi takana”.
pöytäkone 1, NUC, kannettava 1: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 2–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

raimo

• Käyttäjä
  • Tumbleweed
    • Profiili
Tälläistä valitusta tilasta ei ole ennen tullut Ubuntussa ja monessa muussa versiossa vaikka on sama kone ja samat levyt, Mintti taitaa täytellä levyä.

Juuri tuo vihjaa siihen, että kyse on Timeshiftistä eikä kotikansion tilankäytöstä. Se tekee kaiken aikaa varmuuskopioita rsyncillä ”selkäsi takana”.

Mitä järkeä on tehdä varmuuskopiota koti- tai juurihakemistoon, sehän häviää siinä samassa kun järjestelmä jumittaa. Ulkoiselle USB-asemalle ne pitää tehdä. Siinä mielessä kannattaa mokoma poistaa ja asentaa tilalle Deja-dup jolla kopio vaikka kerran viikossa siihen ulkoisen asemaan. Sekin osaa kopioida vain muuttuneet tiedostot. Eli home- ja dataosiot kannattaa kopioida turvaan, järjestelmän asentaa ilman mitään Timesiftejä tosta vaan ja sitten datojen ja homen palautus Deja-dupilla. UGH!

Mitä df -h sanoo nyt?
df -h
edit: Voi sen Deja-dupin laittaa vaikka kerran päivässä, minulla on niin. 6Tt asemia on kaksi toinen Windowsille, Fedoralle ja openSUSElle ja toinen asema  Manjarolle. Lisäksi kopioin varmuushakemistot "ristiin" USB-asemien välillä aika ajoin. Eli kaikki on tallessa 3 kertaan 2 niistä varmuuskopioita.
« Viimeksi muokattu: 02.03.25 - klo:20.51 kirjoittanut raimo »
Aaro Hellaakoski