Kirjoittaja Aihe: Miten saisi vanhan Ubuntu-koneen käynnistettyä ja pelastettua tiedot?  (Luettu 974 kertaa)

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Eräs ystäväni, jolle olin vuosia sitten suositellut Ubuntua ja myös asentanut sen hänelle, on nyt vaikeuksissa, kaikki hänen tietonsa ovat koneessa, joka ei enää suostunut käynnistymään. Hänen koneensa on nyt tilapäisesti minulla ja yritin käynnistää sen vanhalla usb-tikullani. Kone kysyi kuitenkin salasanaa. Pitääkö silloin kirjoittaa koneella aikanaan ollut salasana, vai laittaa uusi?

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
Koska kysymyksestä ei selviä mitä usb muistilla on, tulee mieleen muutama vaihtoehto:

1. USB muistilla on käyttöjärjestelmä. Sille annetaan sen salasana...

2. USB muistilla on asennusmedia ja se aloittaa asennuksen. Se ei kai ole tarkoitus...

3. Tietokone ei käynnisty USB muistilta lainkaan vaan tietokoneen sisältämä käyttöjärjestelmä käynnistyy ja kysyy salasanaa, sitä alkuperäistä, kuten pitääkin...

Koita käynnistää laite BootRepair muistilta tai levyltä. Jos ei ole, se on helppo tehdä. Sillä saat korjatuksi käynnistyksen ja myös tiedostot talteen ulkopuoliselle medialle.

https://sourceforge.net/projects/boot-repair-cd/
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Saako bootrepair diskin asennettua usb-tikulle? Jossain minulla sitäpaitsi pitäisi olla bootrepair-levy. Oikeastaan koneelta pitäisi saada vain Ubuntun kotihakemistoon tallennetut tiedostot, koska ystävälläni ei ole niistä varmuuskopioita.
Minä yritin sorkkia sitä, mutta ehkä vain sotkin enemmän. Windows toimii koneessa, mutta juuri Ubuntun puolelle tallennetut tiedostot ovat hänelle tärkeitä. Olen sikäli syyllinen sotkuun, että ehdotin hänelle Ubuntua, mutta e vieläkään ymmärrä, mitä järjestelmälle on tapahtunut. Ubuntu kyllä käynnistyi tikulta, mutta en uskaltanut asentaa sitä, jos menetän vaikka tietokoneen Ubuntulle tallennetut tiedostot.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Nyt pitäisi kyllä tietää, missä tilanteessa sitä salasanaa kysytään. Voistko ottaa kuvan salasanakysymysruudusta ja laittaa sen tänne?

Tulee myös mieleen, että käytössä on ollut levynsalaus. Silloin salasana täytyy tietää myös muistitikulta käytettäessä. Sen kiertäminen onkin sitten välillä vaikea ja mahdoton. (riippuu ihan käytetystä salasanasta)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei. Sain koneen kyllä käynnistettyä usb-tikulla, mutta en päässyt kotihakemiston alkuperäisiin tiedostoihin. Koska olen vain pitkäaikainen Ubuntu-käyttäjä ja kaiken lisäksi jo vanha mies, en ole neuvoista huolimatta päässyt koneen aikaisempiin tietoihin. Kyseisen Windows-Ubuntu- koneen haltija kertoi olevansa valmis maksamaan, jos vanhalla ubuntu-osiolla olevat tiedostot saadaan pelastetuksi. Koneen omistaja on helsinkiläinen ystäväni, ja minä taas tamperelainen.

Koska en tiedä enää Tampereella linux-koneita ymmärtäviä ihmisiä, päätin kysyä asiaa tällä palstalla, vaikka ymmärränkin, että se ei varsinaisesti kuulu Ubuntu Sumi palstan keskusteluihin. Windows siis toimii koneessa ja etenin usb-tikku asennuksessa niin pitkälle, että enää lupa asentamiseen puuttui. Mutta niilllä asetuksilla olisi ymmärtääkseni pyyhkiytyneet entiset  Ubuntun osiolla olevat tiedot pois.

Voisiko joku auttaa?

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
1. USB muistilla on käyttöjärjestelmä. Sille annetaan sen salasana...

Jos salasana ei ole tiedossa, tee uusi tikku...

2. USB muistilla on asennusmedia ja se aloittaa asennuksen. Se ei kai ole tarkoitus...

Ei asenneta mitään vaan ajetaan tikulta live-versiota linuxista. Mounttaat sillä sen koneen vanhan levyn näkyville, menet hakemistoon home/käyttäjä ja koppaat sieltä talteen (sille tikulle) ne tärkeät tiedostot.

3. Tietokone ei käynnisty USB muistilta lainkaan vaan tietokoneen sisältämä käyttöjärjestelmä käynnistyy ja kysyy salasanaa, sitä alkuperäistä, kuten pitääkin...

Koska pääset koneen näppäimistölle, niin tässä tapauksessa hakkeroidaan linuksin salasana netistä löytyvillä ohjeilla ja koneen linux käynnistetään uudella hakkeroidulla salasanalla.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
Jos koneessa on SSD kovalevy, niin sen saa helposti liitettyä massamuistina toimivaan koneeseen tuommoisella Sata > Usb adapterilla.

https://www.gigantti.fi/product/palvelut-ja-lisavarusteet/kaapelit-ja-liitettavyys/kaapelisovittimet/usb-30-sata-adapteri/55222

nm

• Käyttäjä
    • Profiili
Voisiko joku auttaa?

Vastaa Tomin kysymykseen: Ota puhelimen kameralla kuva koneen salasanakehotteesta, niin voidaan paremmin päätellä, onko levy salattu ja millä tavalla Ubuntu on rikki.

Mitään asennuksia ei nyt saa tehdä, mutta Ubuntun asennustikun voi kyllä käynnistää kokeilutilaan, jossa levyllä olevat osiot voi liittää ja tietoihin pääsee käsiksi. Salattujen osioiden liittäminen edellyttää kuitenkin oikeaa salasanaa.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Kiitos kaikille neuvoista. Oikeastaan minun olisi itsekin pitänyt älytä, mikä mättäsi. Etsimäni tiedostot olivat vain eri osiolla tai paremminkin ehkä levyllä. Kone oli minulle vieras, enkä siksi heti ymmärtänyt sitä. Haen huomenna kaupasta itselleni usb-levyn, johon kopioin kyseiset tiedostot.
Ajattelin voivani sen jälkeen asentaa koneeseen uudemman Ubuntun, kun kyeisistä tiedostoista on varmuuskopio. En minä vieläkään oikein ymmärrä kaikkea, mutta tiedostot avautuvat ja se on minulle nyt pääasia. Huomenna otan siis varmuuskopion ystäväni tiedostosta ja ajattelin asentaa Ubuntun uudelleen. Vai voiko tehdä vain korjausasennuksen, niin että se ei pyyhi kaikkia tiedostoja pois ubuntu-osiolta.? Joka tapauksessa ennen kuin teen mitään, otan varmuuskopion.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
Tuo vähän riippuu. Tietysti jos asemalla on ollut erillinen /home osio, niin sitten voi vain asentaa käyttöjärjestelmän uusiksi ja liittää vanhan /home osion asennuksen yhteydessä ja järjestelmä muistuttaa hyvin pitkälti alkuperäistä tilannetta. Tässä tietysti pitää tietää tarkalleen mitä tekee, ettei mene tuhoamaan vanhoja tiedostoja.

Mutta toisaalta. Jos asennus on kovin vanha ja jos käyttäjä ei ole ns. räätälöinyt asennusta isommin, niin itse ehkä tekisin puhtaan asennuksen ja kopioisin vain tiedostot takaisin kotikansioon.

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Joskus kannattaa ottaa työnalla olevan koneen levystä kloonaus toiselle levylle tai imageksi jonnekin jotta asiat voi palauttaa jos homma menee täysin pieleen (tai sitten käpistellä vain tätä levykuvaa jolloin alkuperäinen data on turvassa).

Ps.
Muistakaa ottaa ne backupit.

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
Tässä pari ajatusta:
- itselläni putosi pöydältä penkille ulkoinen kovalevy ja ei käynnistynyt enää sen jälkeen. Vein yhteen mikrojen huoltoliikkeeseen ja siellä saatiin levy toimimaan ja kopioitiin uudelle irtokovalevylle. Opetus: kannattaa viedä johonkin mikrohuoltoon ja siellä homma hoituu parhaiten eikä maksa paljoakaan
- jos koneessa on jo ubuntu versio x.x ja laittaa koneeseen usb-livetikun, sillä voi kokeilla uutta Ubuntua ( en uskalla sanoa, näkeekö tämä tilapäisasennettu Ubuntu sen vanhan Ubuntun koti-kansiota ( missä on käyttäjän data yleensä ), ilmeisesti ei näe. Jos lähtee asentamaan, ohjelma ilmoittaa, että se tuhoaa kaiken vanhan eli missään tapauksessa ei kannata lähteä asentamaan uutta Ubuntua ei edes vanhan rinnalle, koska se uusikaan asennus ei näe sitä vanhan Ubuntun kotia.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

pkill

• Käyttäjä
    • Profiili
Tässä pari ajatusta:
- itselläni putosi pöydältä penkille ulkoinen kovalevy ja ei käynnistynyt enää sen jälkeen. Vein yhteen mikrojen huoltoliikkeeseen ja siellä saatiin levy toimimaan ja kopioitiin uudelle irtokovalevylle. Opetus: kannattaa viedä johonkin mikrohuoltoon ja siellä homma hoituu parhaiten eikä maksa paljoakaan

Tietokonehuollot on nykyään aika harvassa ja monenlaista kusettajaa on liikkeellä. Isäukkokin ajatteli kerran olla omatoiminen ja oli läppärinsä kanssa mennyt tietokonehuoltoon, kun ei saanut sitä käyntiin. Ne oli hetken sitä räplännyt ja tuuminut ettei niin vanhalle koneelle mitään kannata enää tehdä ja olivat alkaneet uutta tarjoamaan. Oli sentään sen verran sillä jarruja ollut, ettei kauppoja tehnyt ja sitten vasta minulle soitti. Bios paristohan se vain oli loppunut ja asetukset nollaantunut. Euron viasta olisi helposti tullut satojen eurojen lasku tietämättömälle.

Äiti meinasi puhelinliittymän vaihtaa kun kaupan aulassa ollut kauppias oli kivenkovaa väittänyt, ettei sen nykyinen 4G liittymä riitä sille, vaan 5G on nykyään pakko olla, joka olisi maksanut enemmän, kuin sillä voimassa oleva liittymä. Onneksi tajusi senkin minulta kysyä ennenkuin meni vaihtamaan.

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
Onhan tuota itselläkin ollut noita negatiivisia kokemuksia esim. puhelinmyynnistä,kun eivät osanneet näyttää miten tehdään sähköinen puhelimen resetointi painamalla kahta painiketta tarpeeksi pitkään ja siksi vaimo osti uuden puhelimen. Resetoinnilla vanha lähti taas pelittämään ja sain yhden varapuhelimen.
Mutta lähetin Pontus 12:ta  yksityisviestin huollosta, mitä näyttää moni kehuvan ja minä myös, eli löytyy noita hyviäkin huoltokavereita.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Tässä pari ajatusta:

Tietokonehuollot on nykyään aika harvassa ja monenlaista kusettajaa on liikkeellä. Isäukkokin ajatteli kerran olla omatoiminen ja oli läppärinsä kanssa mennyt tietokonehuoltoon, kun ei saanut sitä käyntiin. Ne oli hetken sitä räplännyt ja tuuminut ettei niin vanhalle koneelle mitään kannata enää tehdä ja olivat alkaneet uutta tarjoamaan. Oli sentään sen verran sillä jarruja ollut, ettei kauppoja tehnyt ja sitten vasta minulle soitti. Bios paristohan se vain oli loppunut ja asetukset nollaantunut. Euron viasta olisi helposti tullut satojen eurojen lasku tietämättömälle.

Tämä on täyttä totta ja kaikenmaailman facebook ryhmissä yms. löytyy avuntarjoajia joihin en kauheasti luottaisi. Itse olen auttanut kysyjiä sopivaa hintaan (Yleensä ilmaiseksi jos homma ei ole ollut iso) vastaan jos olen osannut/pystynyt.
« Viimeksi muokattu: 07.02.25 - klo:05.37 kirjoittanut Whig »

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Sain käynnistettyä vanhan Ubuntu double boot koneen ja kopioitua sieltä hakemiston, jossa käyttäjä L piti tiedostojaan. Ne olivat aivan hyvässä kunnossa. Jouduin ostamaan ulkoisen kovalevyn (USB) ja kopioin tiedostot siihen. Nykyään kaikki on niin suojattua, että kun yritin kopioida tallentamani tiedostot ulkoiselta usb-levyltä, se ei onnistunut, koska järjestelmä oli ilmeisesti salanut ne. Tiedostoja oli vähän vajaa 3 gigaa ja levyn koko tera.

En siis saa levyä Ubuntussa edes auki. Windowsissa se ainakin viimeksi avautui, mutta tuntuu typerältä pitää vajaa 3:n gigan tiedostoja teran levyllä. Mitenkähän tällaisen pulman saisi ratkaistua.Ubuntu ei edessuostu avaamaan kyseistä usb-levyä, vaikka siinä olvat tiedostot oavat suurelta osin vanhan Ubuntun tiedostoja.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Äskeiseen vielä kuvakaapaus, jos onnistui. Kyllä se räpsähti, mutta ei antanut tehdä mitään ja katosi.

Pontus12

• Käyttäjä
    • Profiili
Vielä kovalevyongelmasta. "Väärä fs type" ilmoittaa Ubuntu. En tiedä mitä tehdä.

Whig

• Käyttäjä
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Sain käynnistettyä vanhan Ubuntu double boot koneen ja kopioitua sieltä hakemiston, jossa käyttäjä L piti tiedostojaan. Ne olivat aivan hyvässä kunnossa. Jouduin ostamaan ulkoisen kovalevyn (USB) ja kopioin tiedostot siihen. Nykyään kaikki on niin suojattua, että kun yritin kopioida tallentamani tiedostot ulkoiselta usb-levyltä, se ei onnistunut, koska järjestelmä oli ilmeisesti salanut ne. Tiedostoja oli vähän vajaa 3 gigaa ja levyn koko tera.

Saatko ne tiedostot kuitenkin näkyviin? Pystytkö avaamaan ne? Jos niin sitten etsisin ongelmaa siltä ulkoiselta USB-levyltä enkä tiedostojen suojauksista.
Olethan alustanut sen ulkoisen USB-levyn sellaiseen muotoon, että Linux koneesi ymmärtää sen päälle? Eli kokeile vaikka tehdä sille USB-levylle hakemisto ja kopioida/luoda sinne jotain tiedostoja.