Kirjoittaja Aihe: MITEN päivitän Ubuntu 22.04.5 LTS 64 bit käyttiksen???  (Luettu 242 kertaa)

villevaan

• Käyttäjä
    • Profiili
Hei! Olen pelkkä Linux/Ubuntun käyttäjä. En siis ymmärrä juuri paljoakaan itse käyttiksen sielunelämästä ja sen erikoisuuksista. Mutta olen jo 10 vuotta ollut erittäin tyytyväinen Linuxien käyttöön.  ;D Siis, niitä on yleensä ihan helppo käyttää ihan peruskäytössä, mitä tavan ihminen nyt tarvitsee... se siitä sandbäggingistä ja sitten asiaan:

Mulla on siis tässä HP ProBook 640 G1 (12 Gt RAMI) läppärissä otsikon mukainen Ubuntu 22.04.5 LTS 64 bit käyttis. Vaikka se siis on omien sanojensa mukaan pitemmän aikavälin käyttisversio (? onko) niin jotenkin tässä on hiipinyt mieleen jo muutamankin kerran vaadittuja päivityksiä tehdessä... että ehkä mun pitäs päivittää käyttis jollekin ihan uudelle tasolle. Noi peruspäivityksetkin kun on välillä tökkineet, joku SNAP juttu ei asennu tms. Tosin, niitä omia Asetuksista katsellessani huomaan että Perustava tietoturvatuki on tälle järjestelmätasolle aktiivinen vielä 1.6.2027 asti. Mitä se sitten tarkoittaakin. Päivityksiä tietenkin kone tekee alvariinsa. Mutta silti... kysymyksiä olisi kolme:
1. Onko minun syytä päivittää tämä käyttis vuoden 2025 aikana vai tuleeko ongelmia eteen jos en sitä tänä vuonna tee?
2. Jos mun olis syytä päivittää tämä OS asentamalla jonkun uuden version Ubuntusta, niin MINKÄ version mun olis syytä (ja helpointa) asentaa?? En ole tainnut koskaan asentaa uutta Linux-käyttistä vanhan päälle niin että siellä koneella olis jo kosolti kaikenlaista tauhkaa (tiedostoja, rakenteita, asetuksia) jonka pitäs siirtyä suht tuskattomasti seuraavalle käyttikselle.
3. Ei siis mitään hajua siitä miten tuon päivitysprosessin tekee ja onko se edes tällaiselle "vain käyttäjä" tasolle mahdollista? Window-puolella olen useamman OS-upgraden aikoinaan tehnyt. Osa meni hyvin ja sujuvasti. Osa ei. 

Jos joku PLEASE kertois rautalangasta mulle näihin jotain vastauksia niin hattu kourassa sanon jo etukäteen KIITOS!
Muistetaan vielä että olen eläkeikäistyyppi ja en ole edes keskitason Linux-osaaja. Ihan vaan käyttäjä.

villevaan

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: MITEN päivitän Ubuntu 22.04.5 LTS 64 bit käyttiksen???
« Vastaus #1 : 08.01.25 - klo:13.06 »
Sitten kuitenkin kirjoittaessani tätä varsinaista kysymystä unohdin kuitenkin yhden asian...

Nimittäin koko päivitysasia tuli myös mieleen jo aiemmin kun täällä näin sen mainostuksen että
UUSI Ubuntu on tullut! Ja sitä kehoitettiin sitten lataamaan (ja kai asentamaan) näin :"Lataa Ubuntu 24.04 LTS: https://ubuntu-fi.org/lataa-ubuntu/ ".

Siitäpä tuo kysely sitten täsä nousikin!

Tottakai osaan sentään ladata sen käyttiksen ja noudattaa ehkä näitä aika hyvännäköistä suomenkielistäkin ohjetta täällä : https://ubuntu-fi.org/lataa-ubuntu/  mutta ne mun alkuperäiset kyselyt ja niihin vastaus--- on se mitä tässä todella kaipaan!

T Ville

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 08.01.25 - klo:15.13 »
Tärkein homma päivityksissä on aina -> varmuuskopiot. Ota kopio tärkeistä tiedostoista, jotka haluat säilyttää, kuten kuvat, musiikit, asiakirjat, jne.
Kahvi on väkevin juomani

Eesaurus

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 08.01.25 - klo:15.38 »
Window-puolella olen useamman OS-upgraden aikoinaan tehnyt. Osa meni hyvin ja sujuvasti. Osa ei.

Noin se Linuxissakin menee, vaikka omalle kohdalle epäonnistumisia ei olekaan sattunut.

Mitään pakottavaa syytä ei ole 22.04:ää päivittää, mutta jos niin haluat tehdä, niin ilman muuta 24.04:ään, joka on se seuraava pitkän tuen versio.

MUOK: Itse olen versiopäivityksen tehnyt joka kerta päätteessä, mutta eiköhän se graafinen päivitystyökalukin ihan hyvin toimi. 
« Viimeksi muokattu: 08.01.25 - klo:15.42 kirjoittanut Eesaurus »

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 08.01.25 - klo:17.40 »
Kun ilmoitit olevasi "aivan tavallinen käyttäjä", niin sanoisin ja suosittelen, että älä päivitä uuteen Ubuntu 24.04 LTS versioon, koska nykyisellä Ubuntu 2022 versiollasi pärjäät vielä hyvin monta vuotta eteenpäin ( lähes kymmenen vuotta ). Olet oppinut sitä käyttämään ja se ilmeisesti toimii hyvin, niin miksi vaihtaisit?

Jos nyt kuitenkin sormia syyhyää päästä tutkimaan tuota uutta Ubuntu 24.04 versiota, niin voit tehdä tuolla nykyisellä versiollasi ns. Ubuntu 24.04 käynnistystikun (USB) ja kokeilla sitä tuolta tikulta, millä se käynnistyy ja toimii, tosin hitaasti. Kun sammutat koneen ja otat tikun pois , niin kone palaa vanhaan tuttuun 22.04 versioon.
Tai siitä tikulta asennat sen uuden Ubuntu 24.04:n koneeseesi ja asennusvaiheessa ohjelma tuteaa, että koneessasi on jo Ubuntu; " poistetaanko vanha Ubuntu vai asennetaanko rinnalle uusi". Kun valitset sen rinnalle asennettavan, niin silloin koneellasi on molemmat versiot käytettävissäsi ja koneen käynnistyksen yhteydessä valitset, kumpaa käytät.

Mutta vielä kerran, mitään syytä tässä vaiheessa ei ole vaihtaa uuteen versioon ns. tavallisen käyttäjän. Itselläni on normaalissa päivittäisessä käytössä koneella Ubuntu 20.02 ( eikä ole mitään tarvetta siirtyä uudempaan versioon ) ja sen rinnalla kokeilumielessä tuo uusi 24.04.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
« Vastaus #5 : 09.01.25 - klo:18.30 »
Täytyy myöntää että yhden serverin ylläpitäjänä kammoan ajatusta versiopäivityksestä. Ei muuten, mutta se hajottaa taatusti yhtä sun toista ja tuo kivaa painia, että saa kaiken pelaamaan....Ts. on toi juttu muillekin kuin "tavis"käyttäjille oma paininsa....
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.