Kirjoittaja Aihe: Asentuuko Ubuntu 24.04 Dellin Windows 11 läppäriin vaivattomasti?  (Luettu 369 kertaa)

regman

• Käyttäjä
    • Profiili
Hyvää joulupäivää lukijoille.

Olen hankkimaisillani Dellin Latitude 3550 läppäriä Intellin I5 keskusyksiköllä
, Intellin integroidulla näytönohjaimella ja Intellin Wifillä:

https://www.data-systems.fi/tuote/dell-l3550-i5-1335u-15-3fhd-16gb-512ssd-w11p-1bw-wyyvf/

Läppäriin on valmiiksi asennettu Windows 11 ja kysymys nyt kuuluukin, että voiko tuohon koneeseen
asentaa Ubuntu 24.04:n ihan vaan tikulta asentamalla (siis teen asennustikun toisen
koneen Ubuntulla Disks ohjelmalla)?

Olen saanut sellaisen vaikutelman, että useimpiin Dellin läppäreihin saa Ubuntun asennettua kohtalaisen
vaivattomasti.

Edit: Niin minulla on tarkoitus asentaan Ubuntu Windowsin päälle.
« Viimeksi muokattu: 25.12.24 - klo:15.19 kirjoittanut regman »

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Eiköhän tuo onnistu. Jos tarvitset WiFiä, silloin voi joskus tulla ongelmia vastaan, ilmeisesti kone on kuitenkin uusi? Eikö niin?
Kahvi on väkevin juomani

regman

• Käyttäjä
    • Profiili
"ilmeisesti kone on kuitenkin uusi? Eikö niin? "

On se sen verran uusi, että minulla ei ole vielä konetta käytettävissä. Tässä kuitenkin läppärin tietoja mitä tuosta linkistäkin löytyy:

"
Kuvaus

Yritys Kannettava tietokone Simpukka Harmaa
    Intel® Core™ i5 i5-1335U
    39,6 cm (15.6") Full HD 1920 x 1080 pikseliä IPS LED-taustavalo 16:9
    16 GB DDR5-SDRAM 2 x 8 GB
    512 GB SSD
    Intel Iris Xe Graphics
    Wi-Fi 6E (802.11ax) Ethernet LAN 10,100,1000 Mbit/s Bluetooth
    54 Wh 65 W
    Windows 11 Pro 64-bittinen
"

Tämä näyttäisi olevan koneen WLAN piiri tai ohjain tms. :  Intel Wi-Fi 6E AX211

Edit : Googlaamalla näyttää siltä, että ainakin joissakin Dellin läppäreissä em. Wifi ei toimi edes uuudessa Ubuntu 24.04:ssa :

https://community.intel.com/t5/Wireless/Intel-R-Wi-Fi-6E-AX211-160MHz-Ubuntu-24-04-loading-Driver-fails/td-p/1637054

« Viimeksi muokattu: 25.12.24 - klo:16.22 kirjoittanut regman »

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Onko sinulla lankanettiä käytössä? Jos on, niin ei hätää, voit käyttää lankanettiä siihen asti, kunnes WiFi-ajurit ovat kehittyneet toimiviksi.
Kahvi on väkevin juomani

regman

• Käyttäjä
    • Profiili
"
Onko sinulla lankanettiä käytössä? Jos on, niin ei hätää, voit käyttää lankanettiä siihen asti, kunnes WiFi-ajurit ovat kehittyneet toimiviksi.
"
Jep, tuossa koneessa on LAN liitin (RJ-45), että en täysin ole Wifin varassa jos internettiin pitää päästä.

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
Lisäksi on olemassa mahdollisuus käyttää Usb-donglea. Ne eivät usein maksa paljon.
Kahvi on väkevin juomani

regman

• Käyttäjä
    • Profiili
Laitan tähän näkyville mitenkä Wifi draiveria voi yrittää korjata Ubuntu 24.04:ssa :

UbuntuEvangelist/How to Resolve WiFi Issues on Ubuntu 24.04 LTS Desktop
https://gist.github.com/UbuntuEvangelist/e36f6a1a9ef7cb0a0b24e592eb925b68

Varmaankin muutama päivä tässä kuluu kunnes saan koneen käsiini ja ryhdyn siihen Ubuntu 24.04:sta asentamaan.

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
Kannattaa myös muistaa, että jos läppärissä ei wifi toimi, niin silloin voi kytkeä läppärin usb-kaapelilla puhelimeen ja puhelimesta valitsee asetukset-yhteydet-mobiilitukiasema ja yhteyden jako - USB-yhteys ( näin toimii mun vanhalla samsung-puhelimella yksi uusi läppäri, minkä oma wifi ei toimi ( en ole päivittänyt Linus Minttiä uudempaan versioon, siinä syy )). Mutta usb-kaapelilla pelittää hienosti ja kotona käytän ethernet-kaapeliyhteyttä.
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

HannuK

• Käyttäjä
    • Profiili
Vielä pikkuasia; kun tikulta asentaa Ubuntua, niin asennuksen jossain vaiheessa ohjelma kysyy, haluatko olla yhteydessä verkkoon, jotta sieltä ladataan uusimmat päivitykset. Eli asennusvaiheessa jo näkee, tunteeko ohjelma wifin, jos ei ole kaapelilla kiinni verkossa.
 Maininta " Edit: Niin minulla on tarkoitus asentaan Ubuntu Windowsin päälle., tarkoittaako tuo, että Windowsista käynnistyy Ubuntu vai sitä, että kun koneen käynnistää, niin siinä vaiheessa valitaan joko Windows tai Ubuntu ( näin oletan asian olevan, mutta sanonta jäi vaivaamaan).
Motto: Monimutkaista on helppo tehdä.
2 kpl HP Stream 14" 2 Gt/32 Gt, 1 kpl HP 250-G5 15" 8 Gt/120 Gt, Ubuntu 16.04 LTS ja 20.04 LTS  ja Linux Mint 20.1 Cinnamon , ei Windowsia.  Acer 17" Ubuntu Mate+Win XP

regman

• Käyttäjä
    • Profiili
Vielä pikkuasia; kun tikulta asentaa Ubuntua, niin asennuksen jossain vaiheessa ohjelma kysyy, haluatko olla yhteydessä verkkoon, jotta sieltä ladataan uusimmat päivitykset. Eli asennusvaiheessa jo näkee, tunteeko ohjelma wifin, jos ei ole kaapelilla kiinni verkossa.
 Maininta " Edit: Niin minulla on tarkoitus asentaan Ubuntu Windowsin päälle., tarkoittaako tuo, että Windowsista käynnistyy Ubuntu vai sitä, että kun koneen käynnistää, niin siinä vaiheessa valitaan joko Windows tai Ubuntu ( näin oletan asian olevan, mutta sanonta jäi vaivaamaan).

"
"
OK tuota voikin kokeilla heti kun teen asennusta.
"
Niin minulla on tarkoitus asentaan Ubuntu Windowsin päälle, tarkoittaako tuo, että Windowsista käynnistyy Ubuntu vai sitä, että kun koneen käynnistää, niin siinä vaiheessa valitaan joko Windows tai Ubuntu ( näin oletan asian olevan, mutta sanonta jäi vaivaamaan).
"
Tuo tarkoittaa minun kielellä sitä, että asennan Ubuntun siten, että Windows ei jää enää levylle.

No minun Ubuntun asennussuunnitelma Dellin L3550 läppäriin on muuttunut sen verran, että otankin koneessa olevan m.2 Gen 4 nvme SSD 2230 levyn irti ja asennan tuon tilalle uuden vastaavan m.2 nvme 2230 SSD levyn. Noin en hukkaa alkuperäistä Windows 11 asennusta.