Kirjoittaja Aihe: Kannattaako WIN 10 jyrätä pois?  (Luettu 635 kertaa)

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
Kannattaako WIN 10 jyrätä pois?
« : 02.11.24 - klo:23.25 »
Ostin käytetyn kohtalaisen tehokkaan kannettavan HP-tietokoneen, jossa on WIN 10 pro käyttöjärjestelmä. Kone on muuten tyhjä, joten käyttöjärjestelmän lisäksi siinä ei ole muuta roinaa. Koneessa on 240 Gigan  SSD-kovalevy ja 8 Gigaa muistia.

Koska olen jo vuosikausia käyttänyt Linux-Mint käyttistä, niin tarkoitus olisi asentaa tähänkin koneeseen Mint. Tein jo USB asennustikunkin valmiiksi, mutta ennen asennusta haluan kysyä muutaman kysymyksen viisailta UBUNTU-miehiltä siitä, kannattaako koneesta tehdä tuplaboottikone.

Minulla ei ole WIN 10 käyttikselle juuri käyttöä, sillä en ole sen kanssa koskaan touhunnut, mutta joskus sitäkin voisi ehkä tarvita. Ennen asennusta täytyy siis päättää se, yritänkö asentaa Linux-Mintin  WIN 10-käyttiksen rinnalle, sillä kovalevytila olisi ilmeisesti riittävä. Jos jätän Windowsin koneeseen, niin onko asennuksessa mitään suuria ongelmia? Jos ongelmia ei pitäisi olla, niin miten paljon levytilaa pitäisi Mintille varata? Jos tuplaboottikoneen tekeminen on työlästä, niin silloin jyrään Windowsin pois ja asennan koneeseen pelkästään Linuxin. Mitä mieltä viisaat UBUNTU-miehet ovat asiasta?
« Viimeksi muokattu: 02.11.24 - klo:23.27 kirjoittanut pikkalle »

JaniAlander

• Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
Vs: Kannattaako WIN 10 jyrätä pois?
« Vastaus #1 : 02.11.24 - klo:23.49 »
Ei se välttämättä ole työlästä, mutta toisaalta jos sille winkkarille ei ole kummempaa käyttöä niin veks vaan
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

ilkant

• Käyttäjä
  • Kubuntu
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.11.24 - klo:01.00 »
Minulla on vähän samankaltainen tilanne. Olen ajatellut, että annan Windows 10:n olla koneessa niin kauan kuin se toimii ja siihen tulee päivityksiä. Aika harvoin tulee päivityksiä. On ainakin sitten yksi toimiva kone, jos kaikki Linux-distrot (joita minulla on: Kubuntu, KDE Neon) menevät esim. päivityksessä sököksi. Ja toisekseen on olemassa laitteita, johon saa vain kunnollisia ajureita vain Windowsiin. Esimerkkinä Corsairin iCue, jolla K100-näppäimistöä voisi säädellä ja koodata skriptejä toimintonäppäimiin.

elohope

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.11.24 - klo:02.28 »
Kannattaa säilyttää ainakin Microsoft-tilin käyttäjätunnus ja salasana. Niiden avulla olen käyttänyt Windowsia virtuaalikoneessa yli vuoden ajan ja voi olla, että niiden avulla saa parempaa palvelua, jos haluaa käyttää Edge-selaimen avulla ilmaista Copilot-tekoälyä. Copilot on antanut minulle hyödyllisempää tukea kuin Googlen Gemini.
« Viimeksi muokattu: 03.11.24 - klo:02.51 kirjoittanut elohope »

SuperOscar

• Käyttäjä
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
« Vastaus #4 : 03.11.24 - klo:12.07 »
Minulla ei ole WIN 10 käyttikselle juuri käyttöä, sillä en ole sen kanssa koskaan touhunnut, mutta joskus sitäkin voisi ehkä tarvita.

Itse olen aina tehnyt niin, että olen tehnyt koko levystä levykuvat ”vastaisen varalle”, ”jos joskus tarvitsisi Wintendoa”. Sitten levykuvat homehtuvat jossain irtokiintolevyn uumenissa, koska niitä ei koskaan kaipaa.
pöytäkone 1, NUC: openSUSE Leap 15.6, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Illu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.11.24 - klo:13.41 »
"Minulla ei ole WIN 10 käyttikselle juuri käyttöä, sillä en ole sen kanssa koskaan touhunnut, mutta joskus sitäkin voisi ehkä tarvita."

Joskus voi tarvita, mulla on myös win10 rinnakkaisena, kun navigaattorin muistikortin päivitys toimii Windowsohjelmalla. Ja levyllä on tilaa, niin antaa olla, kun se win10 vielä jotenkin on käyttökelpoinen turvallisuuden suhteen. Ei ole tarvinnut virtuaalia tehdä. Tilantarve on omassa asennuksessa lähes 70 gigaa, joten 250G-kokoisesta levystä ottaa kyllä oman osansa.

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.11.24 - klo:15.28 »
Minulla on autossa Garmin navigaattori, jonka päivitysohjelma toimii vain WIN-ympäristössä. Voisin siis aluksi yrittää asentaa Mintin WIN 10 rinnalle, mutta jos tulee vaikeuksia, niin sitten heitän Windowsin kokonaan pois. Jos varaan Mint:lle 120 Gigaa levytilaa, niin onko se riittävästi?

jarmala

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 03.11.24 - klo:16.32 »
Minulla on autossa Garmin navigaattori, jonka päivitysohjelma toimii vain WIN-ympäristössä. Voisin siis aluksi yrittää asentaa Mintin WIN 10 rinnalle, mutta jos tulee vaikeuksia, niin sitten heitän Windowsin kokonaan pois. Jos varaan Mint:lle 120 Gigaa levytilaa, niin onko se riittävästi?

On se ihan riittävästi. Minulla on media-pc:ssä 256 GB SSD-levy, josta ei ole  käytössä kuin murto-osa:

Koodia: [Valitse]
ari@ari-JL:~$ df -h | grep -v loop | grep sd | sort
/dev/sda1       952M  6,1M  946M   1% /boot/efi
/dev/sda2        55G   25G   28G  48% /
/dev/sda3       178G   48G  122G  28% /home

ari@ari-JL:~$ du -h VirtualBox\ VMs/
772K    VirtualBox VMs/foo/Logs
26G     VirtualBox VMs/foo
26G     VirtualBox VMs/

Eli käytössä on 73 GB, josta 26 GB vie yksi virtuaalikone, jonka voisin ihan hyvin heittää mäkeen. Eli itse Linux vie vain 47 GB. Ja jos siistisin tv-tallenteet, niin siitäkin saisi vielä 14 GB veke eli Linux toimii hyvin 33 GB:ssa. 120 GB riittää siis oikein hyvin.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.11.24 - klo:23.21 »
SSD:t on nyt niin halpoja että kannattaa harkita sen suuremman hankkimista, Windossin asentaminen sille on oma jumppansa. Jos kyseessä on läppäri, pöytäkoneeseen ei olis mitään jumppaa Windows jää sinne missä on ja Linuxille uusi levy.

Minulla on erillisillä levyillä Linuxille koneen mukana tullut 250Gt NVMe levy.
Ja Windowsille tuo 1Tt normi SSD (PNY 1Tt SSD maksaa Jimmsissä 60€)

Mistä taas juonuu mieleen että se NVMe on todella hukassa, sitä ei koneesta löydy.
Pakko kääntyä siihen ajatusmalliin että se on sisäänrakennettu emoon.
Mitään kortteja ei koneesta löydy.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

maksim

• Käyttäjä
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.11.24 - klo:10.55 »

Mistä taas juonuu mieleen että se NVME on todella hukassa, sitä ei koneesta löydy.
Olisikohan se M.2 NVME -kortti vain piilossa lämpösuojan alla?
Minulla Asus-emo ja siinä nuo lämpösuojat ova ruuveilla kiinni emossa ja niiden alla paikka (muistaakseni) kolmelle, eri pituiselle M.2 -levylle
Tuo nimitys, levy, on kyllä hieman harhaanjohtava noilla korteilla.
Emon käsikirjasta, jos sellaista on, löytynee tietoa asiasta.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.11.24 - klo:12.33 »
Ehkä kannattavin olisi ottaa vaikka speccyllä tai vastaavalla lisenssi talteen ja kokeilla asentaa tuo Windows virtuaali koneeseen vaikka Virtualboxin avulla. Pystyy ainakin pitämään Windowsin hätävarana jos joku sovellus tarve tulee vastaan.

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #11 : 07.11.24 - klo:20.11 »
Ehkä kannattavin olisi ottaa vaikka speccyllä tai vastaavalla lisenssi talteen ja kokeilla asentaa tuo Windows virtuaali koneeseen vaikka Virtualboxin avulla. Pystyy ainakin pitämään Windowsin hätävarana jos joku sovellus tarve tulee vastaan.

Korjatkaa jos olen väärässä, minulla ei ole mitään lisenssiä,
vaan se on sisäänrakenettu koneeseen, jolloin se ei varmaan toimi virtuaalimasiinoissa?
En ole ainakaan joutunut syöttämään mitään avaimia.
Aaro Hellaakoski

raimo

• Käyttäjä
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
« Vastaus #12 : 07.11.24 - klo:20.13 »

Mistä taas juonuu mieleen että se NVME on todella hukassa, sitä ei koneesta löydy.
Olisikohan se M.2 NVME -kortti vain piilossa lämpösuojan alla?
Minulla Asus-emo ja siinä nuo lämpösuojat ova ruuveilla kiinni emossa ja niiden alla paikka (muistaakseni) kolmelle, eri pituiselle M.2 -levylle
Tuo nimitys, levy, on kyllä hieman harhaanjohtava noilla korteilla.
Emon käsikirjasta, jos sellaista on, löytynee tietoa asiasta.

Kiitos, pitää lueskella käyttöohjetta, semmoinen kyllä Lenovolle löytyy netistä.
Aaro Hellaakoski

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #13 : 09.11.24 - klo:09.19 »

Ei ole vielä ollut akaa asentaa WIN 10 koneeseen Linux-Mint käyttöjärjestelmää, mutta eilen meinasin aloittaa hommaa. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että en saa konetta SETUP-tilaan, jotta voisin vaihtaa boottausjärjestystä. Nyt kone ei käynnistyksessä osaa lukea USB-asennustikkua, joten hommasta ei tule mitään. Voisivatko viisaat UBUNTU-miehet kertoilla minulle, millä näppäinyhdistelmällä pääsen vaihtamaan boottausjärjestystä.  Koneeni on tyypiltään HP ProBook.

epiphone

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #14 : 09.11.24 - klo:10.09 »
Minun mielestä sinne Bios puolelle pitäisi päästä painelemalla ESC-näppäintä.
Kahvi on väkevin juomani

pikkalle

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #15 : 09.11.24 - klo:19.33 »
Minun mielestä sinne Bios puolelle pitäisi päästä painelemalla ESC-näppäintä.

Esc-nappulaa painamalla kyllä pääsen nyt valikkoon, josta käynnistysjärjestystä voi muuttaa, mutta vieläkään en saa konetta USB-tikulla käyntiin. Käynnistysjärjestyksessä ensin on CD-rom ja sitten USB-levy. CD asemassa (koneessa on DVD-asema) ei ole levyä, joten koneen pitäisi ensiksi kokeilla USB-levyä, mutta jokaisella kerralla WIN 10 käynnistyy normaalisti. Mikähän asetus pitäisi vielä muuttaa, jotta pääsisin asentamaan koneeseen Linux-Mint käyttöjärjestelmän.