Kirjoittaja Aihe: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?  (Luettu 1051 kertaa)

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 854
    • Profiili
Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« : 30.09.24 - klo:14.53 »
Minulla on ollut pitkään Firefox johon olen ollut tyytyväinen. Kun
lisukkeena on NoScript ei mainoksista ja muista haitakkeistakaan ole ollut riesaa.
Bravea  en ole koskaan kokeillut. Se on saatavana mm. Ubuntu 22.04:n pakettivarastosta, missä sen arvostelut eivät ole kovinkaan mairittelevia.Samoin muualla näkyy aika ristiriitaisia kommentteja. Taitaa olla pelkkänä Snap-versiona saatavana,joista minulla on pelkkiä huonoja kokemuksia.

Näillä perusteilla taidan jättää kokeilemattakin ellei täältä löydy ylivertaisia pluspuolia Braven hyväksi?
« Viimeksi muokattu: 30.09.24 - klo:14.58 kirjoittanut Pendeli »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #1 : 30.09.24 - klo:15.12 »
En ole kokeillut kun sitä ei saa openSUSE Tumbleweediin repoista.
Nyt kuitenkin löysiin ohjeen repon lisäämiseen joten laitampa testiin,
tulokset tulevat n kuukauden sisällä.

https://forums.opensuse.org/t/how-to-install-brave-web-browser-by-repository/167122


Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3432
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #2 : 30.09.24 - klo:16.37 »
Pelkästään hyviä kokemuksia, vuosia jo ollut käytössä. Toki koodipohja on sama, kuin kaikissa muissakin Chromium-pohjaisissa, ja monilla niilläkin pärjäisi hyvin, mutta kaikista niistä Brave on itselle sopivin. Se ei yritä tehdä kaikkea, niin kuin esim. Vivaldi, vaan on pelkistetympi*, mutta kaikki olennainen toimii hienosti.

Asennus Ubuntuun (Deb, ei Snap) on helppoa, rumpsauttaa koko tämän rimpsun päätteeseen ja painaa enteriä:
Koodia: [Valitse]
sudo apt install curl

sudo curl -fsSLo /usr/share/keyrings/brave-browser-archive-keyring.gpg https://brave-browser-apt-release.s3.brave.com/brave-browser-archive-keyring.gpg

echo "deb [signed-by=/usr/share/keyrings/brave-browser-archive-keyring.gpg] https://brave-browser-apt-release.s3.brave.com/ stable main"|sudo tee /etc/apt/sources.list.d/brave-browser-release.list

sudo apt update

sudo apt install brave-browser

https://brave.com/linux/

*No, on Bravessakin kaikenmaailman 'kortteja', taustakuvia yms, joita se alkuun tarjoilee, mutta nekin saa helposti ruksituksi pois, jos ei nappaa.
« Viimeksi muokattu: 30.09.24 - klo:16.54 kirjoittanut Eesaurus »

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 803
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #3 : 30.09.24 - klo:17.01 »
Olen ollut tyytyväinen :) Ja jonkun aikaa käyttäneenä kurkkasin firefoxia kun siihenkin tuli jotain päivityksiä, firefoxista oli kadonnut käyttämäni teema mutta sekään ei olisi häirinnyt mutta jotenkin tuntui että firefox olisi muuttunut, Brave on hyvä, blokkaa itse esim Youtube:ta mainokset joiden takia vaihdoin firefoxin Braveen

Edit: Snap on saanut kenkää koneeltani, toivottavasti pysyy poissa myös päivityksissä :/
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

tapion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #4 : 30.09.24 - klo:17.06 »
Suosittelen. Olen käyttänyt jo vuosia, mainokset loistavat poissaolollaan niin youtubessa kuin lehdissäkin,
 facesta puhumattakaan.
On muutenkin vikkelä selain.
En ole puolesta enkä vastaan, pikemminkin päinvastoin.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 854
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #5 : 30.09.24 - klo:19.39 »
Tarkoittaako tuo Youtuben mainosten blokkaus myös niitä mainoksia joita tulee varsinkin pitempien musiikkikappaleiden tai muiden videoiden keskellä?

LeHiX

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 803
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #6 : 01.10.24 - klo:04.32 »
Tarkoittaako tuo Youtuben mainosten blokkaus myös niitä mainoksia joita tulee varsinkin pitempien musiikkikappaleiden tai muiden videoiden keskellä?

Tarkoittaa, ei ole näkynyt mainoksia, firefoxissa piti ottaa adblokkeri pois ko. sivulta jotta näki vieoita mutta mainoksilla. Bravessa ei ole kyselty mitään eikä mainoksia ole näkynyt
| Pros. AMD Phemon(tm) 9950 :) (4cores) | Emo: ASUS M3A78 | Mem 8GT
| x86_64, ubuntu xorg 22.04  | GeForce GTX 750 Ti/PC

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #7 : 01.10.24 - klo:07.27 »
Youtuben mainosblokkaukset voi olla ohitse. Ovat nyt alkaneet uuteen sotaan adblokkereita vastaan. Nyt tulee varoituksia mainoseston käytöstä ja jotkut videot ei lähde pyörimään ennenkuin on klikannut play nappulaa pause mainoksen ollessa ruudussa.

Onneksi on vaihtoehtojakin, kuten Rumble ja Odysee, joka muuttui mainosvapaaksi saatuaan rahoituksen hoidettua muilla tavoin.

Brave on kyllä hyvä selain, joka ei vakoile käyttäjäänsä, kuten Googlen tuotteet.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3342
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #8 : 01.10.24 - klo:13.39 »
Youtube Bypass niminen lisuke +uBlock Origin on pitänyt Tuben toiminnassa ja mainokset veks mulla. Ja selaimena Firefox...

Toki tääkin asia voi ja luultavasti muuttuu jossain kohtaa...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 24.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2762
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #9 : 01.10.24 - klo:14.36 »
Tässä oli joidenkin päivien pituinen jakso, jolloin mainokset puskivat läpi YouTube-videoissa, mutta se on jo ohi. Tai melkein ohi. Edelleen sivun latauksen aikana näkyy joku mainos.

Oletin ilamn muuta, että mainostajat tai YouTube ovat keksineet keinon kiertää mainostenestäjiä, mutta pidin selvänä että jossian vaiheessa mainostenestäiin tulee korjaus. Juuri niin näyttäää käyneen. Minulla ainoa mainostenestäjä on uBlock Origin.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #10 : 01.10.24 - klo:17.37 »
Oletin ilamn muuta, että mainostajat tai YouTube ovat keksineet keinon kiertää mainostenestäjiä, mutta pidin selvänä että jossian vaiheessa mainostenestäiin tulee korjaus. Juuri niin näyttäää käyneen. Minulla ainoa mainostenestäjä on uBlock Origin.

Minulle tuli ilmoitus että Google kieltää µBlock Origin asentamisen.
En jaksanut lukea mistä siinä oli kyse, hyvin tuo vielä ainakin toimii.
Assensin sen juuri eilen KDE neoniin. Ei näy missään mitään mainoksia kun sitä käyttää.

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

pkill

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #11 : 02.10.24 - klo:12.14 »
Tässä oli joidenkin päivien pituinen jakso, jolloin mainokset puskivat läpi YouTube-videoissa, mutta se on jo ohi. Tai melkein ohi. Edelleen sivun latauksen aikana näkyy joku mainos.

Oletin ilamn muuta, että mainostajat tai YouTube ovat keksineet keinon kiertää mainostenestäjiä, mutta pidin selvänä että jossian vaiheessa mainostenestäiin tulee korjaus. Juuri niin näyttäää käyneen. Minulla ainoa mainostenestäjä on uBlock Origin.

Niillähän oli yhtenä suunnitelmana lisätä mainokset suoraan videoon, jolloin niitä ei kovin helpolla estetäkään.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 342
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #12 : 02.10.24 - klo:14.25 »
Tarkoittaako tuo Youtuben mainosten blokkaus myös niitä mainoksia joita tulee varsinkin pitempien musiikkikappaleiden tai muiden videoiden keskellä?

Tämä oli itselleni se syy miksi aloin käyttää brave selainta :-D Käytin siihen asti Safaria mutta, kun se ei enää osannut blokata youtuben mainoksia niin asensin braven enkä jaksa vaihdella kahden selaimen välillä niin olen sitten nyt pidempään käyttänyt bravea niin puhelimessa, kuin kannettavalla.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #13 : 05.10.24 - klo:09.06 »
Oletin ilamn muuta, että mainostajat tai YouTube ovat keksineet keinon kiertää mainostenestäjiä, mutta pidin selvänä että jossian vaiheessa mainostenestäiin tulee korjaus. Juuri niin näyttäää käyneen. Minulla ainoa mainostenestäjä on uBlock Origin.

Minulle tuli ilmoitus että Google kieltää µBlock Origin asentamisen.
En jaksanut lukea mistä siinä oli kyse, hyvin tuo vielä ainakin toimii.
Assensin sen juuri eilen KDE neoniin. Ei näy missään mitään mainoksia kun sitä käyttää.

Tämmöinen ilmoitus tuli äsken, surullista niin hyvä kuin se olikin. Korvajaa saa ehdottaa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2762
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #14 : 05.10.24 - klo:09.44 »
Tuo ilmoitus ei tule laajennuksen ylläpitäjiltä, se on Chromen ylläpitäjän eli Googlen päätös. Tuskin on korvaajaa, jpnka Google hyväksyy.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5733
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #15 : 05.10.24 - klo:13.26 »
Tuo ilmoitus ei tule laajennuksen ylläpitäjiltä, se on Chromen ylläpitäjän eli Googlen päätös. Tuskin on korvaajaa, jpnka Google hyväksyy.
No voi möhnä. Itsellä ei ole vielä tullut Chromeen tuota, mutta sitä odotellessa. Jotenkin vain jämähtänyt kotikäytössä Chromeen. Lienee vaihdon aika baikka Edgeen.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4241
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #16 : tänään kello 11:39 »
Tästä on kyse, toivottavasti tekijä parantaa tapansa:
https://support.google.com/chrome_webstore/answer/2664769?hl=fi#unsupported_extensions

Laajennos-kaupassa lukee
Tätä laajennusta ei pian ehkä enää tueta, koska se ei noudata Chrome-laajennusten parhaita käytäntöjä.
https://chromewebstore.google.com/detail/ublock-origin/cjpalhdlnbpafiamejdnhcphjbkeiagm?hl=fi&pli=1
« Viimeksi muokattu: tänään kello 11:41 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16363
    • Profiili
Vs: Mitä kokemuksia Brave-selaimesta?
« Vastaus #17 : tänään kello 11:53 »
Google poistaa Chromesta tuen Manifest V2 -laajennoksille. Uusi Manifest V3 ei enää tue webRequest-rajapintaa, jota uBlock Origin ja useimmat muut mainosten estäjät ovat käyttäneet mainossisällön lataamisen hallintaan. Jatkossa Chrome ei siis enää mahdollista yhtä tehokasta mainosten estoa. Edge seuraa luultavasti perässä lähiaikoina, vaikka Microsoft ei vielä ole ilmoittanut tarkkaa aikataulua muutokselle.

Muita vaihtoehtoja on mainittu mm. uBlock Originin sivuilla: https://ublockorigin.com/