Kirjoittaja Aihe: Ulkoinen kovalevy täyttyy  (Luettu 355 kertaa)

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Ulkoinen kovalevy täyttyy
« : 15.06.24 - klo:09.57 »
Ulkoinen kovalevy väittää, että 264Gt on käytössä ja 36Gt vapaana. Kuitenkin siellä pitäisi olla vain noin 100Gt käytössä; loppu on jotain roskaa. Kuva kertonee enemmän asiaa tunteville.

Käyttis on Ubuntu 22.04.02 LTS.

Ulkoisella levyllä olevat tiedot ovat toisarvoisia. Levy on vanha, Silicon Powerin tekemä ja muistelen, että täyttäisi armeijan vaatimukset, mm pitäisi kestää pudottamisen lattialle metrin korkeudesta.

Kannattaako minun alustaa koko levy uudestaan vai mitä kannattaisi tehdä.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3425
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #1 : 15.06.24 - klo:10.06 »
Alustaminen on varmaan paikallaan, mutta kuvan perusteella pelkkä roskakorin tyhjentäminen levyn ollessa liitettynä ja käynnissä vapauttanee paljon levytilaa.

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #2 : 15.06.24 - klo:10.17 »
Olen tyhjentänyt sekä tietokoneen kovalevyn että ulkoisen kovalevyn, sammuttanut ja käynnistänyt tietokoneen uudestaan.

Epäilyttää hieman, että alkaako ikä painaa ulkoista, sillä se on 10-20v vanha.

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 656
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #3 : 15.06.24 - klo:11.37 »
Kuvankaappaus näyttää, että roskakorissa on 173,9Gt tavaraa.

Tuo .Trash-1000 on siis roskakori. Sen sisällä on files- ja info-kansiot. Files sisältää roskikseen siirretyt tiedostot ja info tietoa siirrosta. Nämä kansiot voi poistaa. Klikkaa hiiren oikealla napilla ja valitse "poista" ( älä valitse "siirrä roskakoriin"! ). Silloin tuo 173,9Gt vapautuu käyttöön.

Kannattaa ehkä vilkaista files-kansion sisältöä, jos on vähänkin epäilyä, että siellä olisi jotain tarpeellista, sillä tuo "poista" todellakin poistaa tiedostot.

Edit. .Trash-1000 -kansio on piilotiedosto. Jotta saat sen näkyviin tiedostoselaimessa, paina Ctrl+h tai ylävalikosta Näytä->Näytä piilotiedostot. Ja etsi nimenomaan se ulkoisen levyn .Trash-1000, samannimisiä roskiksia on myös sisäisillä kovalevyillä.
« Viimeksi muokattu: 15.06.24 - klo:12.01 kirjoittanut Vika/fiba »

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #4 : 15.06.24 - klo:12.31 »
.Trash-1000 kansiossa olevat alikansiot ”files” ja ”info” ovat tyhjiä. Sen sijaan ”expunged” kansiossa on useita kansioita, joiden nimenä on numerosarja, esimerkiksi ”3543413852”. Tämän alta löytyy työkansioita, joiden nimet minä tunnistan. Elikkä Trash ei ole tyhjentynyt.

Liittyykö roskakorin tyhjenemättömyys johonkin softan bugiin vaiko kovalevyn ”haurastumiseen”? Minua askarruttaa ulkoisen luotettavuus, sillä tarkoitus olisi käyttää sitä varmuuskopiointiin.

- -

Ulkoisen kovalevyn .Trash-1000 kansio löytyi ongelmitta, mutta tietokoneen roskakori ei tule esiin muiden piilokansioiden joukossa.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3425
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #5 : 15.06.24 - klo:12.57 »
Minä alustaisin levyn ja katsoisin, että toimiiko luotettavasti. Homman voi tehdä esim. Levyt-ohjelmalla, formaatiksi vaikka ext4, jos ei ole tarvetta Windows-tuelle.

Vanha levyhän se jo on, joten ehkä kannattaa harkita myös uuden hommaamista. Itseä vähän hermostuttaisi, jos tärkeät jutut olisivat noin vanhalla levyllä. 

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 656
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #6 : 15.06.24 - klo:13.08 »
Koko .Trash-1000-kansion voi poistaa sisältöinen. Jos myöhemmin heität jotain roskikseen, se luodaan uudestaan. Kokeilin.
Minun expunged-kansioni ovat tyhjiä; en tiedä niiden käyttötarkoitusta.

Roskakorin piilottelu taitaa olla jokin Linuxin ominaisuus. Löytyy näemmä polusta:  /home/minä/.local/share/Trash

Edit. Samaa mieltä levystä Eesauruksen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15.06.24 - klo:13.17 kirjoittanut Vika/fiba »

Seppo Jyrkinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 284
    • Profiili
Vs: Ulkoinen kovalevy täyttyy
« Vastaus #7 : 15.06.24 - klo:13.41 »
Kiitoksia neuvoista. Laitan ulkoisen kovalevyn tilaukseen ja kun se on käytössä, alustan vanhan.