Kirjoittaja Aihe: Fedora 40 Beta on julkaistu  (Luettu 670 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Fedora 40 Beta on julkaistu
« : 02.04.24 - klo:05.33 »
Huomenta!
Fedora on päivittynyt Betaan, huomaamatta. Vaikka minulla se on ollut käytössä jo ainakin kuukauden päivät.
Hyvin toimii, kantsii zekata :)
https://fedoramagazine.org/announcing-fedora-linux-40-beta/

Voi asentaa myös päivittämällä, vaihda 39 versio => 40:
https://docs.fedoraproject.org/en-US/quick-docs/upgrading-fedora-offline/
Muista varmuuskopiot.
« Viimeksi muokattu: 02.04.24 - klo:05.43 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #1 : 02.04.24 - klo:16.09 »
Toivon, ettei tätä nyt pidetä riidanhaastamisena, mutta täytyy sanoa, etten itse koskaan oikein ole mieltynyt Fedoraan.

En itsekään oikein tiedä, miksi. SELinux on varmasti yksi syy: se tuntuu masinoivan tämän tuosta ilmoituksia, joille ei oikein voi tehdä mitään. Jokin sovellus on saanut oikeudet johonkin – mutta ei ole mitään helppoa keinoa tehdä asialle muuta kuin kuitata viesti nähdyksi!

Gnome sen sijaan ei ole syy, koska joka tapauksessa olen aina tavannut asentaa Fedoran KDE-spinnin.

Lähinnä Fedoran etuna olen pitänyt sitä, että se on yksi suosituimpia jakeluja ja siksi sille kolmannen osapuolen ohjelmista usein tuki löytyy.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #2 : 02.04.24 - klo:16.30 »
Toivon, ettei tätä nyt pidetä riidanhaastamisena, mutta täytyy sanoa, etten itse koskaan oikein ole mieltynyt Fedoraan.

En itsekään oikein tiedä, miksi. SELinux on varmasti yksi syy: se tuntuu masinoivan tämän tuosta ilmoituksia, joille ei oikein voi tehdä mitään. Jokin sovellus on saanut oikeudet johonkin – mutta ei ole mitään helppoa keinoa tehdä asialle muuta kuin kuitata viesti nähdyksi!

Gnome sen sijaan ei ole syy, koska joka tapauksessa olen aina tavannut asentaa Fedoran KDE-spinnin.

Lähinnä Fedoran etuna olen pitänyt sitä, että se on yksi suosituimpia jakeluja ja siksi sille kolmannen osapuolen ohjelmista usein tuki löytyy.

Minulle ei ole tullut koskaan mitään ilmoitusta SELinux:lta, johtuu varmaan siitä että en ole "liittynyt" siihen milläään tavoin. No kukin seuraa mieltymyksiään. Fedoralla tosiaaan on miljoonia käyttäjiä, siksi tuki on hyvää.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #3 : 02.04.24 - klo:19.32 »
Minulle ei ole tullut koskaan mitään ilmoitusta SELinux:lta, johtuu varmaan siitä että en ole "liittynyt" siihen milläään tavoin.

Mutta millä olet saanut sen hiljaiseksi? Saako sen jotenkin asennusvaiheessa jätetyksi pois?

openSUSEn ja Ubuntun käyttämä AppArmor ei tunnu ollenkaan yhtä äänekkäältä siihen verrattuna. Tosin niissä taitaakin oletusprofiili olla täysin tyhjä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #4 : 02.04.24 - klo:20.11 »
Minulle ei ole tullut koskaan mitään ilmoitusta SELinux:lta, johtuu varmaan siitä että en ole "liittynyt" siihen milläään tavoin.

Mutta millä olet saanut sen hiljaiseksi? Saako sen jotenkin asennusvaiheessa jätetyksi pois?

openSUSEn ja Ubuntun käyttämä AppArmor ei tunnu ollenkaan yhtä äänekkäältä siihen verrattuna. Tosin niissä taitaakin oletusprofiili olla täysin tyhjä.

En ole tehnyt mitään, etenkään en ole estänyt minkään asentumasta.
Esimäisen kerran kuulen että se pitä meteliä itestään? Merkillistä minustakin.
Olisiko sillä mitään tekemistä että käytän aina enkku-versiota, ei varmaan?

edit: sen näyttää saavan pois päältä melko helpollla:
https://www.google.com/search?q=fedora+selinux+disable
« Viimeksi muokattu: 02.04.24 - klo:20.19 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4188
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #5 : 06.04.24 - klo:05.09 »
Toivon, ettei tätä nyt pidetä riidanhaastamisena, mutta täytyy sanoa, etten itse koskaan oikein ole mieltynyt Fedoraan.

En itsekään oikein tiedä, miksi. SELinux on varmasti yksi syy: se tuntuu masinoivan tämän tuosta ilmoituksia, joille ei oikein voi tehdä mitään. Jokin sovellus on saanut oikeudet johonkin – mutta ei ole mitään helppoa keinoa tehdä asialle muuta kuin kuitata viesti nähdyksi!

Gnome sen sijaan ei ole syy, koska joka tapauksessa olen aina tavannut asentaa Fedoran KDE-spinnin.

Lähinnä Fedoran etuna olen pitänyt sitä, että se on yksi suosituimpia jakeluja ja siksi sille kolmannen osapuolen ohjelmista usein tuki löytyy.

Kokeilepas Gnomea, rääkyykö SELinux siinäkin.
Minulla on Fedora siis Gnome:na ja openSUSE KDE:nä.
KDE Spinniä en ole kokeillut vuosiin, Suse Tumbleweed on
siksi tuore jakelu että ei tarvi vanhan softan kanssa painiskella.
« Viimeksi muokattu: 06.04.24 - klo:05.12 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Fedora 40 Beta on julkaistu
« Vastaus #6 : 07.04.24 - klo:12.05 »
Kokeilepas Gnomea, rääkyykö SELinux siinäkin.

Nyt en muista, tekeekö se niin Fedorassa, koska Fedorasta on valmis KDE-spinni. CentOS Streamissä ja RHEL-klooneissa (Alma, Rocky) kylläkin: asennuksen jälkeen elämä on hetken yhtä dialogiviidakkoa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11