Nyt meni mielenkiintoiseksi.
Ensin monimutkainen selitys (jota en edes laittaisi tänne jos F-Securen oma foorumi olisi alunperinkin toiminut kun sitä tarvitsin):
Vaikka tilaukseni on jo tuen kautta siirretty My F-Secure -tilille, sain tänään vielä sähköpostimuistutuksen siitä, että koeaika päättyy muutaman viikon kuluttua. Sain saman sähköpostin kahdelle eri sp-tililleni, koska olin jossain vaiheessa kokeillut tilin siirtoa koneella, jonka Windows ei ole päivittäisessä käytössä, ja jostain täysin tarpeettomasta syytä loin sitä varten toisenkin My F-Secure-tilin. Olen jo ehtinyt poistaa toisen tilin, ja silti silläkin sp-osoitteella siis tuli muistutus koeajan päättymisestä, koska silläkin koneella ja tilillä kävi kuten ekallakin, eli My F-Secure ei näyttänyt tilauksen siirtymistä, vaan väitti että minulla oli koeasennuksen koeaika menossa.
Mielenkiintoista kuitenkin on tämä:
Huomasin vasta nyt, että kumpikin sp-osoite on kokeilujeni aikana saanut ilmoituksen siitä, että olen kirjautunut Windows-koneeni Chrome-selaimella. Chrome-kirjautumisen olen kuitenkin tehnyt vain yhdellä koneella, en molemmilla. Vaikka tein kaksi eri tiliä, ja käytin niissä eri sp-osoitetta, kumpaankin osoitteeseen on siis tullut ilmoitus Chrome-kirjautumisestani. Tämä merkitsee, että My F-Secure on sittenkin osannut yhdistää kahden eri koneen F-Secure -asennukset toisiinsa. Heillä on sittenkin ollut tieto vanhan tilauksen voimassaolosta, vaikka sekä tuote että My F-Secure -tili ovat näyttäneet minulle vain kokeilutilauksen, jolla on kuukauden koeaika. Ruuhka asiakaspalvelussa aiheutuukin ehkä vain siitä, että tuote ja sivusto eivät osaa näyttää tietoja oikein, vaikka tilauksen siirto on onnistunut. Hohhoijaa.
Samalla huomasin, että ilmoitus kirjautumisesta uudella laitteella on yhdellä ja samalla laitteella sisältänyt välillä oikean tiedon (Windows-versio, selaimen nimi ja selaimen versio), ja välillä siellä vain ”Windows Other” (ja kaikissa ilmoituksissa on ”Sijainti: Tuntematon sijainti” – liekö IP-osoite vai mikä puuttuu). Tämä ei kyllä selitä mitään, mutta tulipa nyt ilmi.
Edit: Kun tuossa yllä sanon että "tuote ja sivusto eivät osaa näyttää tietoja oikein", en tarkoita että vika olisi pelkästään käyttöliittymässä. Vika on varmaankin siinä, että tietokannan eheys on rikkoutunut, ja nyt joudutaan solmimaan langanpäitä asiakas kerrallaan.