Kirjoittaja Aihe: F-Securen tukifoorumin outo tila  (Luettu 1299 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
F-Securen tukifoorumin outo tila
« : 17.11.23 - klo:15.12 »
F-Secure Internet Security -tilaukseni (Windows-koneella) on voimassa vielä ensi kevääseen. Nyt kuitenkin F-Secure IS ilmoittaa, täysin ilman mitään ennakkovaroitusta, että tilaukseni on vanhentunut ja kehottaa syöttämään tilauskoodin. Jos malttaa mielensä ja lukee myöskin toisen ilmoituksen, saa selville että päivittämällä Totaliin saa ”paremman suojauksen” tilausjakson loppuun ilmaiseksi. Safea ei mainita ollenkaan.

Olen antanut sähköpostiosoitteeni F-Securelle joka kerta kun olen uusinut tilaukseni. Silti jouduin Googlettamaan melkoisesti, että lopulta löysin tiedotteen F-Secure Internet Securityn ja F-Secure Anti-Viruksen vanhojen versioiden myynti lopetetaan, jossa sanotaan että ”Jos käytät edelleen jotakin näistä tilauskoodipohjaisista tuotteista, suosittelemme päivittämään uuteen F-Secure Totaliin, kun on aika uusia vanha tilauksesi.” Lisäksi tiedotteessa kerrotaan, että tuotteen voi vaihtaa myöskin Safeen, eikä vain Totaliin. F-Securen nettisivujen linkkejä seuraamalla tiedote ei löytynyt.

Luulisi että tällaisesta uudistuksesta tiedotettaisiin henkilökohtaisesti etukäteen!

Minulla on vanhastaan tunnus tukifoorumilla, ja aioin mennä sinne kommentoimaan, mutta siellä ei yllättäen olekaan mahdollisuutta postata mitään, vaikka olenkin sisään kirjautuneen.

Onko minulla henkilökohtainen ongelma, vai onko foorumilla postailu suljettu muiltakin?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #1 : 17.11.23 - klo:15.42 »
Jatkoa:

Kun ohjeen mukaan luon tilin My F-Secure -portaaliin, niin siellä puhutaan kuukauden kokeilujaksosta, eikä näytetä olemassa olevaa tilausta, vaikka käytin tilin luonnissa samaa sähköpostiosoitetta. Kun portaalin ohjeilla asennan tuotteen, tilaus on voimassa vain 30 päivää. Uskomatonta!

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 775
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #2 : 17.11.23 - klo:16.50 »
F-Secure Internet Security -tilaukseni (Windows-koneella) on voimassa vielä ensi kevääseen. Nyt kuitenkin F-Secure IS ilmoittaa,

Eikös se F-Secure lakannut olemasta? Siitä tuli joku With-Secure tai muu sellainen.
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #3 : 17.11.23 - klo:17.18 »
F-Secure Internet Security -tilaukseni (Windows-koneella) on voimassa vielä ensi kevääseen. Nyt kuitenkin F-Secure IS ilmoittaa,

Eikös se F-Secure lakannut olemasta? Siitä tuli joku With-Secure tai muu sellainen.

Tuotenimet eivät ole muuttuneet. Paitsi niin, että F-Secure Internet Security on nyt sama tuote joka ennen oli F-Secure SAFE, joka sisälsi Internet Securityn ja muutaman muun tuotteen. Eli ei enää myydä erikseen pienempiä osia, vaan kerätään fyffet isommista paketeista. Perusteluna on se, että asiakkaalle ei kumminkaan riitä yhden tietokneen suojaus, vaan pitää ottaa huomioon puhelimet ja ylipäätään monta laitetta.

Mutta siis firman nimenmuots ei näy tuotteissa nimen muutoksena.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #4 : 01.12.23 - klo:16.05 »
Kun tukifoorumin kautta ei pääässyt viestittämään, eikä F-Securen tuki-chat myöskään auennut, soitin lopulta tukiumeroon. Jonotusäänite sanoi, että nopeammin jonosta selviää valitsemalla englanninkielisen palvelun. Kun tilaus lopulta oli saatu kuntoon, niin kerroin, ettei F-Securen sivusto ihan toimi Firefoxin kautta, ja mainitsin myöskin foorumin tilan. Vastaaja sanoi, ettei hänkään pääse foorumilla postaamaan mitään, vaikka on moderaattori.

Aika käsittämätön sotku.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #5 : 01.12.23 - klo:16.21 »
Tuossa lienee samasta asiasta lisää:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010023769.html

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #6 : 01.12.23 - klo:16.36 »
Tuossa lienee samasta asiasta lisää:

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010023769.html

Siinä puhutaan puppua:
Lainaus
Vanhempien tilittömien pc-tietoturvatuotteiden tarjoama turva ei lopu kuin seinään 30.11. Suojaus pysyy voimassa aina kevääseen 2024 asti.
ja
Lainaus
Asiakkaan täytyy itse tehdä toimenpiteitä, mutta maksetut tilausjaksot ovat voimassa jokaisen asiakkaan nykyiseen päättymispäivään asti, ilman muutoksia.
ei pidä paikkaansa. Kun yritin ohjeen mukaan siirtää tilaukseni tilille, eikä tilaus siirtynyt, lopputulos oli se, että minulla oli kuukauden mittainen koejakso voimassa. Se olisi loppunut jo ennen vuodenvaihdetta. Kun olin tehnyt yrityksen, ja softa oli päivittynyt, siitä ei enää löytynyt mitään keinoa yrittää siirtoa uudelleen. Ainoa keino oli ottaa yhteys tukeen ja pyytää että he siirtävät tilauksen. Siinä tuli ilmi täysin käsittämätön moka, josta saatan kertoa myöhemmin, mutta en nyt kun hässäkkä on vielä päällä.

Se, että chat-toiminto ja foorumisofta ovat samaan aikaan solmussa jää artikkelissa kokonaan mainitsematta. Kun menin tukisivulle, siellä nimenomaan kehotettiin avaamaan chat sivun "oikeasta alakulmasta" silloin kun se sattuu olemaan auki, mutta mitään chattiä ei ole löytynyt koko sinä aikana kun olen etsinyt ratkaisua. Ja foorumilla tosiaan edes firman omat moderaattorit eivät pysty tekemään mitään.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2719
    • Profiili
Vs: F-Securen tukifoorumin outo tila
« Vastaus #7 : 02.12.23 - klo:16.06 »
Nyt meni mielenkiintoiseksi.

Ensin monimutkainen selitys (jota en edes laittaisi tänne jos F-Securen oma foorumi olisi alunperinkin toiminut kun sitä tarvitsin):
Vaikka tilaukseni on jo tuen kautta siirretty My F-Secure -tilille, sain tänään vielä sähköpostimuistutuksen siitä, että koeaika päättyy muutaman viikon kuluttua. Sain saman sähköpostin kahdelle eri sp-tililleni, koska olin jossain vaiheessa kokeillut tilin siirtoa koneella, jonka Windows ei ole päivittäisessä käytössä, ja jostain täysin tarpeettomasta syytä loin sitä varten toisenkin My F-Secure-tilin. Olen jo ehtinyt poistaa toisen tilin, ja silti silläkin sp-osoitteella siis tuli muistutus koeajan päättymisestä, koska silläkin koneella ja tilillä kävi kuten ekallakin, eli My F-Secure ei näyttänyt tilauksen siirtymistä, vaan väitti että minulla oli koeasennuksen koeaika menossa.

Mielenkiintoista kuitenkin on tämä:
Huomasin vasta nyt, että kumpikin sp-osoite on kokeilujeni aikana saanut ilmoituksen siitä, että olen kirjautunut Windows-koneeni Chrome-selaimella. Chrome-kirjautumisen olen kuitenkin tehnyt vain yhdellä koneella, en molemmilla. Vaikka tein kaksi eri tiliä, ja käytin niissä eri sp-osoitetta, kumpaankin osoitteeseen on siis tullut ilmoitus Chrome-kirjautumisestani. Tämä merkitsee, että My F-Secure on sittenkin osannut yhdistää kahden eri koneen F-Secure -asennukset toisiinsa. Heillä on sittenkin ollut tieto vanhan tilauksen voimassaolosta, vaikka sekä tuote että My F-Secure -tili ovat näyttäneet minulle vain kokeilutilauksen, jolla on kuukauden koeaika. Ruuhka asiakaspalvelussa aiheutuukin ehkä vain siitä, että tuote ja sivusto eivät osaa näyttää tietoja oikein, vaikka tilauksen siirto on onnistunut. Hohhoijaa.

Samalla huomasin, että ilmoitus kirjautumisesta uudella laitteella on yhdellä ja samalla laitteella sisältänyt välillä oikean tiedon (Windows-versio, selaimen nimi ja selaimen versio), ja välillä siellä vain ”Windows Other” (ja kaikissa ilmoituksissa on ”Sijainti: Tuntematon sijainti” – liekö IP-osoite vai mikä puuttuu). Tämä ei kyllä selitä mitään, mutta tulipa nyt ilmi.

Edit: Kun tuossa yllä sanon että "tuote ja sivusto eivät osaa näyttää tietoja oikein", en tarkoita että vika olisi pelkästään käyttöliittymässä. Vika on varmaankin siinä, että tietokannan eheys on rikkoutunut, ja nyt joudutaan solmimaan langanpäitä asiakas kerrallaan.
« Viimeksi muokattu: 02.12.23 - klo:16.36 kirjoittanut AimoE »