Kiitos tiedosta. Mutta minulla on edelleen yksi ikävä ongelma eikä vain ikävä, vaan tosi harmillinen. Menetin Thunderbirdin kaikki asetukset ja myös postit. Windowsissa ne todennäköisesti ovat, mutta käyttäessäni Ubuntua tarvitse myös postejani.
Ymmärtääkseni postit voiisi jotenkin hakea netistä tai windowsista, muta en tiedä miten. Tietäisikö joku muu?
Tässä muutama asia ( oikaiskaa, jos on väärää infoa )
1. Sähköpostit ovat operaattorin sähköpostipalvelimella ( IMAP ), palvelimen kautta kulkee aina posti
- varasto kasvaa suureksi ja joutuu ostamaan lisätilaa
+ eri laitteilla pääsee lukemaan sähköposteja
2. Sähköpostit siirretään käyttäjän koneelle, kun sähköposti avataan (POP) ( Olen huomannut, että määrittelyissä nykyään voidaan kysyä, jätetäänkö s-postit myös palvelimelle vai ei
)
- tämän jälkeen muilla laitteilla ei pääse lukemaan sähköpostia
+ sähköpostit sijaitsevat .thunderbird kansion sisällä ( piilotiedosto ), voit välillä kopioida toiselle muistivälineelle kyseisen kansion ( = helppo varmuuskopiointimenetelmä )
3. Jos on paljon tärkeitä sähköposteja, kannattaa niitä siirtää uusiin kansioihin
( itse teen joka vuodesta oman kansion, mihin siirrän kaikki kyseisen vuoden tulleet ja lähetetyt viestit )
4. Tutki "Paikalliset kansiot" määrittelyjä
+ kansio sijaitsee omalla koneellasi, polku läytyy määrittelyistä
+ Paikalliset kansiot voit siirtää toiseen paikkaan ja määritellä sille polku
+ Voit vaikka taltioida vanhoja sähköposteja omaan paikalliseen kansioon muistitikulle ja näitä voi siis olla useita. Kun liität muistitikun koneeseen, määrittele "Paikallisten kansioiden " polku ko. muistitikulle.
5. Deja Dub varmuuskopioi koko Koti-kansion, missä on myös sähköposti
+ määrittele automaattinen varmuuskopiointi esim. SD-kortille
+ SD-kortilta voit Deja Dubilla määritellä varmuuskopioinnin purun esim. tyhjälle tikulle, jolloin tiedostot tulevat tuttuun muotoon ( poistaa pakkauksen ). Tuolta puretulta tikulta voit sitten poimia haluttuja tiedostoja, jos on tällainen tarve
6. Pidä tallessa ja päivitä se omaan versionumeroon ( 22.04.
2 tms ) oman distrosi asennustikku
+ jos koko homma prakaa, niin asenna uudestaan distro ja sen jälkeen varmuuskopio, niin pääset lähelle menettämääsi tilannetta!
Tämä meni nyt vähän sivuun alkuperäisestä aiheesta, mutta yleisesti, ei ohjelmat koneelta katoa kuvakkeen häviämisen yhteydessä, vain joku kytkös katkeaa.